A gyárkaputól a tulajdonosokig
A ŠKODA öt kontinensen és több, mint 100 piacon van jelen. Ám az autókat nem elegendő legyártani, hanem lehetőleg mielőbb, és sérülések nélkül, biztonságosan kell kiszállítani a leendő tulajdonosoknak.
De miként védik az új autókat a sérülésektől?
Bár a gyárak csak konkrét megrendelésre készítenek autókat, ettől függetlenül elkerülhetetlen, hogy rövidebb-hosszabb ideig azokat a szabadban tárolják, mielőtt először birtokba vehetik őket a tulajdonosok. De a vasúti, vagy közúti szállítás is veszélyekkel jár.
Korábban minden új modellt kb. fél kiló tartósítóviasszal kezeltek. Ezt melegen vitték fel a karosszériára, ahol aztán kihűlve védőbevonatot hozott létre. Ezt a védelmet átadás előtt a kereskedőknek kellett eltávolítani, ami meglehetősen bonyolult és macerás folyamat volt. Ráadásként a lemosott viasz nem volt túl környezetbarát anyag, így annak kezelését is meg kellett oldani.
Ezért körülbelül 10 évvel ezelőtt ezt a védelmi rendszert egy sokkal könnyebben kezelhető anyagra, a szállítási fóliákra cserélték.
„A gyártási csarnok elhagyása előtt a járműveket úgynevezett szállítási fóliával, és egyéb sérülés elleni védelemmel (pl. a lökhárítóknál, ajtó széleknél) szerelik fel annak érdekében, hogy minimalizálják a járművek szállítás és raktározás során történő károsodásának kockázatát” – mondja Petr Hrbáček, a Minőségellenőrző Központtól.
Talán már te is láttál olyan autószállítót, amelyen új Škodákat szállítottak, és amiknek a nagyobb felületeit ilyen fehér fóliával borították.
A konszern többi márkájához hasonlóan a ŠKODA is szintetikus gumi alapú, ragasztós poliolefin fóliát használ. Ennek mennyisége járművenként 5-7 m² között változik. Ez a fólia műanyaghulladékként újrahasznosítható, de vegyes hulladékként is ártalmatlanítható. A fóliagyártó garantálja, hogy ez a fólia 12 hónapig biztosít védelmet a járműveknek.
Kivételes esetekben azonban (pl. rendkívül nagy távolságra történő szállítások, kiállítási járművek, nagyértékű modellek stb.) a gyár a teljes autót beborító, textilalapú ponyvát használ, melyet minden egyes modellre külön, egyedileg szabnak.
A kényes utastér
Ha azt mondjuk, hogy a külső sérülékeny, akkor különösen igaz ez az utastérre. Hiszen az új Škodák mozgatása a saját lábukon történik. Ez annyit jelent, hogy a szállítást végző munkatársak többször beülnek az autóba, és vezetik azt. Ezért a vezetőülést, a vezetőoldali szőnyeget, és a kormánykereket is extravédelemmel látják el már a összeszerelés során, hiszen az autóba a gyártás során is többször beülnek.
Kamionok és vasúti szerelvények
Egy átlagos napon csak Mlada Boleslavban 155 autószállító kamiont, és 8 vasúti szerelvényt töltenek meg új Škodákkal. Ha ehhez még hozzávesszük a Kvasiny-ban készült modelleket is, akkor összesen 192 vasúti kocsiról beszélünk. Szédületes szám.
Érdekesség, hogy amint a szállítmányozási cég munkatársai átveszik a kulcsokat, minden felelősség őket terheli a szállítmány épségéért. Tekintettel, hogy egy átlagos autószállító kamion 7-10 autót tud szállítani modellektől függően, nem kis teher nyomja a sofőrök vállát.
Milyen magas vagy?
A Škodákban már megszokhattuk a „Simply Clever” megoldásokat, és nincs ez másként a rakodás során sem. Kevesen tudják, de országonként eltérő, hogy milyen magas járművek vehetnek részt a közúti forgalomban. Míg Csehországban 4,2 méter ez az érték, Németországban például csak 4 méter. Hogy elkerüljék az ebből eredő kellemetlenségeket, a berakodási helyek kilépési pontjainál külön érzékelőket szereltek fel. Ezek automatikusan mutatják a járművezető számára, hogy a kamion magassága 4,0 méternél kisebb, négy és 4,2 méter közötti, vagy 4,2 méternél nagyobb.
Íme az új Škoda Epiq
A Škoda ma bemutatta azt a kis városi SUV modelljét, amely teljesen elektromos lesz, 25.000 eurós áron kerülhet a szalonokba, és a Škoda Epiq nevet fogja viselni.A 2025-ben bemutatásra kerülő Škoda Epiq körülbelül 25.000 euróba fog kerülni, 4,1 méter hosszú lesz,...
GO, FABIA GO!
Motorizáltságát és árát tekintve a FABIA GO a negyedik generációs FABIA alapkivitele, felszereltségét tekintve viszont nem. Az ellentmondás oka a magyar ŠKODA importőr által kínált limitált modell. Korábbi cikkeinkRitkán kerül be az autóimportőrök tesztparkjába...
Alexa, feltöltött már a CITIGO?
Ha ŠKODA CITIGOe iV, vagy mondjuk egy konnektoros hibrid SUPERB áll a garázsban, akkor ezentúl az Amazon Alexa használatával távolról elindíthatod vagy leállíthatod a töltésüket, de azt is ellenőrizheted, hogy mekkora a hatótáv éppen, szabályozhatod a légkondit és a...
60 éves az OCTAVIA
Ha megkérünk valakit, hogy mondjon egy ŠKODA modellt, szinte biztos, hogy az Octaviát említi majd. Nem véletlenül, hiszen ez a név összeforrt a márkával. Az első ŠKODA OCTAVIA 1959 januárjában látta meg a napvilágot. Az „Octavia” latinul azt jelenti „nyolcadik”. A...
FIGYELEM! Ez a posztunk ekkor frissült utoljára: 2018-01-01 . A benne szereplő Információk már érvényüket veszthették.