fbpx

MEB – erre épülnek

az elektromos ŠKODA modellek

Ma már csak úgy lehet gazdaságosan autót gyártani, ha a különböző modellek a lehető legnagyobb mértékben osztoznak az alkatrészeken. A platformstratégia különösen izgalmas kérdés manapság, hiszen a hagyományos belső égésű, és az elektromos modellek teljesen más kialakítást igényelnek már a padlólemeznél is.

A VW konszern márkái bármennyire is eltérő autókat kínálnak a vásárlóknak, az alapok a legtöbb esetben azonosak. Ezt a moduláris építés elve teszi lehetővé. A konszern, és így a ŠKODA is, a legtöbb esetben jelenleg az MQB építőkészletet használja modelljeihez. Ez egy rendkívül rugalmas készlet, hiszen csupán két dolog kötött. Az egyik, hogy a motort keresztirányban kell beépíteni, a másik pedig az első tengely és a tűzfal/gázpedál távolsága. Minden más szabadon változtatható. Ezt a készletet használja a SCALA, a KAMIQ, KAROQ, a KODIAQ, az új OCTAVIA és a SUPERB is, egyedül a FABIA és CITIGO kivételek ez alól.

A márka elektromos autója, a CITIGOe iV ugyanis a belső égésű változat alapját használja, emiatt azonban az akkumulátort speciális formájúra kellett kialakítani, így a gyártása jóval drágább. Pont emiatt az elektromos modellek számára ez a készlet nem elég költséghatékony, hiszen nem teszi lehetővé az akkumulátorok optimális beépítését. Ezért erre a célra egy teljesen új készletet terveztek, amely az MEB (Modular Electrical Construction Kit) névre hallgat. Ha azt mondtuk, hogy az MQB rugalmas, akkor ez az MEB-re fokozottan igaz. Ennek ellenére azért itt is vannak megkötések. Az egyik ilyen, hogy ez a készlet nem igazán alkalmas az 5 méternél jóval hosszabb, illetve a 4 méternél sokkal rövidebb modellek számára. Ahogyan a teljesítmény, és az akkuk kapacitása is korlátos. Előbbi két villanymotorral maximum 306 LE lehet, utóbbi pedig legfeljebb 111 kWh. Bár ezek vállalható kompromisszumok.

Akkor nem lesz utódja a CITIGOe iV-nak?

A fenti két adatból a problémásabb a hosszúság kérdése. Hiszen ha a jelenlegi kínálatot vesszük alapul, akkor az MEB az összes ŠKODA modell számára ideális, kivéve az első elektromos ŠKODA modellt, a CITIGOe iV-t. Joggal merülhet fel a kérdés, hogy akkor miért beszéltek például a VW vezetői az ID3-nál kisebb modellek érkezéséről, ha jelenleg nincs ehhez megfelelő platform? Nos, ha megnézzük ezeket az előzetes információkat kiderül, hogy bár számozásban kisebb az ID2, méretét tekintve ez egy 4 métert meghaladó Crossover modell, melynek az árát jelenleg 20 000 Euróra jósolják. Az ID1 pedig egy Kínában bemutatott modell alapjaira építkezhet, amely egyébként 3,8 méter hosszú (összehasonlításul a jelenlegi CITIGO 3,5 méter). Tehát az szinte biztos, hogy az utódja hosszabb lesz. Ebből következik, hogy várhatóan az ára is magasabb lesz, persze ez a legképlékenyebb része a dolognak, hiszen az elektromos modellek legdrágább alkatrésze az akkumulátor, melynek ára folyamatosan csökken. Akárhogy is, az új modell bemutatásáig még éveket kell várni, és a gyár előzetes tervei szerint a jelenlegi modell gyártása legkésőbb 2021 közepén leáll.  

Előző

Következő

Trackback/Pingback

  1. Alexa, feltöltött már a CITIGO? - […] Bár jelenleg még csak két iV modell fut az utakon, hamarosan újabbak követik őket. Ősszel érkezik az OCTAVIA iV…
  2. Búcsúzik a CITIGOe iV | Csak a ŠKODA! - […] A fenti kijelentés azonban nemcsak a CITIGO vonatkozásában érdekes. Hiszen ha a ŠKODA nem tud olyan padlólemezről, amelyre 4…

Hozzászólás írása

Pin It on Pinterest

Tetszett?

Oszd meg másokkal is!