Januártól sok dolog változik, de ami az autósokat leginkább érinti, az a benzinkutakon történik. Első pillantásra annyi lesz a változás, hogy az E5-ös jelölés E10-re változik. Azonban ez a kicsinek tűnő jelöléscsere okozhat galibát, ha nem figyelünk!
Rögtön kezdjük egy jó hírrel! Az újkori ŠKODA modellek közül csak egyetlen modell érintett a problémával, az pedig az 1.3 literes OHV benzinmotorral (40 és 50 kW) szerelt Felicia, amelyet 1994 és 2001 között gyártottak. Az összes többi biztonsággal használható a magasabb bioetanolt tartalmazó E10-es jelölésű benzinnel is.
De mi is ez egész?
Íme a hivatalos megfogalmazás: a dízel üzemanyagba keverendő, megújuló energiaforrásnak minősülő, biológiai eredetű összetevők kötelező, legkisebb összevont mértéke 6,4 százalékról 8,2 százalékra nő. A 95-ös benzin bioetanol-aránya legalább 6,1 százalék lesz.
A modern autóknál azért nem gond ez az átállás, mert azok akár 10% etanol tartalmat is gond nélkül tudnak kezelni. Figyelni azonban rájuk sem árt az újfajta üzemanyag egyik tulajdonsága miatt. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy az E10-es üzemanyag magasabb vízmegkötő tulajdonsága miatt (amely korróziót eredményezhet a motorban), a ritkábban használt autóknál érdemes a kisebb bioetanolt tartalmazó üzemanyagot tankolni. Ez a ritkább használat kb. negyedévet jelent, tehát ha ennyi idő alatt nem fogyasztunk el velük egy teljes tank üzemanyagot. Sajnos ez jellemzően magasabb költséggel fog járni, mivel az E5-ös norma szerint csak a prémium üzemanyagok fognak készülni. Ezekben is nő a biológia összetevők aránya, azonban ezeknél etil-tercier-butil-éter hozzákeverésével érik el azt, amely nem befolysolja az üzemanyag tulajdonságait ilyen irányba, cserébe viszont drágább ez a fajta adalékanyag.
A rossz hír, hogy jelenleg csak ez a megoldás kínálkozik a cikk elején említett Felicia tulajdonosoknak is.