fbpx

20 éves a modern

ŠKODA SUPERB

A SUPERB a ŠKODA csúcsmodellje 20 éves jubileumát ünnepli: 2001. szeptember 11-én debütált a 4,80 méteres, tágas belső térrel, erős, mégis takarékos motorokkal és számos biztonsági és kényelmi felszereltséggel rendelkező csapott hátú szedán a Frankfurt am Main-i Nemzetközi Autókiállításon (IAA). A ŠKODA a jelenlegi, harmadik modellgenerációt ferdehátú és kombi változatban kínálja, opcionálisan összkerékhajtással és plug-in hibrid hajtással is elérhető SUPERB iV néven.

Korábbi cikkeink

A ŠKODA nagy hagyományokkal rendelkezik a középkategóriás és prémium modellek gyártásában. Már 1907-ben, tizenkét évvel a Laurin & Klement Mladá Boleslav-i megalapítása után a fiatal cég bemutatta a Type FF-et, egy igazi luxust kínáló járművet. A nyolchengeres soros motor saját tervezésű volt, ahogyan a későbbi modelleké is, amelyek motorjai ugyanolyan erősek és finom járásúak voltak. Ezeket többek között az innovatív Knight csúszásvezérlő rendszerrel is felszerelték. Tomáš Garrigue Masaryk akkori köztársasági elnök 1925 és 1936 között egy ŠKODA Hispano-Suiza limuzint használt, de rajta kívül számos más, akkori prominens személyiség is ezt a modellt választotta. Az 1930-as évek elején a Mladá Boleslav-i autógyártó hathengeres (ŠKODA 633, 645 és 650) vagy nyolchengeres (ŠKODA 860) motorral felszerelt modellek széles választékát kínálta.

A SUPERB elnevezésű új modell volt azonban az, amely a cseh gyártó zászlóshajójává vált. Ez a név először 1934. október 22-én jelent meg a vállalat belső dokumentumaiban. A sorozatgyártás 1935 tavaszán kezdődött, és 1949-ig közel 900 darab ŠKODA SUPERB gördült le a gyártósorról öt változatban: a hathengeres 640 SUPERB (1934-1936) és a SUPERB Type 902 (1936) modellek mellett gyártották a SUPERB Type 913 (1936-1939), a SUPERB 3000 OHV Type 924 (1938-1949) és a SUPERB 4000 Type 919 (1938-1940) V8-as motorral. E modellek közül soknak egyedi karosszériája volt, amelyet az adott vásárló igényei szerint építettek.

A visszatérés és egy emlékezetes debütálás

2001-ben a ŠKODA újra bevezette a típusjelzést, és bemutatta a modern ŠKODA SUPERB első generációját. Az OCTAVIA kompakt modell 1996-os premierjét követően ez a modell jelentette a ŠKODA visszatérését a nagy családi autók szegmensébe. Érdekesség, hogy 2001 szeptemberének elején, még a hivatalos premier előtt a SUPERB-et a közép-csehországi Lány kastélyba szállították, ahol az akkori cseh elnök és nagy autórajongó Václav Havel alapos tesztvezetésre vitte az új limuzint.

2001. szeptember 11-én a ŠKODA SUPERB hivatalos bemutatójára a frankfurti IAA-n került sor. A 4803 mm hosszú, 1765 mm széles és 1469 mm magas, elsőkerék-hajtású modell tengelytávja 2803 mm volt. A ferdehátú limuzin motorválasztéka három benzines és két dízel hajtásláncot tartalmazott. A 2,0 literes négyhengeres motor 85 kW (115 lóerő) teljesítményű volt, a többi benzinmotor egy 1,8 literes négyhengeres turbómotor 110 kW (150 lóerő) teljesítménnyel, a csúcsváltozat pedig egy 2,8 literes V6-os volt 142 kW (193 lóerő) teljesítménnyel. Ezzel a motorral a SUPERB 237 km/órás végsebességet ért el. Az 1,8 literes négyhengeres turbómotor 110 kW (150 LE) teljesítménnyel és a 2,8 literes V6-os szintén innovatív öt szelepes technológiával rendelkezett.

