fbpx
Bernhard Maier

„Azt hiszem, soha nem kapom vissza…”

Ezt Bernhard Maier mondta nevetve, amikor az AutoIdnes újságírója megkérdezte, hogy milyen autóval jár? Elmondta, hogy egy Superbet és egy KAROQ-ot használ, ám ez utóbbi a lányánál van, és úgy tűnik megtartja magának. Emellett persze sokkal fontosabb témákról is szó volt, melyeket összefoglalva így jellemzett a ŠKODA vezére: „a ŠKODA fennállása óta a legnagyobb átalakuláson megy keresztül.” Interjú.

Bernhard Maier

Immár két éve vezeti a Škodát. Ezen idő alatt mit tart sikernek, és miről gondolja úgy, hogy kudarc volt?

Az iparág talán a legnagyobb változásán megy keresztül, mióta az autót feltalálták. Minket is megérintett a „dízel ügy”, ennek ellenére az utóbbi két év volt a legsikeresebb a ŠKODA történetében. És ez arra sarkal minket, hogy még nagyobb erőbedobással dolgozzunk 2018-ban. Ami nagyon foglalkoztatott amikor idekerültem, az a cseh kollégák elkötelezettsége, a részletek iránti igényességük, és az ahogy folyamatosan kutatják, hogyan tehetnének jobbá dolgokat.

Hogyan sikerült megfelelnie azoknak az elképzeléseknek, terveknek, amikkel két évvel ezelőtt a céghez érkezett. Ott tart ma ezek megvalósításával, ahol anno elképzelte?

Nem az én személyes ambícióim számítanak, hanem hogy a ŠKODA Autonak biztos jövője legyen. Amikor ideérkeztem, meghirdettük a 2018-ig tartó növekedési stratégiát. Átgondolt terv volt, de két területre nem fókuszált eléggé: ez pedig a digitalizáció, és az elektromos autózás. Ezért alaposan átdolgoztuk a terveinket, és 2025-ig jelentős hangsúlyt fektettünk erre a két területre is. Az elkövetkező években drámai változásokra számítunk például a demográfiai átalakulások, a városiasodás, a hosszútávú fenntarthatóság, vagy a digitalizáció területén. Ezek a trendek nemcsak a Škodának, de a teljes iparágnak is hatalmas kihívásokat jelentenek.

SKODA Karoq

Milyen határidőket szab meg az új stratégia?

Amikor új szolgáltatásokról vagy technológiák fejlesztéséről döntünk, nagyon előre kell gondolkodnunk. Most olyan üzleti modelleken és technológiákon dolgozunk, amelyek ugyanolyan profitábilitást képesek biztosítani, mint a jelenlegi működésünk. A 2025-ig szóló stratégiánk nem sprintverseny, sokkal inkább egy maraton.

Bernhard Maier

És hol tartanak most?

A táv kevesebb, mint 20 százalékát tettük meg eddig. Természetesen folyamatosan és nagyon szigorúan ellenőrizzük a stratégia végrehajtását, és azt tudom mondani, hogy minden a tervek szerint halad. Röviden: a ŠKODA a megfelelő úton halad, és minden azt mutatja, újra egy rekord évet zárunk.

Melyik az a terület, ami Ön szerint kulcsszerepet tölt be a ŠKODA  jövője szempontjából?

A kérdést így nem lehet feltenni, ez nem vagy-vagy. Egy ekkora iparágban, ahol a globális piacra dolgozunk, nem engedhetjük meg magunknak, hogy figyelmen kívül hagyjunk területeket. Itt van például az elektromos autózás. Fontos terület, és elkerülhetetlen, hogy foglalkozzunk vele. Ugyanakkor még nagyon sokáig fogunk hagyományos motorokat is használni. Most úgy gondoljuk, hogy 2025-ben már kiemelt szerepet játszanak majd az elektromos autók a nagyvárosokban például, ezért mi készülünk erre is.

Az elektromos Škodák Csehországban fognak készülni?

A teljesen elektromos meghajtású modellünket 2020-ban Mlada Boleslavban fogjuk gyártani. Ez egy nagyon fontos kérdés volt nekem személy szerint is, ez egy mérföldkő lesz az  autógyár életében. Ez a döntés alapjaiban határozza meg a további fejlődését a ŠKODA Autonak, és az egész Csehországi beszállítói iparnak. Ezt a döntést már elfogadtattuk konszern szinten múlt év novemberében.

Mely ŠKODA üzemek fognak részt venni még a gyártásban?

Már 2018-tól minden üzemünkben készülnek az elektromos modellekhez részegységek, majd Kvasiny-ban a SUPERB plug-in hibrid és hibrid modellek. Mindkét hajtásrendszernek biztos jövője van.

