A szuperszámítógép és amire a ŠKODA használja
Egy hagyományos PC-nek közel 600 évre lenne szüksége, hogy elvégezze azokat a számításokat, amelyeket például a ŠKODA KODIAQ fejlesztése során használtak. De akkor mégis miként lehetséges, hogy a KODIAQ néhány év alatt piacra került? A válasz a ŠKODA adatközpontjában használt szuperszámítógépben keresendő, amelynek mindez néhány hónapig tartott csupán. Hogyan lehetséges ez?
A szuperszámítógép lehetővé teszi a mérnökök és a fejlesztők számára, hogy többfajta lehetőséget teszteljenek, gyorsabban és olcsóbban, mintha fizikai modellekkel tennék ezt. Ez nem azt jelenti, hogy a hagyományos módszereket nem használnák manapság is, de ezeket a szükséges minimumra csökkentették. A tervezők továbbra is agyagmodelleket használnak a végső forma elfogadásához, és a fejlesztés alatt álló autók még mindig valós fizikai tesztek tucatjain mennek keresztül, amíg végül forgalomba kerülnek. Ez abból is ered, hogy a jelenlegi jogszabályok szerint számos számítógépes szimulációt az adott modellt engedélyező hatóságok nem fogadnak el.
Töréstesztek
Tudtad?
A KODIAQ fejlesztése során a töréstesztek 99%-a számítógépen történt és mindössze 1 százalékához használtak valódi autókat.
Aerodinamikai tesztek
Az egyenletek segítségével könnyedén meghatározhatjuk, hogy miként áramlik a levegő mondjuk egy kocka körül. Könnyen, de nem gyorsan. Egy ilyen egyszerű alakzat esetében is napokig számolgathatunk a számológépünkön. És akkor képzeljük el, hogy mennyi időbe telne egy mai autó esetében ez a folyamat, ami kb. 100 millió ilyen kockának felel meg. Nincs mese, itt csak a szuperszámítógép segíthet.
Talán nem is jut eszünkbe, hogy mennyit köszönhetünk ezeknek a számításoknak, amikor megállunk tankolni (az alacsony fogyasztás egyik legnagyobb ellensége a légellenállás), vagy amikor a legnagyobb oldalszélben is biztonságosan jutunk el célunkig.
Tudtad?
Az, hogy egy autó körül hogyan áramlik a levegő, nemcsak a fogyasztásra van hatással. Meghatározza az utastérben érzékelhető zajt és az autó koszolódását is.
Hűtés, fűtés és szellőzés
Megtervezni a levegő áramlását a gépkocsi belsejében komoly tudomány. A légkondicionáló és fűtési rendszerek nem csak a kényelemről szólnak, hanem az autó biztonsága szempontjából is fontosak. Télen különösen a szélvédõt és az oldalsó ablakokat kell gyorsan leolvasztani, hogy biztonságos legyen az elindulás. Egy ilyen reggelen nem is gondolunk bele, de a leolvasztás meglehetősen összetett fizikai folyamat, amit szuperszámítógép nélkül aligha lehetne szimulálni. Hiszen az üvegen lévő jégréteg kétszer változtatja meg állapotát. Először a jégből vízbe, majd a vízből gőzbe megy át. Nem könnyű az összes anyagállapotot egyetlen szimulációban modellezni. A számítógépes tervezés segítségével azonban nemcsak modellezhetjük ezt, de akár 3D-ben is megjeleníthetjük.
Tudtad?
Szabvány határozza meg, hogy az autóknak mennyi idő alatt kell leolvasztaniuk a szélvédőn lévő jégréteget.
Motortervezés
Tudtad?
A töréstesztek során külön vizsgálják, hogy milyen sérülést okozhat a motor az elütött gyalogosnak.
Elkezdődött a megújult Octavia gyártása
A Škoda Auto megkezdte a felfrissített Octavia sorozatgyártását a Mladá Boleslav-i fő üzemében. A márka bestsellerének felfrissített negyedik generációja többek között áttervezett hűtőrácsot, új, második generációs LED mátrix fényszórókat és a ChatGPT integrációját...
GO, FABIA GO!
Motorizáltságát és árát tekintve a FABIA GO a negyedik generációs FABIA alapkivitele, felszereltségét tekintve viszont nem. Az ellentmondás oka a magyar ŠKODA importőr által kínált limitált modell. Korábbi cikkeinkRitkán kerül be az autóimportőrök tesztparkjába...
Mit tud egy Octavia 1.0 TSI 280 000 km után?
A harmadik generációs Octavia 1.0 TSI alapmotorjáról a legtöbb Škoda rajongónak van ilyen vagy olyan véleménye. Az már más kérdés, hogy a legtöbb „olyan” véleményalkotó nem használt ilyen motorral szerelt autót, csak a háromhengeres ezres mivolta alapján mond...
60 éves az OCTAVIA
Ha megkérünk valakit, hogy mondjon egy ŠKODA modellt, szinte biztos, hogy az Octaviát említi majd. Nem véletlenül, hiszen ez a név összeforrt a márkával. Az első ŠKODA OCTAVIA 1959 januárjában látta meg a napvilágot. Az „Octavia” latinul azt jelenti „nyolcadik”. A...