fbpx
1935 Skoda Rapid typ 901 EN 1

80 évvel ezelőtt a Föld körül: a ŠKODA Rapid világkörüli útja

|

80 év telt el azóta, hogy a ŠKODA Rapid utasaival nekivágott és körbeautózta a Földet. A 97 nap hosszú kaland során Břetislav Jan Procházka és Jindřich Kubias a 44 vezetéssel töltött nap során 630 kilométert autózott átlagosan naponta, ezzel is bizonyítva a ŠKODA modell kiemelkedő strapabírását. A ŠKODA Rapid és ŠKODA Popular modellek 52 000 kilométert is meghaladó hosszútávú útjai pedig az egész világ figyelmét a márkára irányították.

04 Skoda Rapid typ 914 sedan kabriolet

„Břetislav Jan Procházka és Jindřich Kubias világkörüli útja igen kemény próbája volt embernek és gépnek egyaránt.” – nyilatkozta Andrea Frydlová, a ŠKODA Múzeum vezetője. „Az út sikere nagyszerűen mutatja azt a kiemelkedő teljesítményt és gyártási minőséget, amelyet a ŠKODA modellek már abban az időben is képviseltek. Procházka és Kubias Föld körüli útja az 1930-as években jelentősen hozzájárult a márka világszintű ismertségéhez és népszerűségéhez.”

A világjáró túra 1936. április 25-én kezdődött Prágában. A ŠKODA Rapid 27 700 kilométer hosszú felfedezőútja a prágai vállalkozó, Břetislav Jan Procházka (1897-1971) vezetésével indult útjára. Társa és másodpilótája pedig Jindřich Kubias (1909-1967) volt. Kalandos útjuk során a páros egy minimálisan átalakított ŠKODA Rapid modellre számíthatott, a négyhengeres, 23 kW (31 LE) teljesítményű 1.4l motorral és központi vázszerkezettel szerelt jármű pedig meghálálta a bizalmat.

A modellt független első és hátsó kerékfelfüggesztéssel és hidraulikus fékrendszerrel szerelték fel. Ezek jó választásnak bizonyultak az utaktól távol is, hiszen akkoriban az úthálózat nagy része kaviccsal, murvával borított nyomvonalakat takart. A világkörüli út végül 97 nap hosszúra nyúlt, amelyből 53 napot a hajón való utazás illetve vámkezeléssel kapcsolatos teendők tettek ki.

A csehszlovákiai indulás után Procházka és Kubias Németország felé vette az irányt, majd Lengyelországon, Litvánián és Lettországon keresztül a korábbi Szovjetunió felé folytatta útját. Miután megérkeztek Moszkvába, az azerbajdzsáni Baku irányába indultak, majd az oroszországi Kaluga városában kapott egy napos pihenőt a ŠKODA Rapid. Napjainkban az új ŠKODA Rapid, a világjáró modell unokája az itteni ŠKODA üzem gyártósoráról gördül le.

Miután áthajóztak a Kaszpi-tengeren, átszelték Iránt, ahol a két világjáró útját egy homokvihar akadályozta. A vihar okozta időveszteség miatt Procházka és Kubias arra kényszerültek, hogy a pakisztáni Kvetta városából három nap alatt tegyék meg az utat Mumbaiba, így volt csak esélyük elérni az Indiából Sri Lankára induló kompjáratot. Malajziát és Szingapúrt átszelve hajóra szálltak, majd Hongkong és Sanghaj érintésével Japánban, Kóbe városánál szálltak partra. Ezután Honolulun keresztül a páros San Francisco városába érkezett. 5 300 kilométer, 100 óra és 55 perc utazás után végre meghódították a Nagy Almát, vagyis New York városát, több, mint 9 órát javítva a korábban felállított időrekordon. Az utolsó szakasz a francia Cherbourg városából Párizs és Nürnberg érintésével egyenesen Prágába vezetett.

Elkezdődött a megújult Octavia gyártása

Elkezdődött a megújult Octavia gyártása

A Škoda Auto megkezdte a felfrissített Octavia sorozatgyártását a Mladá Boleslav-i fő üzemében. A márka bestsellerének felfrissített negyedik generációja többek között áttervezett hűtőrácsot, új, második generációs LED mátrix fényszórókat és a ChatGPT integrációját...

bővebben
GO, FABIA GO!

GO, FABIA GO!

Motorizáltságát és árát tekintve a FABIA GO a negyedik generációs FABIA alapkivitele, felszereltségét tekintve viszont nem. Az ellentmondás oka a magyar ŠKODA importőr által kínált limitált modell.  Korábbi cikkeinkRitkán kerül be az autóimportőrök tesztparkjába...

bővebben
Mit tud egy Octavia 1.0 TSI 280 000 km után?

Mit tud egy Octavia 1.0 TSI 280 000 km után?

A harmadik generációs Octavia 1.0 TSI alapmotorjáról a legtöbb Škoda rajongónak van ilyen vagy olyan véleménye. Az már más kérdés, hogy a legtöbb „olyan” véleményalkotó nem használt ilyen motorral szerelt autót, csak a háromhengeres ezres mivolta alapján mond...

bővebben
Mit tud egy Octavia 1.0 TSI 280 000 km után?

Mit tud egy Octavia 1.0 TSI 280 000 km után?

A harmadik generációs Octavia 1.0 TSI alapmotorjáról a legtöbb Škoda rajongónak van ilyen vagy olyan véleménye. Az már más kérdés, hogy a legtöbb „olyan” véleményalkotó nem használt ilyen motorral szerelt autót, csak a háromhengeres ezres mivolta alapján mond...

bővebben

Előző

Következő

Hozzászólás írása

Pin It on Pinterest

Tetszett?

Oszd meg másokkal is!