fbpx

ŠKODA AFRIQ:

kivonja a levegőből a vizet

A ŠKODA AFRIQ nem lesz sorozatgyártású modell, hiszen egyike annak a nyolc modellnek, amelyet a ŠKODA AUTO által támogatott gyakornokprogram keretében készítettek diákok. Az eredmény meggyőző és kívánatos.

Korábbi cikkeink

“Autójuk építése során a diákok a vállalat minden területéről érkező szakemberekkel együttműködnek. Tanáraik irányításával egy ŠKODA szériamodellt alakítanak át koncepcióautóvá, számos innovatív ötlettel. A projekt során olyan technikák sorát tanulják meg, amelyek később a mindennapi munkájuk része lesz. A program története során a ŠKODA AFRIQ volt eddig a legtöbb együttműködést igénylő modell, hiszen a ŠKODA Motorsport, a fejlesztési részleg, a ŠKODA Design és a gyártás szakemberei is részt vettek benne. Néhány szakember számára ez volt az első alkalom, hogy egy diákok által készített modellen dolgoztak” – mondja Ivo Vollman tanár, a projekt vezetője.

És miért az afrikai téma? A híres Dakar-ralira való utalás mellett a diákok a ŠKODA szerepét és felelősségét akarták ismertebbé tenni, amelyet a Volkswagen Csoporton belül a konszern észak-afrikai tevékenységeiért visel.

A rally ihlette

Az autó megépítése négy hónapig tartott, a diákok mintegy kétezer órát töltöttek a projekttel. A nagy munkamennyiség egyik oka az volt, hogy az alapul szolgáló KAMIQ karosszériáját jelentősen át kellett alakítani: a diákok a városi SUV hátsó ajtóit behegesztették, és az immár kétajtós ŠKODA AFRIQ sárvédőit, kerékjáratait és lökhárítóit is jelentősen átszabták. A felfüggesztés erősebb lett, és az autó hasmagassága is jócskán megnőtt. A ŠKODA OCTAVIA 4×4-es kivitelének összkerékhajtási rendszerének beépítése szintén sok időt vett igénybe.

Külsejét tekintve a diákok egyértelműen a ŠKODA FABIA Rally2 Evo modellből merítettek ihletet. Így az AFRIQ-ot is fehérre festették, és számos színes matricával látták el a már most is klasszikus raliautó stílusában. A matricákat a tanulók maguk tervezték meg a ŠKODA Designnal együttműködve. A sportos és robusztus megjelenést a 15 colos OZ Racing keréktárcsák hangsúlyozzák.

Mint már említettük, az alapjául szolgáló ŠKODA KAMIQ-tól eltérően az AFRIQ kétajtós autó. A karosszéria merevítése érdekében a diákok a hátsó ajtókat közvetlenül egy speciálisan kialakított biztonsági ketrecre hegesztették rá a belső térben. A ŠKODA FABIA Rally2 Evo-t idézve a tetőn egy “szifon” – légbeömlő – található, és a hátsó tetőspoiler is a sikeres versenyautóból származik. Az elülső kiegészítő fényszórók, valamint a motorháztetőn és a csomagtartón található speciális gyorskapcsok szintén a rali világában szériafelszereltségnek számítanak.

Kivonja a levegőből, de nem az oxigént, hanem a vizet

A ŠKODA AFRIQ egy különleges, a Watergen által gyártott ivóvízfejlesztővel büszkélkedhet. Az innovatív izraeli vállalat helyi technológiai cégből a világ egyik vezető gyártójává nőtte ki magát a légköri ivóvízkezelő rendszerek terén. Szabadalmaztatott eljárásával a Watergen a környezeti levegő páratartalmából nyeri ki az ivóvizet, és így még a sivatagban is képes ivóvizet előállítani.

