fbpx

Az elektromos autó

tényleg környezetbarát?

Az elektromos autók lassan a mindennapjaink részévé váltak. Ennek ellenére sok pontatlanság és mítosz is kering velük kapcsolatban. Ismerd meg, hogyan látják ezeket a dolgokat a ŠKODA szakértői.

Korábbi cikkeink

Mennyire környezetbarátak az elektromos autók?

Talán az egyik legfontosabb előnyük, hogy az elektromos autók nem okoznak lokálisan CO2 terhelést, így hozzájárulnak a városközpontok tisztább levegőjéhez. Persze ez nem jelenti azt, hogy máshol ne keletkezhetne ilyen kibocsátás, például az elektromos áram előállítása során. Ezért az elektromos autók üzemeltetése annyira lehet környezetbarát, mint az adott ország villamosenergia-termelése. Bár e tekintetben óriásiak a különbségek, a megújuló erőforrások felhasználásának növelésére irányuló nyomás mindenhol növekszik, és sok országban már most is nagyobb a zöld energia aránya, mint a fosszilis tüzelőanyagokból előállítotté” – mondja Petr Konopka az MEB modellekért felelős csapatból.

Nem csökken jelentősen az akkumulátor kapacitása az elektromos autók életciklusa során?

“De igen, bizonyos mértékig csökken. A CITIGOe iV és az ENYAQ iV járművek esetében azonban garantálni tudjuk ügyfeleinknek, hogy az akkumulátorok kapacitásának legalább 70 százaléka nyolc évig, vagy akár 160 000 km-en keresztül is rendelkezésre áll” – magyarázza Jan Špatný az eMobility csapatból.

Jan Špatný

Jan Špatný

eMobility

Nincsenek többé olajcserék és a hagyományos motorok működéséhez szükséges szervizbeavatkozások. Még a fékek élettartama is hosszabb, mivel a fékerő nagy részét az elektromos motor visszatápláló rendszere biztosítja.

Az elektromos autók karbantartása és szervizelése nem drága és bonyolult?

“Éppen ellenkezőleg, a tulajdonosok pénzt takarítanak meg a hagyományos modellek szervizeléséhez képest. Nincsenek többé olajcserék és a hagyományos motorok működéséhez szükséges szervizbeavatkozások. Még a fékek élettartama is hosszabb, mivel a fékerő nagy részét az elektromos motor visszatápláló rendszere biztosítja. Természetesen ez nem jelenti azt, hogy az e-autó használója elkerülheti a rendszeres szervizellenőrzéseket. Az időközök hasonlóak a hagyományos meghajtású autókéhoz, de a munka gyorsabb és olcsóbb lesz” – teszi hozzá Špatný, a ŠKODA eMobilitás szakértője.

Mi a helyzet a töltőpontokkal? Nincs túl kevés belőlük?

“A töltőállomás-hálózat folyamatosan fejlődik, és ma már biztonságosan lefedi a főbb útvonalakat. A ŠKODA Powerpass-szal a tulajdonosok egész Európában bátran utazhatnak, és akár 195.000 töltőpont közül is választhatnak útközben, ha tölteniük kell. Ennek ellenére azt nem tagadhatjuk, hogy egyelőre körültekintőbben kell eljárnunk, amikor távolibb helyekre tervezünk utazást. A Powerpass alkalmazás segít az autósoknak megtalálni a megfelelő töltőállomásokat. Ami a mindennapi autózást illeti, elég, ha valaki otthon tölti az elektromos autóját, ahol olcsóbb az áram és emellett ezzel az akkumulátort is jobban kíméli” – mondja Klára Schönfeld projektvezető.

Mi a helyzet az akkumulátortűz kockázatával?

“A német ADAC autóklub által végzett tesztek kimutatták, hogy a kockázat semmiképpen sem nagyobb, mint a klasszikus belső égésű motorral hajtott autók esetében. Az elektromos autóban van egy olyan rendszer, amely baleset esetén lekapcsolja a nagyfeszültségű akkumulátort. Az viszont igaz, hogy ha mégis tűz keletkezik, akkor másfajta oltási eljárásokra van szükség, mint egy hagyományos autó esetében. Ezeket a megbízható oltási eljárásokat már mindenhol Európában elsajátították a mentéssel foglalkozó szervezetek. Ha a jármű kigyullad, azt víz és egy speciális adalék keverékével oltják és hűtik. Ezen túlmenően a meghajtáshoz szükséges nagyfeszültségű akkumulátorok számára egy olyan speciális oltóanyagot fejlesztettek ki, amely nem vált ki a nagyfeszültségű akkumulátorral érintkezve veszélyes kémiai reakciót” – teszi hozzá Zbyšek Orzech, a ŠKODA tűzoltóság munkatársa.

Előző

Következő

Hozzászólás írása

Pin It on Pinterest

Tetszett?

Oszd meg másokkal is!