fbpx
Caredriver

Teljes gázzal keresztül a ŠKODA gyáron

Percenként egy autó. A ŠKODA gyártósorain szédítő tempóban készülnek az új Škodák. Mi lenne, ha alkalmazkodnánk ehhez a sebességhez, és nem sétálva néznénk meg a gyárat, hanem egy száguldó rallyautóban. Persze, ahogyan azt Škodától már megszokhattuk, egy kis csavarral.  

A ŠKODA gyártóüzemei teljes gőzzel dolgoznak. 2018-ban a mérföldkőnek számító egymilliomodik autó október elején gördült le a futószalagról. A Mladá Boleslav-i üzem egyetlen gyártósorára levetítve ez egy autót jelent percenként.

Nagyjából ugyanennyi időbe telik felderíteni, hogyan is működik mindez. Kísérd végig a két ŠKODA FABIA R5 rallyautót a préselő, hegesztő, festő, motorbeillesztő és összeszerelő részlegeken át vezető körtúrán!

Green race stripe e1540993880542

Ahogy valószínűleg már észre is vetted, a videóban szereplő autók nem igazi rallyautók, csupán kicsinyített modellek. Ettől még elszánt kis versenyzők, akár a 100 km/h-s sebességet is elérik, így rendszeresen cserélni kell az abroncsaikat és be kell állítani a lengéscsillapítójukat. A további részletekről a videóban szereplő autóvezetőket, Jan Viktorát and Jakub Charvátát kérdezzük.

Teljes gázzal
Teljes gázzal

JAN VIKTORA

A gyerekek gyakorlatilag a világ végezetéig tudnának kisautókkal játszani. De hogy jut el egy felnőtt oda, hogy ebből éljen meg?

Kisgyermekkorom óta motorsportrajongó vagyok. Ugyanakkor nem volt könnyű menet bekerülnöm a profi versenyzésbe. Annyira kevés pénzem volt, amikor belekezdtem, hogy egy időre fel is kellett hagynom vele. De a versenyautók iránti rajongás soha nem csillapodott bennem, így aztán úgy döntöttem, cselekszem, és taktikát váltottam: elkezdtem aktívan szponzorokat keresni. Az eredménye? Ma már a kilencedik szezont gyűröm Samohýl úr csapatának tagjaként Zlínben.

Milyen eredményekkel kezdted? Mi segített a győzelemhez?

Amikor elkezdtem, valahol a 10-15. helyen végeztünk. Mostanra odáig jutottunk, hogy a regionális bajnokságokban például az első három között vagyunk. És mi segített győznünk? Mivel nincs hagyományos értelemben vett képzés, megpróbáljuk a versenyek során folyamatosan csiszolni vezetési technikánkat. Próbálunk lépést tartani a modelljeinkhez kifejlesztett technológiával is. Ugyanúgy állítgatjuk és fejlesztjük autóink paramétereit, mint ahogy a csapatok teszik a valódi versenyautókkal. Ökölszabály, hogy a legjobban akkor tudsz fejlődni, ha sok-sok kilométer van a hátad mögött.

Jan Viktora

Jan Viktora

Említetted a normál méretű sportautókat. Versenyhelyzetben van hasonlóság ezek és a távirányítású kismodellek között?

A versenyek tulajdonképpen nagyon hasonlók. Bár 1:10 a lépték, az események sok tekintetben hasonlítanak az életnagyságú rallyhoz. A rajtvonalat és a célbaérést fotocella ellenőrzi, rendszeresen cserélnetek kell az abroncsokat, be kell állítanotok a lengéscsillapítókat és még számos dologgal kell foglalkoznotok. Természetesen nem ülünk bent az autóban. Ehelyett futnunk kell mögötte, így nagyon fittnek kell lennünk. Egy egy kilométeres pályán például 7-8 percig kell futnunk.

 

Hogyan zajlik egy rc rally verseny? Hány ember vesz részt, milyenek a pályák és milyen gyorsan tudnak a modellautók menni?

