fbpx

New Auto:

ilyen lesz a következő 10 év

A Volkswagen konszern a múlt héten mutatta be a következő tíz évre vonatkozó terveit, amelyek átvezetik a márkákat, köztük természetesen a ŠKODA-t is, a hagyományos modellek korából az elektromos modellek és az önvezetés korszakába. A New Auto a néhány hónappal ezelőtti Power Day mintájára ezúttal is online esemény volt.

Korábbi cikkeink

Nincs jövő jelen nélkül

Az esemény házigazdája Herbert Diess, a Volkswagen konszern vezetője volt. Ez is jól jelzi, hogy a konszern nem veszi félvállról az átállás kérdését, és az elmondottakból egy reális, két lábbal a földön álló terv részletei bontakoztak ki. Ennek része volt az is, amikor arról esett szó, hogy a jövő terveinek megvalósításához nagyon is szükség van a jelenre. Hiszen az azokhoz szükséges anyagi forrás a belső égésű motoros autókból származó nyereségtől függ, ez szükséges ahhoz, hogy a konszern finanszírozni tudja az elektromos, autonóm és egyéb, a jövőbe mutató járművek irányába történő jelentős elmozdulását.

A Volkswagen-csoport célja, hogy járműveinek többsége 2040-re minden nagyobb piacon nulla károsanyag-kibocsátású legyen, 2050-re pedig klímasemlegesen működjön. Ennek elérése érdekében 2025-ig 7-8%-ról 8-9%-ra tervezi növelni haszonkulcsát.

Nem a befektetők gazdagodnak vele

Ezt a nyereséget a konszern arra fogja felhasználni, hogy a jelenlegi öt építőkészletet (padlólemez struktúrát) melyekre a modellek épülnek kettőre, majd végül egyetlenre csökkentse. A vállalat jelenleg a hagyományos autókhoz az MQB platformot (ŠKODA OCTAVIA, SCALA vagy éppen az új FABIA), az MLB platformot (pl. Audi A7), és az MSB platformot (pl. Porsche Panamera) használja. Emellett az elektromos járművekhez az MEB platformot (ŠKODA ENYAQ iV), és a PPE platformot (pl. Audi A6 e-tron) használja.

Az elkövetkező évtized során a belsőégésű platformok fokozatos kivonását tervezi, és végül a két elektromos platformot egy olyan platformba kívánja összevonni, amelyet Scalable Systems Platformnak (SSP- skálázható rendszerek platformnak) neveznek. Ez a platform végül a Volkswagen-csoport minden járművének alapját képezi majd, és más autógyártóknak is felajánlják. Az első, ezt használó modellt 2026-ban mutatják be az Audi A8 utódjaként. Ennek előfutárát a szeptemberi Müncheni Autószalonon láthatjuk majd, először koncepció autó formájában.

“Az SSP bevezetése azt jelenti, hogy kihasználjuk erősségeinket a platformmenedzsment terén, mindezt a márkák közötti szinergiák maximalizálása érdekében tesszük” – mondta Markus Duesmann, az Audi vezérigazgatója. “Hosszú távon az SSP-nk jelentősen csökkenti majd a mechatronikai komplexitást.”

Autógyártóból szoftveróriás?

A Volkwagen-csoport felismerte, hogy a jövőben a jelenleginél is sokkal nagyobb hangsúlyt kap majd a modelleknél a szoftveres háttér. Ez lesz az, amely markánsan megkülönbözteti majd egymástól a márkákat, és plusz bevételi forrást is biztosít. A New Auto egyik legfontosabb része ezért erről szólt.

Az új platformokhoz szükséges szoftverek fejlesztését házon belül, egy teljesen új cégbe szervezett egység, a CARIAD végzi. Itt 10.000 mérnök és szoftverfejlesztő dolgozik és az itt készült szoftvereket más gyártóknak is felkínálják majd. A CARIAD három elsődleges szoftverplatformra összpontosít. Az E³ 1.1 lehetővé teszi az MEB platformú járművek, például az ENYAQ iV-hoz hasonló járművek egységes módon történő, távoli fedélzeti frissítését. Az E³ 1.2 ugyanezt teszi a PPE platformra épülő járművek esetében, amely az elektromos Porsche és Audi alapja lesz.

