fbpx

Az akkumulátorok

második élete

Az elektromos autózás ellen érvelők gyakran hozzák fel érvként, hogy az semmivel sem környezetbarátabb megoldás, hiszen az akkumulátorok élettartama véges, és az utóhasznosításuk nincs megoldva. Íme egy működő cáfolat a ŠKODA AUTO-tól.

Korábbi cikkeink

Egy elektromos autó legértékesebb része az akkumulátor, amelynek az autó életciklusának a végén egy újabb autó hajtásához már nem, de egyéb célra kiválóan használható. Ezzel az utóhasznosítással még tovább lehet csökkenteni az elektromos autók CO2-lábnyomát. Egy ilyen megoldás immár a mindennapokban használható részleteit mutatták be a napokban Mladá Boleslavban.

A cseh IBG Česko tech-vállalattal együttműködve a rendszert mostantól a ŠKODA márkakereskedésekben alkalmazzák. A rendszer fenntartható módon (napelemek által)  előállított villamos energiát tárol a használt akkumulátorokban, amelyek a teljesen elektromos hajtású ŠKODA ENYAQ iV-ból, valamint a SUPERB iV és OCTAVIA iV konnektoros hibrid modellekből származnak. Ez lehetővé teszi például az elektromos járművek gyors és rugalmas feltöltését, a kereskedők pedig a tárolt villamos energiát a bemutatótermek és műhelyek világításához és légkondicionálásához is felhasználhatják.

Egy sikeres prágai kísérleti projektet követően az innovatív energiatároló egységek mostantól a ŠKODA szerződéses márkakereskedők számára is elérhetők. Eddig 160 előrendelés érkezett csehországi, németországi, hollandiai és szlovákiai márkakereskedőktől. Az IBG Českóval együttműködésben gyártott energiatároló rendszerbe a SUPERB iV és az OCTAVIA iV plug-in hibrid modellek egyenként 13 kWh kapacitású 20 akkumulátora, illetve az ENYAQ iV öt darab 82 kWh kapacitású akkumulátora fér el. A rendszer összkapacitása akár 328 kWh is lehet, amely akár 150 kW teljesítményű gyorstöltőállomások ellátására is használható. Az energiatároló rendszer képes átmenetileg tárolni a ŠKODA márkakereskedők napelemes rendszerei által termelt zöldáram-felesleget. Ez a villamos energia aztán bármikor felhasználható, függetlenül az időjárástól vagy a helyi elektromos hálózat aktuális terhelésétől. A márkakereskedők emellett a saját maguk által termelt villamos energiát a bemutatótermük megvilágításához, vagy a légkondicionáló működtetéséhez is felhasználhatják. Az energiatároló rendszer kapacitása szabadon növelhető vagy csökkenthető, és az akkumulátorok szükség esetén néhány egyszerű lépéssel cserélhetők. Az elkövetkező években több mint 4000 ilyen fenntartható energiaegység épülhet.

A második életciklus akár 15 évre is meghosszabbítja az akkumulátorok élettartamát.

Az energiatároló rendszer középpontjában olyan akkumulátorok állnak, amelyeket korábban a ŠKODA ENYAQ iV, a SUPERB iV, vagy az OCTAVIA iV és OCTAVIA RS iV konnektoros hibrid modellekbe építettek be. Az új tárolórendszer első egységeihez a teszt- és előszériás járművekből származó akkumulátorokat használták fel; később a sorozatgyártású modellekből származó használt cellák is ilyen módon fejezhetik be pályafutásukat. A kísérleti projekt tapasztalatai azt mutatják, hogy a helyhez kötött tárolórendszerek akkumulátorainak kapacitása évente csak körülbelül két százalékkal csökken. A rendszer így akár 15 évre is meghosszabbítja az akkumulátorok hasznos élettartamát, jelentősen javítva azok CO2-lábnyomát. E második életciklus végén a ŠKODA ellenőrzött eljárással újrahasznosítja a cellákat. A visszanyert nyersanyagokat ezután új akkumulátorok gyártásához használják fel. A ŠKODA AUTO két év garanciát vállal az energiatároló rendszerekre; a használt második életciklusú akkumulátorokra a garancia időtartama nyolc év. Az akkumulátorrendszerek finanszírozása Csehországban önkormányzati vagy állami támogatással történik.

Előző

Következő

Hozzászólás írása

Pin It on Pinterest

Tetszett?

Oszd meg másokkal is!