fbpx
A gyárkaputól a tulajdonosokig

A gyárkaputól a tulajdonosokig

A ŠKODA öt kontinensen és több, mint 100 piacon van jelen. Ám az autókat nem elegendő legyártani, hanem lehetőleg mielőbb, és sérülések nélkül, biztonságosan kell kiszállítani a leendő tulajdonosoknak.

Ha figyelembe vesszük, hogy csupán Mlada Boleslavból és Kvasiny-ból naponta több, mint 3000 új ŠKODA szállítását kell megoldani, akkor láthatjuk, hogy mekkora logisztikai feladatról beszélünk. Jelenleg az elkészült új Škodák 55%-a vasúti kocsin, míg 45%-a trélereken hagyja el a gyárakat.
„A logisztika területén az egyik stratégiai célunk, hogy fokozatosan növeljük a vasút részarányát. Ez a közlekedési mód környezetkímélőbb, ugyanakkor csökkenti a tehergépkocsik forgalmának volumenét a termelőüzemekben, és csökkenti a közlekedési infrastruktúra terhelését is” – mondja Miroslav Mazal, aki a járműszállítás koordinátora a ŠKOTRANS-nál, a járműszállításért felelős részlegnél.
Az első út
Az első út
Az első út

De miként védik az új autókat a sérülésektől?

Bár a gyárak csak konkrét megrendelésre készítenek autókat, ettől függetlenül elkerülhetetlen, hogy rövidebb-hosszabb ideig azokat a szabadban tárolják, mielőtt először birtokba vehetik őket a tulajdonosok. De a vasúti, vagy közúti szállítás is veszélyekkel jár.

Korábban minden új modellt kb. fél kiló tartósítóviasszal kezeltek. Ezt melegen vitték fel a karosszériára, ahol aztán kihűlve védőbevonatot hozott létre. Ezt a védelmet átadás előtt a kereskedőknek kellett eltávolítani, ami meglehetősen bonyolult és macerás folyamat volt. Ráadásként a lemosott viasz nem volt túl környezetbarát anyag, így annak kezelését is meg kellett oldani.

Az első út

Ezért körülbelül 10 évvel ezelőtt ezt a védelmi rendszert egy sokkal könnyebben kezelhető anyagra, a szállítási fóliákra cserélték.

„A gyártási csarnok elhagyása előtt a járműveket úgynevezett szállítási fóliával, és egyéb sérülés elleni védelemmel (pl. a lökhárítóknál, ajtó széleknél) szerelik fel annak érdekében, hogy minimalizálják a járművek szállítás és raktározás során történő károsodásának kockázatát” – mondja Petr Hrbáček, a Minőségellenőrző Központtól.

Talán már te is láttál olyan autószállítót, amelyen új Škodákat szállítottak, és amiknek a nagyobb felületeit ilyen fehér fóliával borították.

A konszern többi márkájához hasonlóan a ŠKODA is szintetikus gumi alapú, ragasztós poliolefin fóliát használ. Ennek mennyisége járművenként 5-7 m² között változik. Ez a fólia műanyaghulladékként újrahasznosítható, de vegyes hulladékként is ártalmatlanítható. A fóliagyártó garantálja, hogy ez a fólia 12 hónapig biztosít védelmet a járműveknek.

Kivételes esetekben azonban (pl. rendkívül nagy távolságra történő szállítások, kiállítási járművek, nagyértékű modellek stb.) a gyár a teljes autót beborító, textilalapú ponyvát használ, melyet minden egyes modellre külön, egyedileg szabnak.

A kényes utastér

Ha azt mondjuk, hogy a külső sérülékeny, akkor különösen igaz ez az utastérre. Hiszen az új Škodák mozgatása a saját lábukon történik. Ez annyit jelent, hogy a szállítást végző munkatársak többször beülnek az autóba, és vezetik azt. Ezért a vezetőülést, a vezetőoldali szőnyeget, és a kormánykereket is extravédelemmel látják el már a összeszerelés során, hiszen az autóba a gyártás során is többször beülnek.

Egy új ŠKODA útja számokban

Kamionok és vasúti szerelvények

Egy átlagos napon csak Mlada Boleslavban 155 autószállító kamiont, és 8 vasúti szerelvényt töltenek meg új Škodákkal. Ha ehhez még hozzávesszük a Kvasiny-ban készült modelleket is, akkor összesen 192 vasúti kocsiról beszélünk. Szédületes szám.

Érdekesség, hogy amint a szállítmányozási cég munkatársai átveszik a kulcsokat, minden felelősség őket terheli a szállítmány épségéért. Tekintettel, hogy egy átlagos autószállító kamion 7-10 autót tud szállítani modellektől függően, nem kis teher nyomja a sofőrök vállát.

Az első út

Milyen magas vagy?

A Škodákban már megszokhattuk a „Simply Clever” megoldásokat, és nincs ez másként a rakodás során sem. Kevesen tudják, de országonként eltérő, hogy milyen magas járművek vehetnek részt a közúti forgalomban. Míg Csehországban 4,2 méter ez az érték, Németországban például csak 4 méter. Hogy elkerüljék az ebből eredő kellemetlenségeket, a berakodási helyek kilépési pontjainál külön érzékelőket szereltek fel. Ezek automatikusan mutatják a járművezető számára, hogy a kamion magassága 4,0 méternél kisebb, négy és 4,2 méter közötti, vagy 4,2 méternél nagyobb.

Íme az új Škoda Epiq

Íme az új Škoda Epiq

A Škoda ma bemutatta azt a kis városi SUV modelljét, amely teljesen elektromos lesz, 25.000 eurós áron kerülhet a szalonokba, és a Škoda Epiq nevet fogja viselni.A 2025-ben bemutatásra kerülő Škoda Epiq körülbelül 25.000 euróba fog kerülni, 4,1 méter hosszú lesz,...

bővebben

GO, FABIA GO!

Motorizáltságát és árát tekintve a FABIA GO a negyedik generációs FABIA alapkivitele, felszereltségét tekintve viszont nem. Az ellentmondás oka a magyar ŠKODA importőr által kínált limitált modell.  Korábbi cikkeinkRitkán kerül be az autóimportőrök tesztparkjába...

bővebben

60 éves az OCTAVIA

Ha megkérünk valakit, hogy mondjon egy ŠKODA modellt, szinte biztos, hogy az Octaviát említi majd. Nem véletlenül, hiszen ez a név összeforrt a márkával.   Az első ŠKODA OCTAVIA 1959 januárjában látta meg a napvilágot. Az „Octavia” latinul azt  jelenti „nyolcadik”. A...

bővebben

FIGYELEM! Ez a posztunk ekkor frissült utoljára: 2018-01-01 . A benne szereplő Információk már érvényüket veszthették.

Előző

Következő

Hozzászólás írása

Pin It on Pinterest

Tetszett?

Oszd meg másokkal is!