fbpx

Škodát vezetni, és

a Škodát vezetni

Németh János mindkettőt naponta teszi, hiszen ő a Porsche Hungaria ŠKODA márkaigazgatója. A 39 éves menedzser 16 éve tagja a ŠKODA hazai csapatának, és 2 éve vezeti azt. A márka hazai helyzetéről, az újdonságokról és a jövőről is beszélgettünk vele. 

Németh János

A ŠKODA a hazai piac stabil szereplője, rendre dobogós helyen végez az értékesítési rangsorban. Ön hosszú ideje dolgozik már a Porsche Hungaria ŠKODA csapatában. Mit gondol, mitől tud ennyi ideje ilyen sikeres lenni a márka?

Úgy gondolom, hogy több oka is van ennek. A márka kezdetektől profi importőri képviselettel rendelkezik Magyarországon. Kezdetben az Auto Hungaria, majd a Porsche Hungaria (szerk: az előbbi 100%-os tulajdonosa volt), képviseli itthon a Škodát. Így már az induláskor egy tapasztalt, és tőkeerős háttér állt a márka mögött. Persze mindez kevés lett volna a sikerhez, ha a gyár nem bővítette volna rohamtempóban a kínálatot. Az első igazán sikeres modellünk, amely pont idén ünnepli 20. születésnapját, a FABIA volt. A modell megjelenésekor az értékesítés kb. 70%-át tette ki, és nagyon fontos még hozzátenni, hogy a vásárlók többsége magánszemély volt. A FABIA, amely mára mondhatni ikonikus modellje lett a Škodának, igazi családtaggá vált a vásárlóknál. Sajnos a válság idején a magánszemélyek száma jelentősen lecsökkent. Szerencsére addigra egy másik modellünk, az OCTAVIA – amelyet a márka szívének is szoktunk nevezni – át tudta venni a FABIA helyét az értékesítésben. És ahogy mondtam, ekkorra már ügyfélként a cégek kerültek többségbe. De mint tudjuk, a cégek munkatársai magánszemélyek, akik már sok esetben a FABIA révén megkedvelték a Škodát. Ráadásul az OCATVIA ideális cégautónak bizonyult. A válság vége szerencsés helyzetben ért minket, hiszen tovább bővült a modellpalettánk. És mivel a „több autót adunk a pénzéért” nálunk nem csak egy üres szlogen, a ŠKODA népszerűsége igazán ekkor kezdett robbanásszerű növekedésbe.

Melyik volt az első modell, amelynek piaci felépítésében részt vett?

Ez egy igazán kellemes emlék, hiszen nagyon sikeres modellünkké vált. Ez az OCTAVIA második generációja volt.

A ŠKODA tavasszal mutatta be a SUPERB felfrissített változatát, és egy héttel később, a piacra lépést hónapokkal megelőzve máris itt volt Budapesten egy bemutatón. Ez azt jelzi, hogy a magyar piac fontos a ŠKODA számára? 

Egyértelműen. Mindezt annak ellenére mondhatom, hogy nem közvetlen gyári importőrként működünk. Folyamatosan figyelik a magyar piacot, és kiváló partneri viszonyt ápolunk. Ennek volt köszönhető ez az esemény is.

A SUPERB bemutatójával nem egyszerűen egy modellt frissített fel a márka, de egy új korszakot is elindított. Hiszen az „iV” almárka életre keltésével a hibrid, és elektromos modellek is megjelennek a ŠKODA kínálatában. Sokan azt kérdezik, miért csak most?

Az időzítés kérdése mindig összetett kérdés. Mégis, az alapvetés az volt a márka részéről, hogy akkor fog elektromos modelleket kínálni vásárlóinak, amikor megfelelő hatótávú modelleket, kompromisszumoktól mentesen, a vásárlói célcsoportja számára elérhető áron lesz képes gyártani. És persze az sem volt utolsó szempont, hogy ne csak az árlistán szerepeljenek ezek a modellek, tehát legyen elegendő akkumulátor, amelyeket be tudnak építeni az autókba. Ehhez elkészült konszern szinten az MEB platform, amelyen másodiknak a ŠKODA mutat majd be új modellt. Éppen ezért azt gondolom, hogy nincs elkésve a márka, csupán arról van szó, hogy a körülmények – elég csak a töltőhálózat fejlettségére gondolni  –  mostanra értek meg az elektromos modellek bevezetésére. A hibridek tekintetében pedig szintén minőségileg többet tud adni majd a ŠKODA, hiszen a SUPERB iV konnektoros hibridként, városi használatban képes tisztán elektromos módban működni, akár 55 kilométeren keresztül. 

