fbpx
Oliver Stefani
Oliver Stefani

A jó dizájn érzelmeket kelt

Oliver Stefani a ŠKODA új fődizájnere. Az 53 éves szakember eddig a Volkswagen modellek külső megjelenésért volt felelős. Nevéhez fűződik az up!, a Polo, a Tiguan, vagy a jelenlegi Golf formaterve. De mit gondol a Škodáról? Melyik a kedvenc filmje és mi a napi munkája? Nagyinterjú.

Mi tud őszinte mosolyt csalni az arcára?

Szeretem látni, amikor az emberek először találkoznak egy általam tervezett autóval. Ha tetszik nekik és mosolyogni látom őket, az nekem is boldogság. Olyankor én is velük mosolygok, hiszen remek érzés, hogy a munkád örömöt okoz másoknak. Amikor egy új modell tervezésébe fogunk, akkor az első skiccektől a végleges tervig kb. 3 éve telik el. A főbb vonalak kialakítás általában 9 hónapig tart, hasonlóan mint egy baba születéséig tartó időszak. És ez az egész folyamat érzelmi szempontból is nagyon hasonló ehhez. A szívedet és lelkedet is beleadod a munkába, állandóan ez jár a fejedben és persze vannak nagyon jó és kevésbé lelkesítő pillanatok is. Aztán amikor a modell először szembejön veled az utcán, látod a tulajdonosát, aki büszke rá és tetszik neki a munkád, nos igazából ezért az érzésért dolgozunk.

Oliver Stefani
A jó dizájn érzelmeket kelt

És milyen érzés, amikor kritizálják a formatervét?

Ahogy mondani szokás, ízlésről kár vitatkozni. A dizájnban soha nincs tökéletes megoldás és egy forma sosincs készen. Ha van, akinek tetszik és van, akinek nem, akkor tudhatod, hogy valami jót alkottál. Bármilyen reakció jobb, mintha az emberek semlegesek maradnának. Persze az az igazság, hogy minden autó, amit tervezel kicsit belőled is van, hiszen a lelkedet is beleviszed a tervezés során. Így nem lenne igaz, ha azt mondanám, hogy nem érint meg a kritika. Mindenki, aki az autó formáját kifogásolja, egy kicsit téged is kritizál. És igen, ez bizony néha rosszul esik, de el kell fogadni. Ez része a munkánknak. Elvégre érzelmeket szeretnénk kiváltani az autóinkkal, nem közömbösséget.

Oliver Stefani

Honnan tudja, hogy mi fog majd tetszeni a vásárlóknak? Honnan meríti az inspirációt?

Sok dologból. Szinte bármiből, amiben valami érdekeset látok. Nagyon érdekelnek a repülőgépek, igazán karcsúak és mégis erőt sugárzók. De érdekelnek a hajók, az építészet, a divat, a filmek. Akármerre járok, mindig időt szakítok arra, hogy beüljek egy kávézóba és figyeljem az utca forgalmát, az embereket. Hogy magamba szívjam a hely atmoszféráját. A világ tele van csodákkal és meglepetésekkel. A tervezőknek mindig kicsit előre kell gondolkodniuk, ideje korán fel kell ismerniük a trendeket, s ki kell találniuk mi lesz sikeres később. Persze ehhez még nekünk sincs üveggömbünk, de nagyon fontos, hogy jó megérzéseink legyenek. És mivel ezek helyességét csak idő bizonyíthatja, néha nehéz erről meggyőzni másokat. Nincs rá bizonyítékod, csak megérzések. Nem könnyű dolog, de én szeretem.

Mindig is tervező szeretett volna lenni?

Mondjuk inkább úgy: mindig is rajzolgattam, már kiskoromban is.  Habár nem autókat rajzoltam, inkább rajzfilmeket, képregényeket. Az volt az álmom, hogy a Disney stúdiókban fogok dolgozni és olyan rajzfilmeket csinálok majd, mint a Pán Péter vagy a Hófehérke. Ott nagyon magas a művészi színvonal és nagyon kreatívak is egyben. Ez még mindig lenyűgöző számomra és van egy Disney rajzfilmvázlat gyűjteményem is. Később, amikor befejeztem a sulit, úgy döntöttem inkább újságíró leszek. Azt gondoltam, hogy a művészkarrier nem igazán lenne jó választás. Aztán egyszer a szomszédunk, aki asszisztensként dolgozott egy művészeti iskolában, elhívott egy kiállításra.

