fbpx

ShortCut és ELTRA

Az első elektromos Škodák

Mostanában minden az elektromos autózásról szól, és hamarosan a ŠKODA is bemutatja a VISION E tanulmányra épülő elektromos modelljét. Szándékosan nem azt írtuk, hogy az első ilyen Škodát, hiszen ez nem az első lesz.

Elektromos Skodák - ShortCut

A cseh mérnökök kreativitását nem csak a mai Škodák bizonyítják, hanem a szocialista korszak alatt tervezett megannyi prototípus is. Ezek közül volt, amit végleg elnyelt a rendszer, de voltak olyanok is, amelyek ha nem is nagy darabszámban, de gyártásba kerültek. Ez utóbbi kategóriába tartoznak az első elektromos Škodák is.

Elektromos Skodák - ShortCut

Az 1990-ben bemutatott Shortcut – az első elektromos ŠKODA – nem öncélúan született. Egy Svájcból jött megrendelés hívta életre. Alapjait a ŠKODA Favorit adta, de jelentősen átalakítva. A karosszéria hátsó részéből egyszerűen kivágtak egy méretes darabot a tervezők, így a Shortcut kétszemélyes autó lett. Értelemszerűen a benzinmotor is kimaradt az autó orrából, de a villanymotor erejét például a Favorit 5 sebességes KÉZI (!) váltója továbbította a kerekekhez. Mindössze annyit módosítottak rajta, hogy az ötödik sebességet nem lehetett kapcsolni, mivel az túl hosszú lett volna a villanymotor erejéhez. Az elkészült darabot, amelyet egy 15,5 kW-os villanymotor gyorsított 80 km/h-ig, bemutatták Svájcban és számos nyugati országban is. És bár mindenhol sikert aratott a 80 kilométeres hatótávval rendelkező Shortcut, végül mégsem kapott egyetlen megrendelést sem. De léte nem volt hiábavaló.

Elektromos Skodák - ShortCut

Már megint a Svájciak

Egy évvel később újabb érdeklődő kereste meg a Škodát, ismét Svájcból. A megrendelőnek tetszett a Shortcut, de 4 személyes kivitelben szerette volna azt, és egy pick-up kivitelre is szüksége volt. A mérnökök ezúttal már nem vették kezükbe a flexet, hanem egyszerűen csak kipakolták a Favoritból a benzinmotort. A karosszériát azért sem kellett jobban átalakítani, mert a Favoritból már létezett nyitott platójú kisteherszállító is. A svájci vevő 1000 darabot rendelt a két kivitelből. Ekkora mennyiséghez már nem volt elég kapacitás a ŠKODA pilzeni gyárában, ezért a ŠKODA speciális kiviteleket készítő üzemében, Ejpovicében indult meg a gyártás 1992-ben. Naponta 10 autó készült itt. Az elektromos modellek a ŠKODA ELTRA 151 L és ŠKODA ELTRA 151 Pick-up nevet kapták.  A modellek 180 Ah-s akkut kaptak, és 15,3 kW-os villanymotor mozgatta őket. A sebességváltó, a hatótáv és a végsebesség is megegyezett a Shortcuttal.

A felszereltség elég spártai volt. Az akkumulátortöltő ugyan az alapcsomag része volt, de a fűtésről gondoskodó olajkályhát már felárért árulták a gyáriak. Mivel Svájc nem igazán tartozik a mediterrán országok közé, pestiesen csak annyit mondanánk erre, hogy ügyes. A színválaszték is csupán két színből állt (piros és fehér), és a teherbírásuk sem volt az egekben.

Két év alatt végül 1100 ilyen ŠKODA készült, és nem csak Svájcba, de Németországba, Kanadába és a csehszlovák postához is kerültek ilyen autók. A gyártásnak végül a Volkswagen színre lépése vetett véget.

Elektromos Skodák - Eltra pick-up

FIGYELEM! Ez a posztunk ekkor frissült utoljára: 2019-09-16 . A benne szereplő Információk már érvényüket veszthették.

Előző

Következő

Hozzászólás írása

Pin It on Pinterest

Tetszett?

Oszd meg másokkal is!