A jövő nem csupán az elektromos autókról szól, hanem új mobilitási megoldásokról és szolgáltatásokról is. A ŠKODA mit kínál majd az ügyfeleinek?

A gyár folyamatosan dolgozik ilyen megoldásokon. A Frankfurti Motor Show-n jelentették be, hogy Prágában elindul a WeShare nevű elektromos autómegosztó szolgáltatás, amely aztán megjelenik majd több európai városban is. De nem csak autókat fog ilyen célra kínálni a márka, hiszen BeRide néven elektromos rollereket is lehet majd bérelni. De ezek mellett több projekt is előkészítési szakaszban van, és a márka tudatosan készül arra, hogy autógyártóból mobilitási szolgáltatóvá váljon.

A hazai márkakereskedések hogyan készülnek fel az új korszakra?

Jelenleg még nem a látványos szakaszban tart a felkészülés, hiszen az elektromos kapacitások előkészítése adminisztratív feladatokkal is jár, de hamarosan a szalonokban és a  márkakereskedések parkolóiban is megjelennek az elektromos töltőpontok. Ezek mellett a bemutatótérben mindenhol kialakításra kerül majd egy eMobilitás sarok, kimondottan a hibrid és elektromos modellek számára. A Porsche Holding pedig létrehozta a Moon Power márkát, amely segít az ügyfeleknek az otthoni, irodai töltőpontok kialakításában, a tervezéstől kezdve egészen a töltőberendezések szállításáig. Tehát az autójuk mellé kulcsrakész megoldást is tudunk majd nyújtani ügyfeleinknek. Emellett ez egy intelligens rendszer, amely például céges autó esetén segíthet az otthoni töltés elszámolásában is.

Németh János

Ha jól tudjuk, akkor amíg az elektromos modellek megjelennek a hazai piacon, érkeznek még újdonságok.

A legközelebbi újdonság a KAMIQ, ami a napokban érkezett meg a márkakereskedésekbe. Ez a ŠKODA első cross-over modellje, ami a SCALA alapjaira épül, és olyan újdonságokat hoz el a kategóriába, mint az első-hátsó dinamikus irányjelzők, a motoros csomagtérajtó, vagy az állítható magasságú sport-futómű. És ahogy a SCALA, úgy a KAMIQ is a legfrissebb MIB3-as fedélzeti infotainment rendszer kapja. Ezek mellett a márkától már megszokott tágas utas-, és csomagtér is sajátja. Mindenkinek javaslom, hogy nézze meg és próbálja ki!

Az OCTAVIA is generációváltás előtt áll, amit sokan várnak már. Milyen lesz az új modell?

Én már láttam a kész modellt, és mivel szavakkal nehéz leírni egy formát, higgyék el nekem: fantasztikus lesz. A nemzetközi bemutatója november elején lesz, de hozzánk csak februárban érkezik meg, és elsőként a kombi kivitel. Ezt követi majd a limuzin várhatóan áprilisban. Mivel az OCTAVIA a márka szíve, ezért a gyártás felfutásáig a jelenlegi változat kombi kivitele is a kínálatban marad. Sőt, elindítottunk egy akciós modellt, Limited Edition néven, amelynek kiemelkedő az ár-érték aránya, és a magánvásárlók számára is kitűnő ajánlat.

Jövőre lép életbe a 95g/km-es CO2 kvóta. Sokan emlegetik, hogy a gyártók által fizetett büntetés miatt drágulhatnak az új autók. Valóban számíthatunk erre?

Más gyártók nevében nem tudok nyilatkozni, de a ŠKODA már felkészült erre, és emiatt célzott áremelés nem várható.

9 kérdés – 9 válasz

Elektromos vagy dízel? Hoki vagy foci? És melyik a kedvenc ŠKODA modellje? A ŠKODA márkaigazgatója válaszol kérdéseinkre.

Előző

Következő

Hozzászólás írása

Pin It on Pinterest

Tetszett?

Oszd meg másokkal is!