Álomból valóság. Tanulmányautók (utó)élete
Sokszor előfordul, hogy a nagy autókiállításokon bemutatott tanulmányautók hatalmas sikert aratnak, mégis teljesen megváltozva kerülnek gyártásba. Ez egyáltalán nem szokatlan jelenség az autóiparban. Ennek elsődleges oka, hogy a tanulmányautók tervezése során a fő szempont a kinézet. Ezek az autók a szemnek készülnek.
Miért változnak meg a tanulmányautók, mire a szalonba kerülnek?
1. Sokak tetszését kell elnyerniük
Ha egy autó formája túlzottan különc (ami a tanulmányautók gyakori jellemzője), akkor nagy a kockázat, hogy a modell nem lesz elég kelendő. Persze fontos, hogy más legyen, mint a többi autó, de mindezt úgy kell tennie, hogy a vásárlók elfogadják a külsejét.
2. Meg kell felelni az ipari szabványoknak.
Számos formai megoldás csodálatosan néz ki, amíg nem kell használni valós körülmények között. Hiába lelkes a közönség a tanulmányautók kapcsán, a gyártónak meg kell vizsgálnia, hogy a mindennapokban egy erősen lejtő tető például nem korlátozza-e nagyon a belső térkínálatot. A kilátás az autóból, az aerodinamika, de akár egy kilincs megoldás is alkalmatlanná teheti a sorozatgyártásra.
3. A divat gyorsan változik
A mai modellek általában 6-7 évig maradnak gyártásban. Azok a formai megoldások, amik ma nagyon divatosak, akár 1-2 év alatt unalmassá válhatnak. A tervezőknek meg kell találni az egyensúlyt a kortalanul divatos vonalak, és az éppen aktuális trendek között. Egy modell általában akkor lesz sikeres, ha elérték ezt az egyensúlyt.
4. Megfizethetőnek kell lennie
A tanulmányautók tervezése során a költségek nem szerepelnek a kiemelt szempontok között. A tervezőket nem korlátozzák a gazdasági szakemberek. De amikor az autót a tényleges fogyasztóknak gyártják, azt is figyelembe kell venni, hogy azok mennyit tudnak illetve akarnak kifizetni érte. Így gyakran azért történik változtatás a formán, hogy költségek megóvása érdekében a műszaki tartalmat ne kelljen módosítani. Igazából ezzel mindenki nyer.
MissionL (2011)
A jövőbeni Škodák vonalait volt hivatott bemutatni. Masszív, de mégis elegáns. Ennek a két gondolatnak a tökéletes megvalósulása a MissionL, amely nem sokkal később a ŠKODA Rapid formájában került piacra
VisionD (2012)
A MissionL által kijelölt úton haladva a tervezők bemutatták azt a tanulmányt, amely később Rapid Spaceback néven került gyártásba. Ez volt a VisionD.
VisionC (2014)
Míg a VisionD és a MissionL koncepciók (melyekből az Octavia formája is levezethető), még csak kacérkodtak a híres cseh kristálygyártás világával. Hozzájuk képest a VisionC nagyon mélyen merített ezekből a formákból, és bevezette a márkánál a kristály dizájn fogalmát. Igazi forradalmi forma volt ez, és sokan remélték, hogy hamarosan sorozatgyártásba került. Ezt a formát ma már mindennap megcsodálhatjuk: a ŠKODA SUPERB képében.
VisionS (2016)
Egy robusztus, erős karakter, de mégis tágas és elegáns autó. Hogyan lehet összehozni mindezt egyetlen formában? A ŠKODA válasza a VisionS tanulmány volt, amely a VisionC tervezési nyelvét a következő szintre emelte, é amelyből a márkánál egy teljesen új kategória lépett sorozatgyártásba. Az első 7 üléses ŠKODA a KODIAQ.
VISION X
A ma véget érő Genfi Autószalonon bemutatott VISION X tanulmány sem öncélúan született a márkánál. A jövőre színre lépő új ŠKODA crossover előfutára. Ahogy Berhard Maier ŠKODA vezér szájából elhangzott („…what you see is what you get”), a külsejét illetően nem lesz nagy meglepetések. Azt fogjuk nagyjából kapni, amit most bemutattak. Hogy még közelebb hozzuk a valósághoz a VISION X-et, íme egy fotó a Mladá Boleslavban lévő ŠKODA múzeumban kiállított darabról. Ezen már rendes tükrök és hagyományos hűtőmaszk van. A VISION X-ről itt írtunk részletesebben.
Elkezdődött a megújult Octavia gyártása
A Škoda Auto megkezdte a felfrissített Octavia sorozatgyártását a Mladá Boleslav-i fő üzemében. A márka bestsellerének felfrissített negyedik generációja többek között áttervezett hűtőrácsot, új, második generációs LED mátrix fényszórókat és a ChatGPT integrációját...
GO, FABIA GO!
Motorizáltságát és árát tekintve a FABIA GO a negyedik generációs FABIA alapkivitele, felszereltségét tekintve viszont nem. Az ellentmondás oka a magyar ŠKODA importőr által kínált limitált modell. Korábbi cikkeinkRitkán kerül be az autóimportőrök tesztparkjába...
Alexa, feltöltött már a CITIGO?
Ha ŠKODA CITIGOe iV, vagy mondjuk egy konnektoros hibrid SUPERB áll a garázsban, akkor ezentúl az Amazon Alexa használatával távolról elindíthatod vagy leállíthatod a töltésüket, de azt is ellenőrizheted, hogy mekkora a hatótáv éppen, szabályozhatod a légkondit és a...
60 éves az OCTAVIA
Ha megkérünk valakit, hogy mondjon egy ŠKODA modellt, szinte biztos, hogy az Octaviát említi majd. Nem véletlenül, hiszen ez a név összeforrt a márkával. Az első ŠKODA OCTAVIA 1959 januárjában látta meg a napvilágot. Az „Octavia” latinul azt jelenti „nyolcadik”. A...