fbpx
160927 Popular MC 1 1

ŠKODA POPULAR Sport Monte Carlo

A ŠKODA történetének egyik legkülönlegesebb modellje 80 évvel ezelőtt a Párizsi Autószalonon mutatkozott be a nagyközönségnek. Ez volt a ŠKODA Popular.

1936. október 1-jén a 20. Párizsi Nemzetközi Autószalon látogatói voltak az elsők, akik megtekinthették a cseh autógyártó ŠKODA Popular Sport Monte Carlo modelljét. Az azt követő három évben limitált szériás modellek egész sorát dobta piacra a márka. Napjainkban ezek a sportos roadster, nyitható tetős és kupé változatok a Mladá Boleslav-i márka történetének legkeresettebb évjáratú modelljei közé tartoznak.

“A cseh márka kapcsolata a motorsporttal egészen 1901-ig nyúlik vissza, a Popular Monte Carlo típus különleges darabjainak története pedig szorosan összefonódik a ŠKODA 80 évvel ezelőtti motorsportos sikereivel.” – nyilatkozta Andrea Frydlová, a Mladá Boleslav-i ŠKODA Múzeum igazgatója. “A limitált szériás változat kifejezetten az 1936-os Monte Carlo Rally-ra épített autóra épül, így az ügyfelek, akik mellette döntöttek, közvetlenül a ŠKODA versenyrészlegének tapasztalataiból profitálhattak.”

ŠKODA Popular

“A limitált szériás változat  kifejezetten az 1936-os Monte Carlo Rally-ra épített autóra épül”

1936 januárjában a ŠKODA nem mindennapi motorsport sikert ért el: az addig szinte ismeretlen Zdeněk Pohl és Jaroslav Hausman alkotta csapat egy roadster kivitelű ŠKODA Popular kormánya mögött második helyen zárta a Monte Carlo Rally-t az 1500 köbcentinél kisebb lökettérfogatú autók kategóriájában.

A vállalat a sikert kihasználva megragadta az alkalmat és egy jellegzetes formatervű, limitált szériás sportos modellt dobott piacra ŠKODA Popular Sport Monte Carlo néven. A modell pontosan 80 évvel ezelőtt mutatkozott be egy kiállítás keretében a nagyközönségnek, ez a premier pedig éppen a Párizsi Autószalonon történt.

A versenyautóhoz hasonlóan ez a limitált szériás modell is a RAPID modellsorozat 1,4 literes, 23 kW (31 lóerő) teljesítményű négyhengeres erőforrásával indult hódító útjára. A háromsebességes váltó a hátsó tengely felett kapott helyet, egy blokkot alkotva a differenciálművel (transaxle elrendezés). A modell legnagyobb sebessége 110 km/óra volt, sportos karakterét pedig hatékony hidraulikus fékrendszere tette teljessé. 1936-ban a ŠKODA Popular Sport Monte Carlo alapára 28 500 korona volt, míg a hagyományos, roadster kivitelű 1,0 literes, 16 kW (22 lóerő) teljesítményű erőforrással szerelt Popular indulóára 18 700 korona volt.

A ŠKODA POPULAR Sport Monte Carlo első két darabja 1936. júliusában készült el, az utolsó példány – egy sötétszürke metál fényezésű kupé – pedig 1939. január 13-án került kiszállításra. A legyártott 70 autó közül 24 volt a könnyebb típusú, egyszerűbben felszerelt roadster kivitel. Ezen kívül további 17 olyan roadster készült, amely nagyobb kényelmet kínált utasainak, így például a fogantyúval nyitható oldalablak luxusát. A sort 23 kupé, 2 nyitható tetős változat, két egyedi karosszéria felépítmény, két felfüggesztés változat és erőforrások egész sora tette teljessé.

Elképesztő luxuskivitelükkel azonban még közülük is kiemelkedett két roadster. Ezt a két járművet a csehszlovák kormány küldte az akkor még 14 éves Petar II. Karađorđević királynak, Jugoszlávia államfőjének 1938-ban.

SKODA Popular Monte Carlo 1936

A kifinomult ízléssel bíró ügyfelek választhatták a kétüléses kupé kivitelt is, amely 35 000 koronába került. A ŠKODA POPULAR Sport Monte Carlo ezen változata 4,2 méter hosszú, 1,5 méter széles és 1,37 méter magas volt és 960 kilogrammot nyomott.

1937 októberében a cseh autógyártó megújította a modellt, amely így módosított felfüggesztést illetve hangolást és hosszabb tengelytávot kapott. A modell kompakt megjelenésének számos elemén visszaköszönt az akkori áramvonalas formaterv, a fényszórók pedig részben a sárvédőkbe ágyazva kerültek elhelyezésre.

Napjainkban körülbelül egy tucat autó viseli a ŠKODA POPULAR Monte Carlo nevet és a modell egyike a legkeresettebb veterán autóknak a cseh autógyártó kínálatából. 1968-ban az újonnan alapított ŠKODA Múzeum birtokába került egy fekete fényezésű, 1937-es kupé, amelyet a századfordulón körültekintően felújítottak.

Azóta a kétüléses modell számos bemutatón vett részt, ahol a Mladá Boleslav-i márka történetét szemléltette, illetve több veterán autós eseményen is feltűnt már. A limitált szériás POPULAR Sport Monte Carlo modell egy másik példányán jelenleg is óriási körültekintéssel dolgoznak a ŠKODA Múzeum munkatársai.

60 éves az OCTAVIA

60 éves az OCTAVIA

Ha megkérünk valakit, hogy mondjon egy ŠKODA modellt, szinte biztos, hogy az Octaviát említi majd. Nem véletlenül, hiszen ez a név összeforrt a márkával.   Az első ŠKODA OCTAVIA 1959 januárjában látta meg a napvilágot. Az „Octavia” latinul azt  jelenti „nyolcadik”. A...

bővebben

FIGYELEM! Ez a posztunk ekkor frissült utoljára: 2017-05-15 . A benne szereplő Információk már érvényüket veszthették.

Előző

Következő

Hozzászólás írása

Pin It on Pinterest

Tetszett?

Oszd meg másokkal is!