fbpx

8 tévhit az elektromos autókkal kapcsolatban

Az elektromos autók a mobilitás egy teljesen új változatát jelentik, amelynek mint mindennek, megvannak a maga sajátosságai. Az azonban nem igaz, hogy az elektromos autók nem lehetnek ugyanolyan praktikusak és szórakoztatók, mint a hagyományos autók. Íme 8 tévhit, amelyek bár makacsul tartják magukat az elektromos autózásról, nem igazak.

1. AZ ELEKTROMOS AUTÓK TÖLTÉSE TÚL SOKÁIG TART

KAMIQ

A technológia napról napra fejlődik ezen a téren is. A tapasztalat azt mutatja, hogy a legtöbb elektromos autó tulajdonosa otthon és éjszaka tölti fel autóját. Az elektromos ŠKODA CITIGO e iV 80%-ra 4 óra 15 perc alatt tölthető fel az otthoni hálózati töltővel, ami 200 km megtételét teszi lehetővé. Így ha még rövidre is „sikerült” az éjszaka, a CITIGO e iV készen áll a reggeli munkába indulásra, vagy akár még egy hosszabb utazásra is. De a CITIGO e iV támogatja a 40 kW-os gyorstöltést is, amikor a 80% -os töltés csak egy órát vesz igénybe. Tehát az autó akár egy szokásos napi bevásárlás alkalmával is feltölthető. A hamarosan bemutatkozó ŠKODA ENYAQ iV-ben használt MEB platform lehetővé teszi a nagyteljesítményű töltést is (akár 125 kW-ig), ami azt jelenti, hogy fél óra alatt képes többszáz kilométeres hatótávra elegendő töltést felvenni.

2. AZ ELEKTROMOS AUTÓK NEM BIZTONSÁGOSAK

KAMIQ

Az elektromos autók legalább annyira biztonságosak, mint a belső égésű motorral hajtott társaik. A legmodernebb asszisztensrendszerekkel vannak felszerelve, és ezek még több funkciót kínálhatnak, mivel az elektromos autóknak nincs kuplungja és kézi sebességváltója. Az EuroNCAP által elvégzett töréstesztek során a modern elektromos autók sorra a lehető legjobb besorolást kapják, akárcsak a belső égésű változatok. Az elektromos autók baleset közben automatikusan lekapcsolják az akkumulátort, és az ADAC német autóklub tesztjei azt mutatták, hogy a tűzveszély semmivel sem nagyobb, mint a nem elektromos járműveknél. 

3. Az elektromos autók semmivel sem környezetkímélőbbek

LAURIN & KLEMENT/ŠKODA 110

Az elektromos autók hatalmas előnye, hogy használatuk helyén nem bocsátanak ki szennyező anyagot, így szó szerint fellélegezhet a környezetük, és nagyban hozzájárulnak a városok levegőminőségének javulásához. Persze attól még, hogy helyben nem, az elektromos áram előállítása során keletkezhet CO 2.  kibocsátás. Ám ezek akár 90% -kal is alacsonyabbak lehetnek a belső égésű motorok által kibocsátott mennyiséghez képest attól függően, hogy az áram előállítása milyen technológiával történik, az adott ország energiaiparától függően. Az electricitymap.org oldalon élőben is megnézhetjük, hogy az éppen általunk használt áram előállítása mennyire terheli a környezetet. Jelenleg hazánkban 1 kWh előállítása 182g CO 2  -t termel. A CITIGO e iV átlagos fogyasztása 14,8 kWh 100 kilométeren, így ez 1 kilométerre vetítve 26,9 gramm CO 2 kibocsátásnak felel meg. Összehasonlításul: a benzines kivitelnek a CO 2 kibocsátása 105 g/km volt. És ha az elektromos autókat tisztán megújuló energiaforrásokból tápláljuk villamos energiával, akkor környezeti hatásuk drámai módon lecsökken.

4. AZ ELEKTROMOS AUTÓK MIATT MEGNŐ A MUNKANÉLKÜLISÉG

ŠKODA SUPERB

Igaz, hogy az elektromos autók könnyebben gyárthatók, és sokkal kevesebb alkatrészt tartalmaznak, mint a belső égésű motorral szerelt, vagy hibrid kivitelek, és ezáltal kevesebb élőmunkát igényel az összeszerelésük. De az e-mobilitás a jövő. Ha az autógyártók ezt figyelmen kívül hagynák, az ágazat elveszítené versenyképességét, és ez még több elbocsátást eredményezne. Sőt, a felmérések azt mutatják, hogy összességében az e-mobilitás új munkahelyeket teremt a kapcsolódó szolgáltatások révén. Egy  Közlekedési és Környezetvédelmi Szervezet tanulmánya azt mutatja, hogy az elektromos autók alacsonyabb üzemeltetési költségei miatt a tulajdonosaik több pénzt tudnak másra költeni, és ezáltal legalább 500 000 új munkahely jön létre 2030-ra.

