fbpx
Elektromos autók
Elektromos autók

Elektromos autók: 10 dolog amit tudnod kell róluk

Ha van ma felkapott téma az autóiparban, akkor annak a főszereplői az elektromos autók. Mégis sok olyan kérdés van, amire a jövő elektromos autó tulajdonosai nem igazán ismerik a választ. Mennyire más, mint egy benzines vagy dízel? Kell bennük is olajat cserélni? Megbízhatóak? Ugyanolyan motor lesz ezentúl minden autóban? Most megtudhatod ezekre a kérdésekre (is) a választ.

A szakemberek sokáig vitatkoztak azon, hogy milyen autókkal fogunk járni a „benzinkorszak” után. A kérdés eldőlni látszik, hiszen az elektromos autók már a spájzban vannak. A ŠKODA első teljesen elektromos autója jövőre érkezik az eCITIGO formájában és utána nem is lesz már megállás. 2025-ig 6 elektromos meghajtású ŠKODA kerül piacra és ha hozzávesszük a részben elektromos (Plug-in hybrid) rendszerű modelleket, akkor ez a szám 10-re nő. Mégis sok még a leendő vásárlókban a bizonytalanság, hiszen a széles tömegek számára az autózás egy teljesen új formájáról van szó. Tegyünk hát tisztába néhány kérdést.
Elektromos jövő
Elektromos autók

1. Miben különbözik egy elektromos motor egy belsőégésű motortól?

Talán nem lesz meglepő a válasz, hogy az alapvető működési elvükben. A mai autók belsőégésű motorjai az üzemanyag elégetésével jutnak energiához és ezt alakítják át mechanikusan mozgási energiává.  A villanymotorok viszont a mágneses erők segítségével teszik mindezt. Ebből az is következik, hogy amíg a belsőégésű motorok nagyon összetett és bonyolult szerkezetek (hengerek, dugattyúk, szelepek, főtengelyek, stb.), addig a villanymotorok – nagyon leegyszerűsítve – két fő elemből állnak: az állórészből és a rotorból. Az is alapvető különbség a két megoldás között, hogy míg a belsőégésű motor nem képes fékezéskor energiát termelni, addig az elektromos motor generátorként működve részt vesz az akkumulátorok töltésében.

eCITIGO

2. Mennyiben más vezetni egy elektromos autót?

A legnagyobb különbség, ami egy elektromos autóba beülve feltűnhet az a sebességváltó hiánya. Ennek oka, hogy a benzin vagy dízelmotorok nyomatéka – tehát az autó megmozdítására fordítható ereje – a motor fordulatszámának emelésével növekszik. Amíg egy álló autó megmozdításához nagy erő szükséges, addig a mozgásban tartásához már sokkal kevesebb. Ezért elinduláskor, amikor a belsőégésű motor fordulatszáma alacsony, a kellő nyomaték előállításához más áttételt kell alkalmazni, mint miután elindultunk. Ezt a feladatot látja el a sebességváltó. Az elektromos motoroknál azonban a nyomaték nem függ a fordulatszámtól, így hagyományos értelemben vett sebességváltóra nincs szükség. Ez azt is jelenti, hogy az elektromos autók sokkal dinamikusabban vezethetők, hiszen szinte minden pillanatban rendelkezésünkre áll a motor teljes nyomatéka.

eCITIGO

3. Hogyan lehet kiszámítani egy elektromos autó teljesítményét?

Ez közel sem olyan egyszerű, mint a hagyományos motorral szerelt autókban. Hiszen amíg ott az üzemanyagtank mérete nem befolyásolja ezt az értéket, az elektromos autóknál a beépített akkupakk nagy hatással van rá. Ezért ez az érték nem csak az elektromotor műszaki adataitól függ, de akkumulátor kapacitásától is, vagyis hogy a motor mennyi elektromos energiát tud egyidőben felhasználni belőle. Így tehát amikor egy elektromos autó teljesítményét számolják, mindig a beépített akkumulátorcsomaggal együtt kell megtenniük. Ezt azt is jelenti, hogy ugyanaz a villanymotor más és más teljesítményre képes, ha megváltoztatjuk az akkumulátor kapacitását.

