fbpx

Erre feltétlenül figyelj az

elektromos kerékpár szállításakor!

Ha azt mondjuk, hogy az utakon elektromos autó forradalom kezdődött, akkor nyugodtan mondhatjuk, hogy a kétkerekűek esetében az elektromos kerékpár forradalom már régóta zajlik. Teljesen érthető módon – tesszük hozzá – hiszen az elektromos rásegítés új dimenziókat nyit sokak számára a kerékpározás során, gyakorlatilag kompromisszumok nélkül. Illetve majdnem.

Korábbi cikkeink

Sokan azt gondolják, hogy az elektromos kerékpárok a lustáknak valók, de az igazság az, hogy nagyobbat nem is tévedhetnének. Erre az is bizonyíték, hogy a kapható e-bike szortiment messze nem csupán kényelmes városi kerékpárokból áll. És az is örök igazság, hogy aki túrázott már hosszabb távon kerékpárral, esetleg az épített utat is hagyta már el vele, az örök szerelembe esik, ha kipróbál egy ilyen pedelecet. Hiszen a zsenialitása abban rejlik ezeknek, hogy nem veszik el a kerékpározás fizikai élményét, viszont nagyságrendekkel képesek megnövelni a kerékpározó erejét egy emelkedőn feltekerve, vagy a napi hatótávját egy hosszabb túra során. Nagyjából ezt érezhetik azok a kerékpárversenyzők is, akik doppingolnak, csak éppen ez teljesen legális, és nem is árt az egészségnek.  

Van viszont egy terület, ahol tagadhatatlanul hátrányban van hagyományos társaihoz képest az elektromos kerékpár, és ez a tömeg. Hiszen az elektromotor és a hozzá tartozó akkumulátor általában plusz 8-10 kg ad hozzá az alaphoz, de ez lehet akár több is. Ez a gyakorlatban azt jeleni, hogy 20 kg-nál könnyebb e-bike nem sok akad. De mi ezzel a gond, ha menet közben úgyis segít a villanymotor? Amíg csak saját kerekén gurul nem sok. Ha viszont az autónkkal visszük valahová, nem árt figyelni néhány dologra.

Manapság leginkább három megoldást használnak kerékpárok autóval történő szállítására. Ezek közül az ötajtós modellek hátsó ajtójára szerelhető szállítókat elektromos kerékpárokhoz abszolút nem ajánljuk, a biztonságot leszámítva autónk védelme érdekében sem. A sorban a második a tetőn történő szállítás, amely biztonságos megoldás, de aki nem szállít ilyen módon rendszeresen kerékpárt, attól nagyon nagy odafigyelést igényel, hiszen annyival megnöveli az autó magasságát, ami sok helyen problémát jelenthet. És bizony itt is megjelenik a harmadik, és a szakértők szerint legbiztonságosabb módra is igaz terhelhetőség kérdése.

Terhelhetőség? De hiszen lakókocsit is vontathatnék!

Ez a harmadik módszer a vonóhorogra szerelhető kerékpárszállító. Ez egy nagyon stabil és kényelmes módja a biciklik utaztatásának, hiszen nem kell magasra emelni azokat, és akár 4 darabot is tudunk így magunkkal vinni bárhová. A ŠKODA márkakereskedésekben is beszerezhetsz ilyen megoldást, ahogyan elektromos kerékpárokat is. Mi pedig megnéztük, hogy mire kell figyelned, ha összeereszted őket.

Az egyik legfontosabb ilyen dolog, a terhelhetőség. Hiszen amíg össztömeg tekintetében akár 1,2 tonnát is vontathatsz például a ŠKODA ENYAQ iV esetében, addig a vonóhorog függőleges terhelhetősége – és ez az, ami igazán számít a kerékpárszállítás esetében – összesen 75 kg.

Számoljunk csak: maga a szállító 19 kilót nyom, míg a ŠKODA elektromos kerékpárok 23 kilogrammosak egyenként. Ez egyébként átlagosnak mondható ebben a műfajban. Viszont ez így együtt már 65 kilót jelent, vagyis hiába tudna még egy felnőtt kerékpárt fogadni a szállító, súly szempontjából már nem fér bele.

Ha a tetőre szeretnénk felrakni ugyanezeket az elektromos kerékpárokat, hasonló problémába ütközünk, hiszen például az ENYAQ iV esetében annak terhelhetősége szintén 75 kilogramm, de ha üvegtetőnk van extraként az autóban, akkor még kevesebb.

Amennyiben kivehető az elektromos kerékpár akkumulátora, akkor mindenképpen vegyük ki szállítás idejére, hiszen ezzel is spórolhatunk néhány kilót. Arra is figyeljünk, hogy a biztonságos rögzítés mellett ilyenkor a guminyomást is be kell állítani a megfelelő terheléshez.

És ha már biztonság…

A kölcsönkapott ŠKODA kerékpárszállító maga is, és a rajta lévő kerékpárok is zárhatók, így egy pihenő során kevésbé kell aggódnunk miattuk, és kompakt mérete okán használaton kívül maga a szállító a csomagtérben is kényelmesen elfér. Elindulás előtt mindenképpen ellenőrizzük, hogy a rajta lévő hátsó lámpatestek megfelelően működnek, és mivel a rendszám nem látszik majd szállítás közben, azt is szereljük át a kialakított helyre. Ez utóbbiról kevesen tudják, hogy nem kell már külön szürke rendszámot kiváltani a kerékpárszállítóhoz, hiszen elfogadott az autó saját rendszámának áthelyezése is. Vezetés – és főleg tolatás – közben mindenképpen figyeljünk rá, hogy autónk nem csak hosszában nőtt meg, de akár széltében is néhány centit.  

Előző

Következő

Hozzászólás írása

Pin It on Pinterest

Tetszett?

Oszd meg másokkal is!