fbpx

Irány a

tesztpálya

Minden elkészült ŠKODA modell első útja a gyártósorról egy tesztpályára vezet. Ezt a rövid, de intenzív vallatópályát a gyáriak minőségvizsgáló poligonnak hívják. Az ezen végzett teszt feltárja az esetleges hiányosságokat, mielőtt az autó az ügyfélhez kerül. De mit is vizsgálnak pontosan?

Korábbi cikkeink

A ŠKODA AUTO minden egyes gyártóüzemében található egy ilyen intenzív tesztpálya, amely az új autók minőségének ellenőrzésére szolgál. A ŠKODA SCALA, KAMIQ és FABIA modellek például a Mladá Boleslav-i üzem M1-es csarnoka melletti poligonon haladnak át. De az összes többi ŠKODA modell is hasonló vizsgálaton esik át a márka többi üzemében, a saját gyártósoruk közelében.

A poligon egy viszonylag rövid, különböző típusú felületekből és imitált úthibákból álló tesztpálya, amely alaposan teszteli az autó összeszerelésének minőségét. Emellett a tesztvezetők egyéb ellenőrzéseket is végeznek, hogy megbizonyosodjanak róla, hogy az autó tökéletesen működik. A poligonon az autók két, egyenként körülbelül 450 méter hosszú, kissé eltérő úthibákat rejtő pályát teljesítenek. Az egész folyamat körülbelül 12 percet vesz igénybe, beleértve azt az időt is, amíg az autót a gyárból odavezetik.

A minőségteszt-poligon

“A tényleges vezetés mellett a sofőrök az autó funkcionális elemeit járó motorral tesztelik, mindezt azért, hogy ne terheljék feleslegesen az akkumulátort. Többek között ellenőrzik a visszajelzőket, a kapcsolókat, tesztelik a kürtöt, az ablaktörlőket, a szélvédőmosókat, a tükörállítást, a légkondicionálót és a fűtést, a szélvédő- és ülésfűtés, valamint az infotainment rendszer működését” – magyarázza a vezetési teszt koordinátora Petr Konečný, aki a minőségirányítási osztályon dolgozik.

A rámpa, ahol a kéziféket tesztelik.

Hogy lépést tartsanak azzal a tempóval, amellyel az autók legördülnek a gyártósorról, minden műszakban tizenöt tesztvezető dolgozik. A munkafolyamatok korszerűsítése és az új technológiák alkalmazása az esetleges ügyfélpanaszok megelőzése érdekében a Dr. Florian Weymar által vezetett minőségirányítási osztály munkájának lényeges részét képez

Minden autót ugyanolyan tesztelésnek vetnek alá; egyetlen modell sem mentesül ez alól. Ha a vezetők észlelnek egy esetleges problémát, úgy az autót visszaküldik a hiba kijavítására egy külön részlegre. Amint a problémát kijavították, egy újabb tesztvezetés következik.  

A poligon változatos felületei biztosítják, hogy minden a helyen legyen

Maga a tesztpálya igencsak próbára teszi az autót. Itt akár 14 különböző jellegű úthiba is vár az autókra, amelyek közül tizenkettőt mindig használnak, kettő pedig csak az alaposabb ellenőrzésre szolgál hibák esetén. A teszt egy rámpán kezdődik, ahol a kéziféket tesztelik. Ezt követi egy speciális, öntöttvasból készült bordákkal ellátott átjáró, ahol 10-15 km/h sebességgel tesztelik a karosszéria merevségét, a vezető pedig a nem kívánt zajokra figyel. Ezt a körülbelül 14 méter hosszú szakaszt egy másik, valamivel hosszabb szakasz követi, amely hasonló öntöttvas bordákkal rendelkezik, és kissé eltérő torziós igénybevételt okoz.

Ezután egy olyan rész következik, amelyen az akadályok ahhoz hasonlóak, mint amelyekkel az autók a valós forgalomban is találkozhatnak. “Van egy szakaszunk különböző magasságú, süllyesztett és megemelt vízelvezető csatornákkal, majd egy vasúti átjáró utánzat következik” – magyarázza Petr Konečný. Az autó ezt a szakaszt az előző szakaszon elért sebességgel kezdi, de mire az autó eléri a szimulált vasúti átjárót, akár 40 km/h sebességgel is haladhat. Ezután következik egy szakasz az öntöttvas bukkanókkal, amelyet ismét 40 km/h sebességgel teljesítenek, majd a gránitburkolat következik. Ezek a kialakítások különböző módon rázzák az autót. “A sofőrök figyelik, hogy hallanak-e nem kívánt hangokat az autóból, hallanak-e kopogó vagy csikorgó hangokat” – mondja Petr Konečný.

A karosszéria most egy pillanatnyi pihenőt kap, mivel az autó sima aszfaltra ér, ahol a vezető teszteli a váltókart és az autó viselkedését gyorsítás és fékezés közben. Itt az autók akár 70 km/h-s sebességet is elérhetnek. Ezután egy 50 km/h-s szakasz következik, amely különböző méretű és formájú macskaköveken halad. Ezt követi egy rövid, teljesen sima burkolatú szakasz, ahol a sofőrök 30 km/h-s sebességről vészfékeznek. “A sima burkolat nem károsítja a gumiabroncsokat teljes fékezéskor, és csúszós utat szimulál” – magyarázza Petr Konečný, hogy miért pont ezt a felületet választották. Ezután egy aszfaltozott, lépcsőzetes rész következik, majd az autó a parkoló felé veszi az irányt, ahol a fent említett statikus tesztek zajlanak.

A maga nemében az első

Ez az intenzív tesztelés a poligonon az oka annak, hogy igazából egyik vadonatúj ŠKODA modell sem nullkilométeres, vagyis a kilométer számlálója nem nullát mutat, hiszen a szállítás alatt csak néhányszáz métert mozogna egy új autó. A poligonon kialakított felületek jellege azonban azt jelenti, hogy az autót alaposan átvizsgálták, így nincs esélye arra, hogy például egy laza csavar kopogjon valahol az új autóban.

Az M1-es csarnok melletti tesztpálya, vagy ahogyan gyáriak hívják poligon volt az első a maga nemében Mladá Boleslavban, és 1994 óta tesztelik rajta az újonnan elkészült ŠKODA modelleket. Persze az átadása eltelt idő alatt folyamatosan modernizálták, és ennyi idő alatt az egyes szakaszok bizony időnként karbantartást is igényeltek, például a felület kívánt állapotának megőrzésének érdekében.

Előző

Következő

Hozzászólás írása

Pin It on Pinterest

Tetszett?

Oszd meg másokkal is!