Ha a Cseh Bajnokságot vesszük, 10-15 csapatról beszélhetünk, kb. 50 versenyzővel. A pályák úgymond „szorosak”, tehát a kanyarok közvetlenül egymást követik. Másszóval nem klasszikus körpálya, így rengeteg lehetőség van a kanyarok levágására, ugratásra, hullámok és rámpák meglovagolására. A felületek nagyon eltérőek, boríthatja őket zúzott kő, agyag és – természetesen – aszfalt. A rallyrendszert használjuk, vagyis a versenyek két pont között zajlanak: a rajtpont máshol helyezkedik el, mint a cél. 60 másodpercenként indulnak az autók sebességmérésre egy több mint 1000 méteres szakaszon. A kedvenc kategóriánk a 4×4, de vannak kategóriák kizárólag első- vagy hátsókerék-meghajtású autók számára is. A modelljeink kb. 40 km/h sebességgel versenyeznek. Beleszerelhetsz olyan motort is, ami 100 km/h-ra gyorsítja, de ez sokkal inkább a technikáról szól, mint arról, hogy az autódból a legnagyobb sebességet próbálod kipréselni.

Teljes gázzal

Gondolod, hogy azokban, akik sikeresek az rc rallyban, megvan a képesség, hogy kiváló rallypilóták legyenek?

Az RC rallyban szerzett tapasztalat biztosan jól jön a normál méretű autóval való versenyzéshez. Tudjuk, hogy viselkedik az autó és hogyan kell felspécizni, hogy jobban menjen. Ahogy korábban említettem, a versenyek is nagyon hasonlítanak. De a pudding próbája az evés – nekem is meg kellene próbálnom.

 

Teljes gázzal

JAKUB CHARVÁT

Szenvedélyes modellautó-versenyző voltál kiskorodban is?

Hát hogyne! Az autósport a mindenem, amióta az eszemet tudom. A nagyapám ismertette meg velem a motorsportot, ő motocross- és gokartversenyző volt. De ahhoz, hogy versenyezhessek, valódi, közvetlen tapasztalatot kellett szereznem. Nem volt pénzügyi hátterem, úgyhogy egy csomó pénzt kellett félretennem és gyakorlatilag magam építettem meg az első modellemet.

Akkor tudod, hogy kell ilyet építeni. Hol tanultad meg?

Eleve szeretem a technikát, és még az az előnyöm is megvan, hogy mechanikát tanulok. Amikor csak tehetem, szakmai cikkeket olvasok és próbálok belőlük tanulni. Aztán a tanultakat megpróbálom alkalmazni az autómon. A jövőben is szeretném ehhez a technikai szemlélethez tartani magam.

Jakub Charvát

Jakub Charvát

Te gyártod a saját alkatrészeidet is? A saját autódon mit tudsz módosítani vagy beállítani?

Nemrég fedeztem fel a 3D-nyomtatás csodáját, amely révén kisebb alkatrészeket, mint például a burkolat, magam tudok elkészíteni. De akár a karosszéria alatti részeket is magam tudom modellezni. Egyébként szinte mindent módosítani tudunk, ha javítani akarunk a modell futásteljesítményén. Például arrébb tudjuk helyezni a motort, ha az autó tömegközéppontját akarjuk beállítani. Ki tudjuk venni az akkumulátort, állítani tudjuk a lengéscsillapítókat stb. A kisebb változtatások nagy előrelépést hozhatnak. Természetesen tiszteletben kell tartanunk olyan dolgokat, amiket nem szabad megváltoztatnunk, így az autó maximális szélességét, ami 200 mm. Ragaszkodnunk kell a gyártott gumikhoz is, villanymotort kell használnunk, ilyesmi.

Ha rallyról esik szó, központi téma a gumi. Milyen típusút használsz az rc rallyhoz?

Általában öt különböző típusú szettje van mindenkinek: száraz és nedves aszfaltfelületre, száraz és nedves murvára, valamint hóra.