Az alacsony üzemeltetési költségekre vágyó ügyfelek számára az 1,9 literes, 96 kW (130 LE) teljesítményű TDI volt a választás, amelynek szabványos fogyasztása mindössze 5,7 liter/100 km volt. Egy másik alternatíva volt a hathengeres TDI 2,5 literes lökettérfogattal és 114 kW (155 LE) teljesítménnyel. Alapfelszereltségként hatfokozatú, közvetlenül kapcsolható sebességváltót szereltek bele, a két V6-os motorral együtt pedig az ötfokozatú Tiptronic automata váltó is elérhető volt.

A ŠKODA SUPERB élvonalbeli dizájnja mellett számos innovatív biztonsági funkcióval is büszkélkedhetett: A fékrendszer ABS-szel és EDS-szel volt felszerelve gyárilag, és a csúszásgátló ASR is a csomag része volt. A nagyteljesítményű hathengeres változatok az ESP elektronikus menetstabilizáló rendszerrel is rendelkeztek, beleértve a fékasszisztenst is, amely akkoriban még nem volt széles körben elterjedt. Két első légzsák és két oldallégzsák az első üléseken, egy-egy a vezető és az első utas számára, egészítette ki a széleskörű biztonsági felszerelést. Az első és hátsó utasok védelmét szolgáló további fejlégzsákok opcionálisan voltak rendelhetők.

A ŠKODA modellek műszaki fejlődéséről tanúskodó további felszereltségek közé tartoztak a bi-xenon fényszórók integrált fényszórómosóval, az elektromosan állítható és fűthető első ülések, a Climatronic automata légkondicionáló és a színes képernyős navigációs rendszer.

Az új ŠKODA SUPERB sorozatgyártása 2001. október 1-jén indult meg a Kvasiny-i üzemben, miután a telephelyet 200 millió euróból teljesen modernizálták. Az év végéig 581 járművet gyártottak le, mielőtt 2002 tavaszán átadták a kényelmes limuzin első példányait, amelyekhez élethosszig tartó mobilitási garancia járt. Az első modern SUPERB generáció sikeres pályafutása 2008-ban ért véget. Több mint 136 000 darab készült a csehországi, valamint a kínai, ukrajnai és kazahsztáni gyártóüzemekben.

Az utód még több lehetőséget kínál

2008 márciusában a ŠKODA a Genfi Autószalonon mutatta be a SUPERB következő generációját. Egy évvel az innovatív Twindoor hátsó ajtóval ellátott notchback változat piaci bevezetése után 2009-ben egy újabb karosszériaváltozat következett a SUPERB COMBI-val. 2015-ig a cseh autógyártó 618 000 darab második generációs SUPERB-et gyártott, amely 2009-ben elnyerte a Top Gear brit magazin „Az év luxusautója” díját.

A SUPERB harmadik generációja a 2015-ös prágai világpremierjén igazi szenzációt keltett, és nem csak a formatervezési nyelvezetével. A még nagyobb térkínálat, a modern asszisztensrendszerek széles választéka és a rendkívül hatékony motorok a szakújságírók és a vásárlók körében egyaránt kedvező fogadtatásra találtak. A SUPERB harmadik generációja ugyanakkor számos technikai újdonsággal bővítette a cseh autógyártó modellkínálatát: a Dynamic Chassis Control (DCC) adaptív futómű mellett először volt elérhető a parkolóasszisztens és a háromzónás légkondicionáló is.

A tágas SUPERB COMBI még ugyanebben az évben bővítette a kínálatot. A ŠKODA AUTO 2019 őszén újabb mérföldkőhöz érkezett, amikor elindította a márka első konnektoros hibrid modelljének a SUPERB iV-nak a gyártását. A modell rendszerteljesítménye 160 kW (218 LE), hatótávolsága kizárólag elektromos üzemmódban akár 62 km (WLTP). A ŠKODA AUTO eddig több mint 700 000 darabot gyártott a SUPERB jelenlegi generációjából.

Az elmúlt 20 évben a ŠKODA AUTO mintegy 1,5 millió darab ŠKODA SUPERB-et szállított le.

Előző

Következő

Hozzászólás írása

Pin It on Pinterest

Tetszett?

Oszd meg másokkal is!