eCITIGO
eCITIGO
eCITIGO

4. Hogyan mérik a fogyasztást?

A jövőben kicsit nehezebb dolgunk lesz, ha az autónk fogyasztására, pláne ha a hatótávjára leszünk kíváncsiak. Hiszen jelenleg elég elosztani az elhasznált üzemanyag mennyiségét a megtett úttal, majd megszorozni százzal és már meg is vagyunk. A jövőben megjelenő autóskártyákon már nem literben, hanem kilowattórában (kWh) fogjuk megtalálni az adott modell fogyasztását 100 kilométerre vetítve. Viszont itt a fogyasztás és ezáltal a hatótáv kérdése is sokkal bonyolultabb kérdés, hiszen az elektromos autóknál ezt az értéket a használat módja (hűtés/fűtés, gyorsítások, sebesség vagy akár a külső hőmérséklet) sokkal drasztikusabban befolyásolja, mint a hagyományos motoroknál.

eCITIGO

5. Mennyire szervizigényes egy elektromos autó és milyen a várható élettartalmuk?

Ezzel el is érkeztünk az elektromos autók egyik behozhatatlan előnyéhez. Mivel sokkal egyszerűbb a motor szerkezete – igazából az egyetlen mozgó alkatrész benne a rotor – és nincs bonyolult erőátvitel (értsd sebességváltó) sem benne, így a szervizigényei minimálisak. Nincsenek olajcserék, üzemanyag- és légszűrőcserék sem. Sőt, mivel a villanymotor a fékek funkciójából is átvesz egy részt, így azok is sokkal hosszabb élettartamúak. Persze ettől függetlenül az autó többi szerkezeti elemét időről időre ellenőrizni kell, de elmondható, hogy sokkal kisebb az ilyen autók karbantartásigénye.

eCITIGO

6. Elől vagy hátul hajtanak az elektromos autók?

A vezetés szerelmeseinek jó hírünk van. Mivel a villanymotorok nagy nyomatékkal rendelkeznek, így a jövőben visszatér a jó öreg hátsókerékhajtás. Ez azt jelenti, hogy a legtöbb esetben a hátsó tengelyhez lesz beépítve a villanymotor, míg az összkerékhajtás esetében az első tengely is egy külön motort fog kapni, nem a hátsó tengelyen lévő erejét vezetik előre. A két motor működését a számítógép hangolja össze.

eCITIGO

7.  Akkor ezentúl minden elektromos autó egyforma lesz?

Röviden: nem. Részletesebben: lesznek hasonlóságok. Manapság egy márka karakterét erősen meghatározza, hogy milyen motorokat épít autóiba. Nos, a motorhangok szerelmeseinek a jövőben már elektronika fogja szolgáltatni a kedvük szerinti hangorgiát, de azért az alkalmazandó villanymotorok között is van különbség, még ha ezt majd nem is a hangjukból vesszük észre. Jelenleg két típusú megoldás a legelterjedtebb. Az egyik a háromfázisú szinkronmotor, a másik az aszinkron típusú megoldás. De létezik ezek kombinációja is. A motorok szerves részét képezik a teljesítményelektronikák, melyek meghatározzák a villanymotorok viselkedését. Így ez márkánként különbözhet.

eCITIGO

8. Mi a különbség a Plug-in hybrid (PHEV) és tisztán elektromos autók között?

Ha velősen akarunk fogalmazni, akkor azt mondhatjuk, hogy rengeteg dolog. A hibrid megoldások mindig tartalmaznak egy belsőégésű  motort. Ebből kifolyólag sokkal bonyolultabb összehangolni ezt a két teljesen eltérő tulajdonságú rendszert, mint amikor a villanymotor csak maga felel az autó mozgatásáért. A hibrid rendszerű autókban a belsőégésű motort segítve és önállóan is képesnek kell lenni működnie az elektromotornak, így a vezérlőelektronika és a hajtásátvitel is sokkal bonyolultabb. Elveszítjük tehát az elektromos autók egyszerűségét és alacsonyabb karbantartásigényét, cserébe jelenleg nagyobb hatótávolságot kapunk a hibrid autóktól.