5. AZ ELEKTROMOS AUTÓK VESZÉLYT JELENTENEK A GYALOGOSOKRA

ŠKODA SUPERB

Az elektromos autók valóban nagyon csendesek, és ez új gondolkodásmódra készteti a mérnököket: mivel a motorzaj nem hallható a belső térben, nagyobb figyelmet kell fordítaniuk a más forrásokból származó zajok csökkentésére. A csendes járművek nagyobb veszélyt jelentenének a gyalogosok számára is, ám ezt már mind a gépjárműgyártók, mind a törvényhozók felismerték. A szabályok például előírják, hogy 20 km/h-s sebesség alatt hangjelzéssel figyelmeztessék környezetüket a jelenlétükre. Az autógyárak sok esetben ezt a sebességértéket 30 km/h emelik. Nagyobb sebességnél a jármű által kibocsátott egyéb hangok, például a gumiabroncsok zaja hallhatóvá és ezáltal érzékelhetővé teszik a mozgó autót.

6. ELEKTROMOS AUTÓT VEZETNI UNALMAS, MERT NEHEZEK

ŠKODA SUPERB

Aki vezetett már elektromos autót, az azonnal cáfolni tudja ezt az állítást saját tapasztalatai alapján. Az elektromos motor nagy nyomatéka, és azonnali reakciója dinamikus vezetési élményt nyújt. Annak ellenére, hogy az akkumulátor növeli az autó súlyát, mivel a legtöbb esetben közvetlenül a padlólemezre szerelik, ezért alacsony súlypontot, nagyszerű stabilitást és kiváló kezelhetőséget biztosít. Így még a kisméretű elektromos autók, mint például a ŠKODA CITIGO e iV is nagyon szórakoztató. A népszerű brit autós magazin, a Top Gear is dicsérte például rugalmasságát a városi forgalomban: „Azonnal elérhető 212 Nm a jobb lábadnál, és még csak a kuplung vagy a sebességváltás miatt sem kell aggódnod. Mindez segít, hogy még egyszerűbben cikázhass a forgalomban.” Szórakoztatónak hangzik, igaz? De ha nekik nem hiszel, a Mítoszrombolók is foglalkoztak már a kérdéssel.

7. AZ ELEKTROMOS AUTÓK NEM SZÉPEK

ŠKODA SUPERB

Régen élveztek a formatervezők akkora szabadságot, mint most az elektromos autók tervezése során, mivel az akkumulátorok a padlóban vannak, és az autónak nincs szüksége a hagyományos motortérre sem. Persze ez azt is jelentheti, hogy az elektromos autók úgy néznek ki, mint a szokásos autók. Ilyen például a CITIGO e iV, amelyek elektromos verziójában nem változott meg a belső tér, és annak praktikussága sem. De lehetnek akár olyan dinamikus formájúak is, mint a VISION iV tanulmány, amely a ŠKODA ENYAQ iV előfutára. Az új elrendezési lehetőségek vonzóbb belső terek kialakítását is lehetővé teszik. Az MEB platformot használó elektromos autók sokkal nagyobb belső teret kínálnak, mint az azonos méretű szokásos autók, és a műszerfalak kialakításában is jelentősen eltérnek hagyományos társaiktól.

8. NINCS ELEGENDŐ RITKA FÉM AZ ELEKTROMOS AUTÓK GYÁRTÁSÁHOZ

ŠKODA SUPERB

Az akkumulátorok előállításához számos ritka fém szükséges, mindenekelőtt kobalt és lítium. A kritikusok érvei szerint nincs elegendő mennyiség a Földön ezekből az alapanyagokból az elektromos autók tömegtermeléséhez, de ez nem igaz. Egyre kevesebb kobalt szükséges például az akkuk gyártásához, és vannak olyan akkumulátor-technológiák is, amelyek kobalt nélkül működnek. Ami a lítiumot illeti, folyamatosan találnak új lelőhelyeket. Például a Cseh Köztársaság is jelentős lítiumforrásokkal rendelkezik, amelyek a világ tartalékainak kb. 3% -át teszik ki. Ahogy az elektromos autók egyre szélesebb körben elterjednek, lehetséges lesz az újrahasznosított akkumulátorok ritka fémeinek nagyobb mértékű felhasználása is.

FIGYELEM! Ez a posztunk ekkor frissült utoljára: 2020-10-11 . A benne szereplő Információk már érvényüket veszthették.

Előző

Következő

Hozzászólás írása

Pin It on Pinterest

Tetszett?

Oszd meg másokkal is!