A ŠKODA Szakképző Iskola tanulói a szakértők felügyelete mellett a Watergen ivóvízgenerátorával a ŠKODA AFRIQ egy egészen különleges részlettel gazdagodott: a sivatagi rallyra tervezett versenyautó bármikor tiszta és hűtött ivóvízzel tudja ellátni utasait. A ŠKODA AUTO az AFRIQ-ba szerelt egységgel is igyekszik felhívni a figyelmet erre a technológiára, amely segíthet a vízhiány leküzdésében az olyan sivatagi régiókban, mint Észak-Afrika. Emellett az egyszer használatos vizes palackok szükségességének kiküszöbölése csökkenti a műanyaghulladékot és ezáltal a karbonlábnyomot.

Az ivóvíz előállítása a légköri nedvességből a víztermelés egyik legfontosabb és leginnovatívabb módszere. A Watergen úttörő szerepet játszik ezen a területen szabadalmaztatott technológiájával. A 2009-ben alapított vállalat összesen 42 szabadalommal rendelkezik, és termékeit több mint 85 országban forgalmazza. A Watergen a világ számos régiójában kormányokkal és civil szervezetekkel is együttműködik a vízhiány kezelésében. A Watergen eljárásában négy lépésből áll a víz levegőből történő kinyerése: először egy ventilátor szívja be a levegőt, melyből egy beépített szűrő eltávolítja a port és a szennyeződéseket. A megtisztított levegőt a GENius elnevezésű hőcserélőn vezetik át, ahol lecsapódik a víz. A víz ezután egy kaszkádszűrőn halad át, ahol további tisztítás és ásványi anyagokkal való feltöltés történik. E folyamat során az UV-fény elpusztítja a mikroorganizmusokat és lebontja a káros vegyi anyagokat. A vizet ezután egy tartályban tárolják, ahol folyamatosan keringtetik. Itt ismét az UV-fényt ismét használják a visszamaradt vírusok és baktériumok elpusztítására. Az AFRIQ-ba beépített készülék napi 20 liter hűtött ivóvíz előállítására képes, melyet a műszerfalon elhelyezett gomb segítségével az ülésből ki sem szállva élvezhetnek az utasok.

Magasabb, könnyebb, erősebb

Az AFRIQ 4362 milliméter hosszú, 1793 milliméter széles és 1410 milliméter magas. A tengelytáv 2649 milliméter, a hasmagasság pedig 180 milliméter. A padlólemez módosítását a hajtáslánc változtatásai tették szükségessé, hiszen a KAMIQ nem kínál a szériaváltozatban összkerékhajtást. Ez, beleértve a motort és a sebességváltót is, a ŠKODA OCTAVIA 4×4-ből származik. A négyhengeres 2.0 TSI motor teljesítménye 140 kW (190 LE), és a maximális 320 Nm-es forgatónyomatékot hétfokozatú DSG váltón keresztül továbbítja mind a négy kerékre. A kipufogórendszert is az új motorhoz és az átdolgozott futóműhöz igazították.

A vadított külső visszafogott belső teret rejt

A diákok elhagytak minden olyan dolgot a belső térből, amelyre egy a raliautóban nincs szükség. Vannak viszont speciális kagyló versenyülések és hozzájuk hatpontos biztonsági övek, a kormánykerék a műszerfallal együtt pedig egyenesen a ŠKODA FABIA Rally2 evo modellből származik. Az AFRIQ-ot tűzoltó rendszerrel is felszerelték a biztonság érdekében.

Az autóban található funkciók közé tartozik egy különleges navigációs rendszer kilométerszámlálóval, amely lehetővé teszi a rallynavigáció használatát. A vezetés rögzítésére két mikrofonnal ellátott kamera van felszerelve, amelyek memóriakártyákon tárolják a felvételeket. Az egyik kamera az ülések között a mennyezeten, a másik a baloldali A-oszlopon van elhelyezve.

Előző

Következő

Hozzászólás írása

Pin It on Pinterest

Tetszett?

Oszd meg másokkal is!