fbpx
160927 Popular MC 1 1

ŠKODA POPULAR Sport Monte Carlo

A ŠKODA történetének egyik legkülönlegesebb modellje 80 évvel ezelőtt a Párizsi Autószalonon mutatkozott be a nagyközönségnek. Ez volt a ŠKODA Popular.

1936. október 1-jén a 20. Párizsi Nemzetközi Autószalon látogatói voltak az elsők, akik megtekinthették a cseh autógyártó ŠKODA Popular Sport Monte Carlo modelljét. Az azt követő három évben limitált szériás modellek egész sorát dobta piacra a márka. Napjainkban ezek a sportos roadster, nyitható tetős és kupé változatok a Mladá Boleslav-i márka történetének legkeresettebb évjáratú modelljei közé tartoznak.

„A cseh márka kapcsolata a motorsporttal egészen 1901-ig nyúlik vissza, a Popular Monte Carlo típus különleges darabjainak története pedig szorosan összefonódik a ŠKODA 80 évvel ezelőtti motorsportos sikereivel.” – nyilatkozta Andrea Frydlová, a Mladá Boleslav-i ŠKODA Múzeum igazgatója. „A limitált szériás változat kifejezetten az 1936-os Monte Carlo Rally-ra épített autóra épül, így az ügyfelek, akik mellette döntöttek, közvetlenül a ŠKODA versenyrészlegének tapasztalataiból profitálhattak.”

ŠKODA Popular

„A limitált szériás változat  kifejezetten az 1936-os Monte Carlo Rally-ra épített autóra épül”

1936 januárjában a ŠKODA nem mindennapi motorsport sikert ért el: az addig szinte ismeretlen Zdeněk Pohl és Jaroslav Hausman alkotta csapat egy roadster kivitelű ŠKODA Popular kormánya mögött második helyen zárta a Monte Carlo Rally-t az 1500 köbcentinél kisebb lökettérfogatú autók kategóriájában.

A vállalat a sikert kihasználva megragadta az alkalmat és egy jellegzetes formatervű, limitált szériás sportos modellt dobott piacra ŠKODA Popular Sport Monte Carlo néven. A modell pontosan 80 évvel ezelőtt mutatkozott be egy kiállítás keretében a nagyközönségnek, ez a premier pedig éppen a Párizsi Autószalonon történt.

A versenyautóhoz hasonlóan ez a limitált szériás modell is a RAPID modellsorozat 1,4 literes, 23 kW (31 lóerő) teljesítményű négyhengeres erőforrásával indult hódító útjára. A háromsebességes váltó a hátsó tengely felett kapott helyet, egy blokkot alkotva a differenciálművel (transaxle elrendezés). A modell legnagyobb sebessége 110 km/óra volt, sportos karakterét pedig hatékony hidraulikus fékrendszere tette teljessé. 1936-ban a ŠKODA Popular Sport Monte Carlo alapára 28 500 korona volt, míg a hagyományos, roadster kivitelű 1,0 literes, 16 kW (22 lóerő) teljesítményű erőforrással szerelt Popular indulóára 18 700 korona volt.

A ŠKODA POPULAR Sport Monte Carlo első két darabja 1936. júliusában készült el, az utolsó példány – egy sötétszürke metál fényezésű kupé – pedig 1939. január 13-án került kiszállításra. A legyártott 70 autó közül 24 volt a könnyebb típusú, egyszerűbben felszerelt roadster kivitel. Ezen kívül további 17 olyan roadster készült, amely nagyobb kényelmet kínált utasainak, így például a fogantyúval nyitható oldalablak luxusát. A sort 23 kupé, 2 nyitható tetős változat, két egyedi karosszéria felépítmény, két felfüggesztés változat és erőforrások egész sora tette teljessé.

Elképesztő luxuskivitelükkel azonban még közülük is kiemelkedett két roadster. Ezt a két járművet a csehszlovák kormány küldte az akkor még 14 éves Petar II. Karađorđević királynak, Jugoszlávia államfőjének 1938-ban.

SKODA Popular Monte Carlo 1936

A kifinomult ízléssel bíró ügyfelek választhatták a kétüléses kupé kivitelt is, amely 35 000 koronába került. A ŠKODA POPULAR Sport Monte Carlo ezen változata 4,2 méter hosszú, 1,5 méter széles és 1,37 méter magas volt és 960 kilogrammot nyomott.

1937 októberében a cseh autógyártó megújította a modellt, amely így módosított felfüggesztést illetve hangolást és hosszabb tengelytávot kapott. A modell kompakt megjelenésének számos elemén visszaköszönt az akkori áramvonalas formaterv, a fényszórók pedig részben a sárvédőkbe ágyazva kerültek elhelyezésre.

Napjainkban körülbelül egy tucat autó viseli a ŠKODA POPULAR Monte Carlo nevet és a modell egyike a legkeresettebb veterán autóknak a cseh autógyártó kínálatából. 1968-ban az újonnan alapított ŠKODA Múzeum birtokába került egy fekete fényezésű, 1937-es kupé, amelyet a századfordulón körültekintően felújítottak.

Azóta a kétüléses modell számos bemutatón vett részt, ahol a Mladá Boleslav-i márka történetét szemléltette, illetve több veterán autós eseményen is feltűnt már. A limitált szériás POPULAR Sport Monte Carlo modell egy másik példányán jelenleg is óriási körültekintéssel dolgoznak a ŠKODA Múzeum munkatársai.

Íme az új Škoda Epiq

Íme az új Škoda Epiq

A Škoda ma bemutatta azt a kis városi SUV modelljét, amely teljesen elektromos lesz, 25.000 eurós áron kerülhet a szalonokba, és a Škoda Epiq nevet fogja viselni.A 2025-ben bemutatásra kerülő Škoda Epiq körülbelül 25.000 euróba fog kerülni, 4,1 méter hosszú lesz,...

bővebben
GO, FABIA GO!

GO, FABIA GO!

Motorizáltságát és árát tekintve a FABIA GO a negyedik generációs FABIA alapkivitele, felszereltségét tekintve viszont nem. Az ellentmondás oka a magyar ŠKODA importőr által kínált limitált modell.  Korábbi cikkeinkRitkán kerül be az autóimportőrök tesztparkjába...

bővebben
60 éves az OCTAVIA

60 éves az OCTAVIA

Ha megkérünk valakit, hogy mondjon egy ŠKODA modellt, szinte biztos, hogy az Octaviát említi majd. Nem véletlenül, hiszen ez a név összeforrt a márkával.   Az első ŠKODA OCTAVIA 1959 januárjában látta meg a napvilágot. Az „Octavia” latinul azt  jelenti „nyolcadik”. A...

bővebben
Egy Enyaq flotta utazása a Szahara dűnéihez

Egy Enyaq flotta utazása a Szahara dűnéihez

Egy Škoda Enyaq-okból álló flotta indult kalandos útra Marokkón keresztül, és egy egyedülálló naperőmű érintésével jutott el a világ leghíresebb sivatagjába.A kétnapos kaland során a sofőrök és utasaik egyszerre tapasztalhatták meg a környező táj lélegzetelállító...

bővebben

FIGYELEM! Ez a posztunk ekkor frissült utoljára: 2017-05-15 . A benne szereplő Információk már érvényüket veszthették.

Előző

Következő

Hozzászólás írása

Pin It on Pinterest

Tetszett?

Oszd meg másokkal is!