Generációk – 4 millió ŠKODA Fabia
Kettős jubileumot ünnepelhetünk ma. Elkészült az 500 000. harmadik generációs ŠKODA Fabia, és vele együtt a Fabia család négymilliomodik darabja. A Fabia a ŠKODA ikonikus modellje, mely megjelenésekor mércét állított a többi kisautó számára.
Az első generáció
1999-ben, amikor a Frankfurti Motor Show-n bemutatták az első ŠKODA Fabiát, sokan értetlenül álltak a tény előtt, hogy miként képesek a ŠKODA mérnökei ennyi helyet varázsolni az utasoknak, egy mindössze 3 960 milliméter hosszú autóban. Ha hozzávesszük, hogy 260 literes csomagteret is kapott az első generáció, könnyen megérhetjük, miért is vált annyira népszerűvé ez a sorozat, hogy a gyártás befejezéséig 1 790 000 darabot adtak el belőle.
Persze a sikerhez hozzájárult a 2000-ben bemutatkozott Combi, és a 2003-as születésű RS, amely mára kultautó lett. Olyan extrákat is kínált a Fabia, melyek addig ebben szegmensben nem voltak általánosak. A hűtött italtartó a műszerfalban, a hűthető/fűthető kesztyűtartó, az automatikus klíma, amely képes volt érzékelni a levegő minőségét, és magától belső keringtetésre kapcsolni, ha szükségesnek találta, a beépített pollenszűrő, a magasságban és mélységben állítható kormány csak néhány azon felszerelések közül,
melyekkel a Fabia csábította vevőit. De megjelentek a mára már a ŠKODA védjegyének számító Simply Clever részletek is. A számos rakodóhely, a parkoklójegy tartó a szélvédőn, a gyújtás kulcs kivételére felkapcsolódó belső világítás vagy az első ajtókban lévő kilépőfények ma már sok más márka kisautóiban is megtalálhatóak, de akkoriban ezek újdonságnak számítottak a Fabia kategóriájában.
Persze mindez talán kevés lett volna a sikerhez, ha nem párosul kiváló minőséggel és megbízhatósággal. Ma már elmondhatjuk, hogy jogos volt a bizalom, amelyet a modell élvezett. Hiszen nem egy példány az első darabok közül még a mai napig is megbízhatóan szolgálja tulajdonosát. Nem oly régen hazánkban is járt egy cseh tulajdonostól származó modell, amely immár 1 250 000 kilométeren is túl van.
2007. A majdnem tökéletest jobbá tenni.
A második generációnak nem volt könnyű dolga, több szempontból sem. Az első generáció ikonikus formáját sokan a mai napig felülmúlhatatlannak tartják, és ha őszinték akarunk lenni, akkor be kell ismernünk: a második generáció arányai nem sikerültek tökéletesre. Persze bemutatásakor a magas építésű autók voltak divatban, így a tervezők szándéka érthető volt. A formán kívül azonban mindenben egyértelműen még jobbá tették a modellt.
Sőt, több szempontból is mérföldkő ez a Fabia a ŠKODA történetében. Ilyen mérföldkőnek számít, hogy ezt a Fabiát a fiatalokat célozva fejlesztették. Így olyan extrák is megjelentek a kínálatban mint a többszínű fényezés, a Scout kivitel látványos terepes kiegészítői, vagy a színes belső kárpitok és két színű műszerfal. De említhetnénk az MP3 lejátszásra képes hifit is. És ez volt az a Fabia, amelynek alapjaira nem csak Combi kivitel készült, de az első és eddig egyetlen ŠKODA egyterű, a Roomster is.
A Simply Clever részletek is tovább szaporodtak, sőt! A tervezés során kiemelt figyelmet szenteltek nekik. Ilyen volt az akár 1,5 literes palack befogadására is alkalmas palacktartó, a két különböző magasságban rögzíthető kalaptartó, vagy az iPod csatlakoztathatóság.
De ez a generáció kapta meg először a Fabiák közül a hátsó lámpában megjelenő „C” betűt is, mely azóta a Škodák védjegye lett. Ez a generáció sem lett végül kevésbe sikeres, sőt! Hiszen az ezen időszak alatt beütő gazdasági válság ellenére 1 710 000 darabot értékesítettek belőle.
Kapcsolatban.
A harmadik generációval.
2014-ben mutatták be, és a gyártást tekintve, alig 3 év alatt félmillió darab készült belőle. Ezt a számot egyébként egy olyan piacon produkálta a Fabia, amely méretét tekintve folyamatosan zsugorodik. Ez persze nem igaz a legújabb Fabia modellekre, melyek az elődhöz képest természetesen több helyet kínálnak az utasoknak, és a csomagoknak is. Bár a kivitelek száma csökkent, hiszen az RS és Scout kivitel megszűnt, (a Combi továbbra is elérhető) a Color Concept csomagoknak köszönhetően még soha nem volt ilyen színes a kínálat. A külső-belső színek kombinációival 110 különböző variáció közül választhatjuk ki az igazit. És még csak a színeknél tartunk.
Olyan, nagyobb autókban elérhető extrák közül választhatunk még, mint a tolatókamera, a városi vészfékasszisztens, az első-hátsó parkolóradar, kulcs nélküli nyitás és indítás , vagy a ŠKODA Connect rendszer, vészhívás funkcióval.
A modell egyébként most akár 700 000 forint kedvezménnyel is elérhető. Így a jól felszerelt (klíma, elektromos extrák, tolatóradar, Bluetooth telefon kihangosító, stb.) Fabia Clever már
2 998 000 forintért elvihető.
Az autók kiberbiztonsága: a gyártók és a járművezetők felelőssége
Napjainkban a modern autók folyamatosan online kapcsolatban lévő elektronikus eszközök, amelyek nagy mennyiségű adatot gyűjtenek és dolgoznak fel. Emiatt egyre fontosabbá válik az autók védelme kiberbiztonsági a szempontból. Ez elsősorban a gyártó felelőssége, de...
GO, FABIA GO!
Motorizáltságát és árát tekintve a FABIA GO a negyedik generációs FABIA alapkivitele, felszereltségét tekintve viszont nem. Az ellentmondás oka a magyar ŠKODA importőr által kínált limitált modell. Korábbi cikkeinkRitkán kerül be az autóimportőrök tesztparkjába...
Alexa, feltöltött már a CITIGO?
Ha ŠKODA CITIGOe iV, vagy mondjuk egy konnektoros hibrid SUPERB áll a garázsban, akkor ezentúl az Amazon Alexa használatával távolról elindíthatod vagy leállíthatod a töltésüket, de azt is ellenőrizheted, hogy mekkora a hatótáv éppen, szabályozhatod a légkondit és a...
60 éves az OCTAVIA
Ha megkérünk valakit, hogy mondjon egy ŠKODA modellt, szinte biztos, hogy az Octaviát említi majd. Nem véletlenül, hiszen ez a név összeforrt a márkával. Az első ŠKODA OCTAVIA 1959 januárjában látta meg a napvilágot. Az „Octavia” latinul azt jelenti „nyolcadik”. A...