fbpx

Mi történik, ha

vízbe hajtok az autómmal?

Özönvíz, jégeső. Az elmúlt napok időjárása nyomán sorra alakultak ki az utakon hatalmas és mély vízfoltok, amelyek miatt jogosan merül fel mindenkiben a kérdés: át merjek hajtani rajtuk?

Korábbi cikkeink

Nos, a válasz mindenekelőtt az, hogy ha megoldható inkább ne tegyük. Próbáljuk meg kikerülni. Ugyanis elsőre jó mókának tűnhet átgázolni a hatalmas tócsán, a valóság azonban az, hogy elég sokat kockáztatunk egy ilyen manőverrel. De mégis, mi bajunk lehet?

Miért ne hajtsak nagyobb vízbe az autómmal? Hagyományos modellek.

Hagyományos modellek esetén vannak olyan alkatrészek, amelyekre elsőre nem is gondolunk, hogy bajuk eshet egy kis víztől. Tipikusan ilyenek a futómű és a fékalkatrészek. Ezekben természetesen nem okoz különösebb kárt, ha normál használat mellett éri őket víz. Azonban ez nem jelenti, hogy mindez akkor is igaz, ha teljesen vízbe merítjük őket, főleg abban az esetben, ha közben üzem szerűen működniük is kell. Egy-egy ilyen vízbe hajtás után, ha a tengelyszint fölött lepi el a víz ezeket az alkatrészeket – pl. a gömbfejeket, csapágyakat – drasztikusan lerövidülhet az élettartalmuk. Arról nem is beszélve, hogy mivel nem látunk bele ezekbe hatalmas vízfoltokba, azt sem látjuk, hogy mi van az aljukon. Könnyen előfordulhat, hogy nem is a víz, hanem egy hatalmas kátyú teszi tönkre a futóművet.

Van azonban ennél rosszabb lehetőség is. Ahhoz, hogy egy belsőégésű motor működni tudjon, mindegyiknek szüksége van oxigénre az égéshez. Ezt pedig kívülről szívja be a motor, ezért is fontos odafigyelnünk a légszűrőre, és annak cseréjére bizonyos időközönként. Abban azonban jelentős eltérés van, hogy ezt az oxigént a karosszéria melyik részén szívja be a motor. Ha szerencsénk van, akkor viszonylag magasan helyezkedik el ez a szívócső, és megússzuk a kalandot. Ha nem… Akkor viszont könnyen belefuthatunk egy gazdasági totálkárba. Ugyanis, ha az autónk alsó részén helyezkedik el ez a nyílás, akkor könnyen szívhat vizet levegő helyett a motor, és mivel a folyadékoknak megvan az a motor szempontjából rossz tulajdonságuk, hogy nem összenyomhatók, a motor alkatrészei fognak engedni, úgyis mint hajtókar, szelepek és a többi, és a többi… Ilyenkor autónk azonnal leáll, és a műszerfal karácsonyfaként fog világítani. Ebben az esetben nincs már más teendőnk, mint hívni a trélert, és egy szervizbe szállítatni autónkat, vagy még rosszabb esetben a bontóba.

És mi a helyzet az elektromos autókkal?

A hibrid modellekre teljes mértékben igazak az előbb leírtak. Tehát tengelyszintnél magasabb vízbe ne hajtsunk velük.  A teljesen elektromos modellek esetében viszont csak mondandónk futóműre vonatkozó része igaz rájuk. Mivel jóval egyszerűbb mechanikájuk van az elektromos modelleknek, és a teljes nagyfeszültségű hajtáslánc – ideértve az akkumulátort is – tökéletesen szigeteltek, ezért nem kell félnünk. Nem fog a vízben megrázni az autónk, és hacsak valamilyen más mechanikai behatás nem éri, megállni sem. Ezt egyes gyártók akár 70 centiméteres mélységig is garantálják. Ennek ellenére a víz semmilyen elektromos vagy mechanikai kapcsolatnak nem használ, így az, hogy abban a pillanatban nem áll le az autónk nem jelenti azt, hogy a későbbiek során nem jelentkezhetnek elektronikai vagy egyéb problémák.

Akármilyen autónk is van, a legegyszerűbb, ha megfogadjuk a tanácsot, és nem próbálunk keresztülvágni a gumimagasságnál mélyebb vízfelületen, azt is maximum 5-10 km/h-s sebességgel.

Előző

Hozzászólás írása

Pin It on Pinterest

Tetszett?

Oszd meg másokkal is!