eCITIGO

9. Ez az elektromos autózás az ilyen „új dolog”, igaz?

Nem! Bár hihetetlennek tűnik, de az első elektromos autó már 1835-ben megjelent, ezzel 48 évvel megelőzve az első benzinmotort. Sőt, Olaszországban és Hollandiában egymástól függetlenül fejlesztették őket. De még a Volkswagen csoporthoz köthető előzménye is van a villanyautóknak. A XX. század fordulóján Ferdinand Porsche és egy cseh feltaláló František Křižík közösen kezdtek ilyen autók megalkotásába. És hogy a Škodás kapcsolódás is legyen: Křižík még a LAURIN&KLEMENT egyik változatát is átépítette ilyen meghajtásra. Most furcsának tűnhet, de 1900-ban az Egyesült Államokban több elektromos jármű rótta az utakat, mint belsőégésű motorral épített és a 100 km/h-s álomhatárt is egy ilyen autó törte át. A technológia rövid tündöklése a nehéz és rövid hatótávolságú ólomakkumulátorok miatt ért véget, mert a fejlődésük nem tudott lépést tartani a benzinmotoros autók előnyeivel.

eCITIGO

10. Miért van most szükség rájuk, ha még bőven van kőolaj?

Sajnos a nagyvárosok levegőszennyezési mértéke jelentősen nőtt az elmúlt időszakban annak ellenére is, hogy a mai korszerű autók már csak töredék CO 2-t bocsájtanak ki elődeikhez képest. Kibocsájtás mentes elektromos autók jelentősen javíthatnak ezen a helyzeten. De ez csak az egyik ok. Hiszen küszöbön áll az autonóm (önvezető) autók megjelenése, és ehhez a technológiához sokkal jobban illeszkednek az elektromotorok. Így az autók központi elektronikája már az autók minden egyes elemét teljes körűen felügyelheti, és sokkal precízebben működtetheti a hajtásért felelős villanymotorokat is anélkül, hogy tovább bonyolítanánk autóinkat.

eCITIGO

Ez is érdekelhet:

A ŠKODA elektromos jövője

A ŠKODA teljes erővel készül az elektromos autók korszakára. A márka első teljesen elektromos modellje jövőre érkezik csakúgy, mint az első széria plug-in hybrid megoldása. És 2025-ig már 10 modell lesz elérhető valamilyen elektromos változatban… tovább

60 másodpercben a megújult KAROQ-ról

Nem véletlen, hogy a ŠKODA KAROQ a cseh autógyártó legkelendőbb SUV-ja. Legújabb változata pedig 60 másodperc alatt téged is szerelembe ejt.Korábbi cikkeinkA ŠKODA KAROQ a kompakt SUV új változata a modell hagyományos erősségeire épít, műszaki újításokkal és...

bővebben

A MyŠkoda applikáció igazi svájci bicska lett

A MyŠkoda gyorsan a Škoda tulajdonosok legfontosabb alkalmazásává vált. Amellett, hogy lehetővé teszi az autó különböző funkcióinak elérését, a Powerpass segít a töltésben, és a legújabb verzióval pedig akár megrendelt autónk gyártását is nyomon követhetjük majd.A...

bővebben

60 éves az OCTAVIA

Ha megkérünk valakit, hogy mondjon egy ŠKODA modellt, szinte biztos, hogy az Octaviát említi majd. Nem véletlenül, hiszen ez a név összeforrt a márkával.   Az első ŠKODA OCTAVIA 1959 januárjában látta meg a napvilágot. Az „Octavia” latinul azt  jelenti „nyolcadik”. A...

bővebben

Előző

Következő

Hozzászólás írása

Pin It on Pinterest

Tetszett?

Oszd meg másokkal is!