fbpx
ŠKODA 1100 OHC

Egy ŠKODA, amibe repülőbenzint tankolhattál: ŠKODA 1100 OHC

Létezik egy ŠKODA, amely mai szemmel korának szupersportkocsija volt, és létezett belőle kupé is. 60 éve alkották meg a ŠKODA 1100 OHC-t, amely anno versenyeket nyert, és mivel összesen 2 darab van belőle a világon, mára féltett kincs lett. Az egyiket a ŠKODA Múzeumban őrzik Mlada Boleslavban, míg a másik a brit ŠKODA importőr tulajdonában van.

A 968-as belső típuskódon ismert modellt 1956-ban kezdték fejleszteni, és még ennek az évnek a végén be is mutatkozott a világnak a kétüléses, fémvázra feszített műanyagkarosszériával és 1089 cm3-es motorral szerelt ŠKODA 1100 OHC.

ŠKODA 1100 OHC
ŠKODA 1100 OHC

A vörösre fényezett modell a „kicsi a bors…” mintapéldája volt. Hiszen mindössze 3,88 méter hosszú volt, tehát rövidebb, mint egy mai FABIA. A magasság és súlya pedig meg sem közelítette azt: alig 1 méter (pontosabban 0,96 méter) magas volt, a szénszálas műanyag karosszériának hála pedig csupán 550 kiló.

ŠKODA 1100 OHC
ŠKODA 1100 OHC
A motortérben – ez egyébként elől volt található – egy felülszelepelt, két vezérműtengelyes könnyűfém motor volt, amely 92 lóerős volt. Korában a 85 lóerős literteljesítmény adat egészen fantasztikus volt, igaz: ehhez repülőgép üzemanyag kellett. A hátsókerekekhez egy öt sebességes váltón keresztül jutott el a motor ereje.
ŠKODA 1100 OHC
Alacsony súly, nagy teljesítmény, kiváló aerodinamika. E hármasnak köszönhetően a végsebessége elérte a 200 km/h-t. Persze mit ér az erő, ha nehéz uralni? Nos, ebben az esetben erről szó sem volt. Hiszen egy 75 kilogrammos vezetővel a súlyeloszlás gyakorlatilag 50-50% volt, akár a legmodernebb mai szupersportkocsikban. A gyors kanyarsebesség elérésében segített még a független kerékfelfüggesztés, és a 15”-os küllős felnik is. Ez utóbbi szintén nagyon korszerű megoldásnak számított.
Már az első nyilvános bemutatkozásakor is győzelemmel fejezte be a versenyt. A gyári pilóta Miroslav Fousek Mlada Boleslavban, 1958-ban elsőként hajtott át a célvonalon. Sajnos az akkori politikai helyzet miatt csak szocialista országokban indult versenyeken a ŠKODA 1100 OHC, pedig a nyugati országok pályaversenyein is biztos befutónak számított volna.

A roadsterek sikeres bemutatkozása után 1959-ben a mérnökök folytatták a munkát. Ezúttal a ŠKODA 1100 OHC alapjaira egy alumínium karosszériát terveztek, de kétajtós kupé formájában. A mérnöki munka zsenialítását jól mutatja, hogy még ezzel a nehezebb kasztnival is sikerült a súlyt kordában tartani, hiszen a keménytetős változat is csupán 618 kiló volt. Két darabot készítettek ebből a kupéból, amelyek néhány évvel később egymástól függetlenül végzetes sérüléseket szereztek közúti balesetekben. Napjainkban a ŠKODA Múzeum munkatársai próbálnak legalább egy darabot újraépíteni az eredeti motor, és egy megmaradt alváz segítségével.

ŠKODA 1100 OHC

Extrák, amelyekkel kellemesebb a hideg idő

      A nyár jó, a nyarat szeretjük. Ám, mint minden jó dolog ez is véget ér, csillagászatilag egészen pontosan vasárnap éjjel. Ha az időjárást nézzük, akkor már ma. És mivel az év fele a jórészt hűvösebb és nedvesebb idővel telik, nem árt olyan...

bővebben

ŠKODA KAROQ SCOUT vs. SPORTLINE

      A ŠKODA néhány hete rántotta le a leplet a KAROQ két új változatáról. Mivel a szalonokba érkezésükre egy picit még várni kell (csak az októberi Párizsi Motorshow után kerül rá sor), most végigvesszük, hogy miért is érdemes rájuk várni, ha KAROQ-ot...

bővebben

Előző

Következő

Hozzászólás írása

Pin It on Pinterest

Tetszett?

Oszd meg másokkal is!