A terem tele volt autóipari vázlatokkal olyan gyakornokoktól, akik a Volkswagennél dolgoztak. Abban a pillanatban, amikor megláttam ezeket a rajzokat eldöntöttem: ezzel akarok foglalkozni.
A jó dizájn érzelmeket kelt

Igazi Disney rajongóként melyik a kedvenc filmje?

Nagyok sok kedvencem van, de el kell mondanom, hogy hatalmas Star Wars rajongó is vagyok. De amit igazán szeretek és nagyon mély benyomást tett rám, az a Blade Runner. A Star Wars egy igazi mese, a Blade Runner ugyanakkor nagyon realisztikusan mutatja be, hogy milyen várhat ránk majd a jövőben. Mélyen lenyűgözött ez a film. Megvettem az összes vázlatkönyvet, amikben a filmben szereplő autókat, a ruhákat és a szereplők kinézetét tervezték. Rendkívül művészi és jövőbelátó. Ha ma elutazol Shanghai-ba és látod a felhőkarcolókat, az éjszakai fényeket, a kivetített reklámokat, nos ez pont olyan, amilyennek Ridley Scott bemutatta 20 évvel ezelőtt.

Oliver Stefani

Mit gondol, milyen lesz a jövő?

Az új technológia új kihívások elé állít, és ez nagyon tetszik. Az autonóm (önvezető) autózás, a hangvezérlés, az új szabályozások vagy például a hologramok. Örülök, hogy a világ ilyen izgalmas, hiszen ez segít, hogy kreatívak maradhassunk. Mindennap valami új kihívást keresek magamnak, hiszen ettől válik az élet izgalmassá és próbára teszi a kreativitásomat is. Olyan ez, mint Forma 1. Állandóan menni kell előre, hogy az új szabályok mellett is te legyél az első. Éppen ezért nem félek a jövőtől. Az elmúlt 20 évben ugyanabból építettünk autókat: üveg, acél és gumi. És most ezeken kívül számos más utat is felfedezhetünk.

Oliver Stefani
A jó dizájn érzelmeket kelt

Melyik a kedvenc régi ŠKODA modellje?

A ŠKODA POPULAR MONTE CARLO. Ez egy nagyon különleges és gyönyörű autó, rendkívül elegáns és mégis dinamikus. Nagyon jó, ha egy márkának van egy álomautója és a POPULAR pont ilyen. Őszinte leszek, nagyon sok időt töltöttem a ŠKODA Múzeumban és nagyon meglepett, hogy milyen hosszú és gazdag a márka története. Lenyűgöztek azok az autók, a minőség és a szaktudás, amit sugároznak. Igazán inspiráló. Mindig a jövőt kutatjuk, de visszafelé is tekintünk, nem felejthetjük el az örökségünk. Ez vezet minket az úton.

Oliver Stefani

Hogy látja, milyen lesz a Škodák formaterve 5 év múlva?

Azt gondolom, hogy a ŠKODA fényes jövő előtt áll. Még tovább emeljük a márka hírnevét. Ez már most is igen erős, de a márkaérték még tovább fog emelkedni és mi ezt szeretnénk támogatni a formaterveinkkel. Még szerethetőbbé akarjuk tenni a ŠKODA modelleket, több érzelmet közvetíteni a formákkal, hogy olyanokat is elcsábítsunk velük, akik eddig nem voltak a vásárlóink.  Dinamizmus és érzelmek. Az emberek ne csak azért válasszák a márkát, mert az egy jó ajánlat és értéket kapnak a pénzükért. Azért is, mert beleszeretnek a formába és magába az autóba is. Az első ilyen modell már ebben az évben megérkezik, de a többi is követi őt sorban. A vásárláskor a külső elsődleges szempont, ezért is olyan fontos a munkánk. Meg tudjuk jeleníteni a Škodát, mint márkát. Láthatóvá tudjuk tenni, hogy mit képvisel.

Oliver Stefani
A jó dizájn érzelmeket kelt

A ŠKODA VISION X-et már tavasszal bemutatták. Mit tart a legkülönlegesebb a formajegyének?