Végül az E³ 2.0 egy új, egységes operációs rendszert fejleszt ki az SSP platformra épülő járművek számára, amelyet a Volkswagen Csoport összes márkája használni fog.

“A szoftverek döntő szerepet játszanak abban, hogy egy tisztán autógyártó vállalatból integrált mobilitási csoporttá váljunk” – mondta Dirk Hilgenberg, a CARIAD vezérigazgatója. “2030-ra a szoftver – az automatizált vezetés miatt – iparágunk egyik fő bevételi forrásává válhat.”

A konszern, mint mobilitási szolgáltató

A Vokswagen-csoport valóban azt tervezi, hogy 2025-re ő kínálja majd az első autonóm mobilitási szolgáltatást Európában, amelyet ezután nem sokkal az Egyesült Államokben is bevezet. A New Auto-n elhangzott, hogy emellett a vásárlóknak is szeretnének mielőbb 4. szintű önvezetéssel működő modelleket kínálni. Mindez azt jelentené, hogy ezek a modellek már beavatkozás nélkül jutnának el A-ból B-be. Azt is gyorsan hozzá kell tennünk, hogy ennek céldátuma még nincs pontosítva.

“A Volkswagen-csoport arra törekszik, hogy erős versenyelőnyt érjen el a mobilitási megoldások területén” – mondta Christian Dahlheim, a Volkswagen-csoport értékesítési vezetője. “Az egyes piacok sajátos helyzetétől függően képesek leszünk közvetlenül ügyfeleinknek, vagy partnerekkel együttműködve ilyen szolgáltatásokat kínálni.”

Új akkumulátor technológia

A fentiek eléréséhez az is szükséges, hogy jelenlegitől eltérő, egységes akkumulátorcellakialakítást vezessenek be, amely a jelenlegi költségekhez képest 50%-kal csökkenti a költségeket. Jelenleg 22-féle akkumulátort használnak, ezek száma a jövőben 8-ra fog csökkenni. Ezeket hat „Giga-factory-ban” fogják gyártani Európában, amelyek 2030-ig 240 GWh termelési kapacitással rendelkeznek majd (ennyi az ott készülő akkumulátorok kapacitása összeadva, ezért is hívjuk őket Giga-factory-nak – a szerk.). A gyártás saját kézbe vétele mellett természetesen a teljes életciklusra megoldást kínál a konszern. Az akkumulátorok életük első szakaszát az autókba szerelve töltik, majd miután onnan kiszerelik őket következik a második szakasz. Ebben energiatárolásra használják őket, ennek egyik remek példáját alkalmazza már a ŠKODA Csehországban. Miután ez a szakasz is lezárul, életük végén érnek a harmadik szakaszhoz, amelyben szétszerelik őket, és 95%-ban újrahasznosítják a bennük lévő értékes anyagokat. Ezzel nemcsak a költségszint csökkenthető jelentősen, de a környezetterhelés is.

Töltődni is kell valahol

A Volkswagen-csoport az ENEL-el 3000 töltőhelyet hoz létre Európa-szerte, és több más vállalattal is hasonló partnerséget tervez kötni annak érdekében, hogy az autósok számára biztosítsa a gyors és kényelmes töltés lehetőségét. Az Electrify America eközben azt tervezi, hogy 2025-ig megduplázza töltőinfrastruktúráját az Egyesült Államokban és Kanadában.

A kínai partnerekkel való együttműködés is kiemelt szerepet kap, mivel Európa és Észak-Amerika mellett ez továbbra is a Volkswagen egyik fő piaca – közölte az autógyártó.

“Stratégiai célként tűztük ki magunk elé, hogy globális piacvezetővé váljunk az elektromos járművek terén – és jó úton haladunk. Most új paramétereket állítunk fel” – mondta Herbert Diess vezérigazgató. “A szoftverekre alapozva a következő, sokkal radikálisabb változás a sokkal biztonságosabb, intelligensebb és végül autonóm autókra való áttérés. Ez számunkra azt jelenti: a technológia, a gyorsaság és a skálázhatóság a mainál is többet fog számítani. Ez az autók jövője, ami fényes lesz!”

Előző

Következő

Hozzászólás írása

Pin It on Pinterest

Tetszett?

Oszd meg másokkal is!