Milyen típusú akkumulátort használsz és mennyi ideig bírja? Mennyi egy modellautó átlagos élettartama?

Az RC modellekhez lítium-polimer (Li-Po) akkumulátort használunk. 30-40 percnyi versenyzést bírnak ki. Ha megfelelően karban van tartva, a modell több szezont is kihúz, akár öt évet is talán. A karosszéria más kérdés, az rendszerint csak egy szezont bír ki.

Van példaképed vagy bálványod? Szeretnél igazi rallyautóval versenyezni?

A példaképeim Jan Kopecký a ŠKODA Motorsport csapatból és a nagyapám, aki ma is aktív versenyző. A fél karomat odaadnám, ha kipróbálhatnék egy igazi rallyautót, de számomra jobb az rc rally élvonalában versenyezni, mint amatőr rallysként.

A győzelemre hajtasz? Mit nyújt számodra az rc rally és mik a terveid a jövőre?

Ez egy nagyszerű hobbi és jó szórakozás. Boldoggá tesz. Bár jelenleg elég nehéz összeegyeztetni a versenyzést a tanulmányaimmal. Az rc rallykban való részvétel rengeteg érdekes tapasztalatot adott nekem, amiket a szakmámban és a mindennapi életemben is kamatoztatni tudok.  A célom, hogy fejlesszem a technikámat és a versenyzési stílusomat.

 

New Auto: ilyen lesz a következő 10 év

New Auto: ilyen lesz a következő 10 év

A Volkswagen konszern a múlt héten mutatta be a következő tíz évre vonatkozó terveit, amelyek átvezetik a márkákat, köztük természetesen a ŠKODA-t is, a hagyományos modellek korából az elektromos modellek és az önvezetés korszakába. A New Auto a néhány hónappal...

bővebben
New Auto: ilyen lesz a következő 10 év

New Auto: ilyen lesz a következő 10 év

A Volkswagen konszern a múlt héten mutatta be a következő tíz évre vonatkozó terveit, amelyek átvezetik a márkákat, köztük természetesen a ŠKODA-t is, a hagyományos modellek korából az elektromos modellek és az önvezetés korszakába. A New Auto a néhány hónappal...

bővebben

10 tipp: így használd a légkondid

A légkondi ma már minden új ŠKODA modellben megtalálható. Mégis csak nagyon kevesen használják ki a benne rejlő lehetőségeket, sőt! Gyakran rosszul is használják azt. Ezért most Jan Hrnčíř - aki a ŠKODA légkondicionálófejlesztési koordinátora – ad nekünk 10 tippet,...

bővebben

ŠKODA újdonságok 2021-ben

Bár a járványhelyzet nem teszi könnyebbé egyik autógyár életét sem, a fejlesztés nem állhat meg. Ezért most sorra vesszük a ŠKODA újdonságok 2021-ben. Haladjunk az egyszerűség kedvéért időrendben.ŠKODA újdonságok 2021-ben: KODIAQ Facelift A hírek szerint a legnagyobb...

bővebben

10 tipp: így használd a légkondid

A légkondi ma már minden új ŠKODA modellben megtalálható. Mégis csak nagyon kevesen használják ki a benne rejlő lehetőségeket, sőt! Gyakran rosszul is használják azt. Ezért most Jan Hrnčíř - aki a ŠKODA légkondicionálófejlesztési koordinátora – ad nekünk 10 tippet,...

bővebben

ŠKODA újdonságok 2021-ben

Bár a járványhelyzet nem teszi könnyebbé egyik autógyár életét sem, a fejlesztés nem állhat meg. Ezért most sorra vesszük a ŠKODA újdonságok 2021-ben. Haladjunk az egyszerűség kedvéért időrendben.ŠKODA újdonságok 2021-ben: KODIAQ Facelift A hírek szerint a legnagyobb...

bővebben

Előző

Következő

Hozzászólás írása

Pin It on Pinterest

Tetszett?

Oszd meg másokkal is!