fbpx

Az akkumulátorok

második élete

A fenntarthatóság az autók – és akkumulátorok – gyártása, használata és a teljes életciklusuk vége után – ez napjainkban az összes gyártó törekvése. A Škoda komolyan veszi a fenntarthatóságot, és számos innovatív lépést tesz a szén-dioxid-kibocsátás csökkentése érdekében.

Az elektromos autók ebből a szempontból jól teljesítenek, ám velük kapcsolatban naponta kerül elő a téma: az akkumulátorok rendkívül környezetszennyezők és nincs megoldva az utóhasznosításuk. Ezen vélemények szerint tehát nemhogy jobb, de sokkal rosszabb a környezetünkre gyakorolt hatásuk a hagyományos társaikhoz képest. De tényleg így van? Ha röviden akarunk fogalmazni, akkor nem. Hogy miért nem? Vizsgáljuk meg kicsit részletesebben is a kérdést.

Korábbi cikkeink

Az elektromos autók akkumulátorainak kapacitása normál használatban az első nyolc évben vagy 160 000 kilométer alatt nem csökkenhet hetven százalék alá. Ha egy akkumulátor bármilyen okból kifolyólag elérte az autóban az élettartama végét, van egy második élete is – mint helyhez kötött villamosenergia-tároló.

A Škoda márkakereskedők például a bemutatótermek töltőállomásainak részeként, vagy az értékesítési és szervizközpontok világításának és légkondicionálásának működtetésére használhatják. Ezek az akkumulátorok nemcsak a tisztán elektromos ENYAQ iV-ből, hanem akár a plug-in hibrid OCTAVIA iV, OCTAVIA RS iV és SUPERB iV modellekből is származhatnak.

Az akkumulátor hosszabb élettartamú, mint sokan gondolnák

Az elektromos járművek akkumulátorainak újrahasznosítására irányuló kísérleti projekt egy érdekes dolgot mutatott ki: a helyhez kötött tárolókban a kapacitásuk évente csak körülbelül két százalékkal csökken. Ezáltal az akkumulátorok teljes élettartama akár 15-20 évre is meghosszabbodik, ami jelentősen csökkenti a szén-dioxid-kibocsátást. És mi történik akkor, ha az autóakkumulátoroknak még ez a második szerepköre is véget ér? Ellenőrzött újrahasznosítási folyamaton mennek keresztül, és a visszanyert nyersanyagokat új akkumulátorok gyártásához használják fel.

A helyhez kötött tárolókapacitás akár 300 kWh is lehet, így akár 240 kW-os gyorstöltőállomások is működtethetők segítségükkel anélkül, hogy jelentős kiadással járó hálózatbővítést válna szükségessé. Az intelligens rendszerek olyan zöld módon megtermelt áramot is képesek tárolni, amelyet például egy kereskedő fotovoltaikus (napelemes) rendszere termel és amit éppen nem használnak fel, tehát amely így egyébként feleslegessé válna. Ennek az áramnak a tárolása révén az később bármikor rendelkezésre áll, függetlenül az időjárástól vagy a helyi elektromos hálózat aktuális terheltségétől.

További előnye, hogy a helyhez kötött energiatárolás egyedileg méretezhető, és az elhasznált akkumulátorok szükség esetén néhány egyszerű lépéssel cserélhetők. A következő években több mint négyezer ilyen fenntartható villamosenergia-tároló épül. Jelenleg az akadályozza ennek a technológiának a gyorsabb terjedését, hogy „túl jól” szerepelnek az autókba épített akkumulátorok, és nincs elegendő újrahasznosítható belőlük.

Az energiatárolók olyan helyeken is lehetővé teszik a töltési infrastruktúra fejlesztését, ahol egyébként műszakilag nem lenne megvalósítható nagyszámú töltőállomás kiépítése. Mielőtt beépítésre kerülnek, természetesen az akkumulátorok teljes töltésből és kisütésből, vizuális és műszeres tesztből álló kapacitáspróbán esnek át.

A 12 ENYAQ iV prototípus akkumulátorai

Az ENYAQ iV modellek használt akkumulátorait – ebben az esetben tesztelést szolgáló prototípusokról, és nem pedig sorozatgyártású autókról van szó – már ma is energiatárolásra használják egy nyilvános töltőállomáson Prága Chodov kerületében. A tárolókapacitás 300 kWh, amellyel jelentősen csökkentik az elektromos elosztórendszer terhelését. A projekt partnere a Pražská Energetika (PRE), amely az akkumulátoros tárolást alternatív megoldásként teszteli annak érdekében, hogy az elektromos elosztóhálózat kapacitását ne kelljen új kábelek kiépítésével bővíteni. Így egyszerre akár tizenkét elektromos jármű is tölthető – tíz 22 kW-os teljesítményű, kettő pedig ultragyors, 150 kW-os töltőoszlopon.

Nem, nem pusztítja el a környéket

Természetesen nagy figyelmet fordítanak a biztonságra. Az eredetileg járművekben való használatra engedélyezett akkumulátor-modulok önmagukban is nagyon robusztusak, és a tárolóegységben is vannak aktív biztonsági funkciók, amelyek számos paramétert ellenőriznek. Minden eshetőségre felkészülve a tárolóegységet tűzvédelmi rendszerrel szerelték fel, így az akkumulátortér szükség esetén teljesen elárasztható és lehűthető.

Előző

Következő

Hozzászólás írása

Pin It on Pinterest

Tetszett?

Oszd meg másokkal is!