A VISION X volt az első ŠKODA, amelynek a tervezésébe már belefolyhattam és nagyon jó tapasztalat volt. Az volt a feladat, hogy a formájával kapcsolatot teremtsünk a KAROQ-al és a KODIAQ-al úgy, hogy megőrzi a saját karakterét. Nagyon tetszik ennek a kapcsolatnak az újra értelmezése. A nappali menetfény egy vékony csík felül, benne 4 világító kocka üvegből és ezek alatt van a fényszóró. Nagyon menő és modern. Egyik oldalról teljesen más karaktert ad az autónak, mint amit eddig megszokhattunk. Ugyanakkor ott van a többi ŠKODA jellegzetesség is. A vásárlók egyből felismerik, hogy ez egy ŠKODA így azt gondolom nagyon jó munkát végeztünk. Az autó érzelmekkel teli és úgy lesz különleges, hogy mégis hiteles marad. A Flex Green fényezés is egyszerre gyönyörű, friss és meglepő. Ezt az autót már messziről felismeri az ember.

Oliver Stefani

Mekkora csapatot irányít és azon belül mi az ön szerepe?

A csapat több, mint 100 tagból áll, akik 25 országból érkeztek, így igazán sokszínű a társaság. Vannak kollégák Spanyolországból, Németországból, Kínából, Franciaországból és sok más helyről, ideértve természetesen Csehországot és Szlovákiát is. Ma már mindenki a világpiacra dolgozik, ezért is nagyon jó, hogy ilyen színes ez a csapat, eltérő kulturális háttérrel. A tervezőink nagyon élvezik, hogy a itt dolgozhatnak és ez jól jelzi számunkra, hogy milyen vonzó márka a ŠKODA. Az én feladatom, hogy segítsem a megálmodott elképzeléseiket megvalósítani, hogy lássák: minden ötletüknek teret adunk. A mi munkánk néha nagyon egyszerű. Van egy ceruza, egy darab papír és csak lerajzolod amit megálmodtál. Nincsenek nagy titkok vagy hatalmas számítógépek. Csak emberek, akik ülnek egy asztalnál és álmodoznak.

A jó dizájn érzelmeket kelt

Oliver Stefani önarckép

Íme az új Škoda Epiq

Íme az új Škoda Epiq

A Škoda ma bemutatta azt a kis városi SUV modelljét, amely teljesen elektromos lesz, 25.000 eurós áron kerülhet a szalonokba, és a Škoda Epiq nevet fogja viselni.A 2025-ben bemutatásra kerülő Škoda Epiq körülbelül 25.000 euróba fog kerülni, 4,1 méter hosszú lesz,...

bővebben
Íme az új Škoda Epiq

Íme az új Škoda Epiq

A Škoda ma bemutatta azt a kis városi SUV modelljét, amely teljesen elektromos lesz, 25.000 eurós áron kerülhet a szalonokba, és a Škoda Epiq nevet fogja viselni.A 2025-ben bemutatásra kerülő Škoda Epiq körülbelül 25.000 euróba fog kerülni, 4,1 méter hosszú lesz,...

bővebben

60 másodpercben a megújult KAROQ-ról

Nem véletlen, hogy a ŠKODA KAROQ a cseh autógyártó legkelendőbb SUV-ja. Legújabb változata pedig 60 másodperc alatt téged is szerelembe ejt.Korábbi cikkeinkA ŠKODA KAROQ a kompakt SUV új változata a modell hagyományos erősségeire épít, műszaki újításokkal és...

bővebben

60 másodpercben a megújult KAROQ-ról

Nem véletlen, hogy a ŠKODA KAROQ a cseh autógyártó legkelendőbb SUV-ja. Legújabb változata pedig 60 másodperc alatt téged is szerelembe ejt.Korábbi cikkeinkA ŠKODA KAROQ a kompakt SUV új változata a modell hagyományos erősségeire épít, műszaki újításokkal és...

bővebben

60 éves az OCTAVIA

Ha megkérünk valakit, hogy mondjon egy ŠKODA modellt, szinte biztos, hogy az Octaviát említi majd. Nem véletlenül, hiszen ez a név összeforrt a márkával.   Az első ŠKODA OCTAVIA 1959 januárjában látta meg a napvilágot. Az „Octavia” latinul azt  jelenti „nyolcadik”. A...

bővebben

Előző

Következő

Hozzászólás írása

Pin It on Pinterest

Tetszett?

Oszd meg másokkal is!