Nem sokkal ezelőtt a cseh kormány kiadott egy memorandumot az autóipar jövőjével kapcsolatban. Ez az állasfoglalás egybeesik a ŠKODA terveivel?

 A hatékony együttműködés a kormányzattal nélkülözhetetlen ahhoz, hogy sikeresen végrehajtsuk stratégiánkat. Az állam politikai és gazdasági szereplőivel, valamint a szakmai szervezetekkel csak közösen tudjuk sikeresen tovább építeni a cseh autóipart. Ennek alapja a digitális megoldások, az elektromos mobilitás, a töltőinfrastruktúra kialakítása és fejlesztése, és az autonóm (önvezető) autók tesztelése valós körülmények között.

Ezek a tárgyi feltételek. És ezek mellett?

Természetesen az infrastruktúra mellett is számos fontos terület van, melyek az élet minden részét átszővik. Az oktatás, az okos városok kialakítása, az intelligens közlekedési rendszerek megtervezése, a környezetbarát energiatermelés és megannyi más terület. Ezekben hatalmas fejlődési lehetőségek vannak a cseh autóipar számára. Hogy ezeket tökéletesen ki tudják aknázni, 25 konkrét célt határoztak meg. Ezeket a területeket aztán külön projekt csapatok kezelik.

Bernhard Maier

Ön korábban azt mondta, a ŠKODA egy racionális márka, amely nem diktálja vagy alakítja a trendeket, hanem rugalmasan és szorosan követi azokat. Most elindultak az elektromos és önvezető autók irányába. Mit gondol? A vásárlók és a piac készen áll erre a váltásra? A vásárlók megveszik majd az ezeket az új modelleket?

Korábban is azt mondtuk, hogy nem szereljük fel autóinkat a piacon elérhető összes fejlesztéssel. Természetesen azokat, amelyek illenek a ŠKODA arculatába, rögtön beépítjük. Hiszen azt akarjuk, hogy a versenytársak előtt megmaradjon előnyünk. De alapvetően csak akkor jelenik meg valami a kínálatunkban, ha kellően érett már a technológia. Az elektromos autózáshoz jelenleg még fájóan hiányzik a töltőhálózat.

Ön szerint ez mikorra fog megváltozni?

Terveink szerint 2019-ben jelenünk meg az első plug-in hibrid modellünkkel, és utána rövid időn belül az első, teljesen elektromos meghajtású Škodával. Az időpont nem véletlen, mert terveink és az előrejelzések szerint addigra a helyzet drasztikusan javulni fog, és sokkal szélesebb körben elérhető lesz majd a töltési infrastruktúra. Bár az általunk használt villanymotorok megegyeznek majd a konszern többi elektromos modellében alkalmazottakkal, de a Škodákra jellemző előnyökkel is bírnak majd. Őszinte meggyőződésem, hogy a 2020-ban bemutatandó ŠKODA VISION E szériaváltozata a megfelelő termék lesz a megfelelő időben.

SKODA VISION E

A fiatalabb generáció teljesen másként gondolkodik az autókról. Lát-e változást az egyéni mobilitási igényekben? Mit jelent ez a ŠKODA számára, és hogyan reagál erre a márka?

Egyre erősebben látható trend az úgynevezett sharing economy, vagy másnéven a megosztásra épülő gazdasági modell. Ezen a területen számos új ötletünk van arra vonatkozóan, hogy modelljeinkkel miként támogathatjuk ezt a trendet. Az elkövetkező hónapokban három projektet is elindítunk ezzel kapcsolatban. Ennek segítségével egyébként olyan célcsoportokat is el tudunk majd érni, akiket eddig nem. Olyanokra gondolok, akik nem tudnak, vagy többé nem tudnak vezetni. A torta nemhogy kisebb, de nagyobb lesz. Ezért nem aggódom az egyéni közlekedéssel kapcsolatban.

A kormányzatok egyrészről támogatják az autóipart az elektromos autók fejlesztésében, másrészt súlyos terheket pakolnak rá (különösen a dízelek esetén) a kibocsájtási normák szigorításával. Hogy élik ezt meg?

A politika és az ipar közösen dolgozik ezen a problémán, és a célunk is közös: jelentősen csökkenteni a szennyezőanyag kibocsájtást az egyéni közlekedésben és a szállítmányozásban. A következő néhány év szabályait már megalkották. Ezért nagyon sok pénzt fektetünk autóink hajtásláncának fejlesztésébe, és terveink szerint meg tudunk felelni ezeknek a követelményeknek. Természetesen ez elég nagy kihívást jelent nekünk.

Egy új ŠKODA modell születése

Bernhard Maier

2015 őszén váltotta az akkor 70 éves Winfried Vahlandot a ŠKODA élén. Pályáját az autóiparban egyszerű autószerelőként kezdte, majd onnan küzdötte fel magát a Porsche kereskedelmi és marketing igazgatói székébe. VW konszernen belül szokatlan módon, kinevezése előtt nem volt kapcsolata a Škodával. Mlada Boleslavba érkezése után ő honosította meg  Škodánál a „modelloffenzíva” kifejezést, melynek eredményét már láthatjuk a ŠKODA SUV modelljein.

Mennyit kell befektetniük ahhoz, hogy teljesíteni tudják ezeket az elvárásokat? És mennyit spórolnának, ha az eddig kitaposott utat járnák?

Az ilyen összehasonlításoknak semmi értelmük sincs. A feladatok, a célok világosak. És nem is tudjuk megváltoztatni őket. A jövő autói sokkal bonyolultabbak lesznek, és ezzel növekednek a gyártási költségek is. Egyidejűleg többféle hajtásrendszert kell fejlesztenünk, és az elektromos autózáshoz szükséges infrastruktúrába is invesztálunk. A benzin és dízelmotorok mellett a földgázüzeműek is kínálatban maradnak, majd megjelennek a hibrid rendszerek, és természetesen a teljesen elektromos hajtás is. Ezek óriási mértékben növelik a fejlesztésre költött összegeket, de meggyőződésem, hogy ezek a befektetéseink megtérülnek.

Hogyan értékeli 2017-et?

2017-ben minden adott egy történelmi rekordhoz. Már októberben, minden eddiginél korábban legyártottuk az 1 milliomodik autót az évben. Minden piacon növekedni tudtunk. A siker okát a rendkívül vonzó modellpalettánkban látom. Ennek egyik oszlopa a KODIAQ, amellyel a népszerű SUV kategóriába léptünk be, hatalmas sikerrel. És ősszel már a KAROQ is csatlakozott hozzá.

Milyennek látja, mit gondol a ŠKODA következő éveiről?

A ŠKODA belépett a nagy autógyártók közé. Bármennyire is furcsán hangzik: a ŠKODA történetének legnagyobb megrendelési darabszámait produkálta idén, mi mégsem vagyunk boldogok. A gyáraink ugyanis a maximális kapacitáson működnek. Jelenleg nagyobb az igény autóinkra, mint amekkorát ki tudunk szolgálni. Ezért próbálunk rugalmas munkaszervezéssel, és kapacitásbővítéssel megfelelni a vásárlóink megrendeléseinek. A további növekedésnek azonban komoly gátat szab a gyártási kapacitásunk, így ennek növelése kiemelt fontosságú a 2018-as terveinkben.

Mi a véleménye a jelenleg is tartó robbanásszerű gazdasági növekedésről? Meddig tarthat ez a túlfűtött időszak?

Szerencsétlenségünkre, a mi kristálygömbünk sem nagyobb, mint másoké. Az tény, hogy az  utóbbi 70 év leghosszabb növekedési periódusát éljük. A kamatok és a munkanélküliség alacsony, így a befektetői környezet kedvező. Bár a világban számos konfliktus van, mégis: a geopolitikai környezet stabil. Ezért ha az összes – kivéve az időjárási és éghajlati – tényezőt figyelemben vesszük, a várakozásaink nem is lehetnének jobbak. Összegezve, meglehetősen optimistán tekintek a jövőbe.

 

Forrás és fotó: AutoIdnes
A MyŠkoda applikáció igazi svájci bicska lett

A MyŠkoda applikáció igazi svájci bicska lett

A MyŠkoda gyorsan a Škoda tulajdonosok legfontosabb alkalmazásává vált. Amellett, hogy lehetővé teszi az autó különböző funkcióinak elérését, a Powerpass segít a töltésben, és a legújabb verzióval pedig akár megrendelt autónk gyártását is nyomon követhetjük majd.A...

bővebben

GO, FABIA GO!

Motorizáltságát és árát tekintve a FABIA GO a negyedik generációs FABIA alapkivitele, felszereltségét tekintve viszont nem. Az ellentmondás oka a magyar ŠKODA importőr által kínált limitált modell.  Korábbi cikkeinkRitkán kerül be az autóimportőrök tesztparkjába...

bővebben

60 éves az OCTAVIA

Ha megkérünk valakit, hogy mondjon egy ŠKODA modellt, szinte biztos, hogy az Octaviát említi majd. Nem véletlenül, hiszen ez a név összeforrt a márkával.   Az első ŠKODA OCTAVIA 1959 januárjában látta meg a napvilágot. Az „Octavia” latinul azt  jelenti „nyolcadik”. A...

bővebben

FIGYELEM! Ez a posztunk ekkor frissült utoljára: 2019-01-01 . A benne szereplő Információk már érvényüket veszthették.

Előző

Következő

Hozzászólás írása

Pin It on Pinterest

Tetszett?

Oszd meg másokkal is!