Tombol az SUV őrület a világban, mindenki, mindenféle méretben ilyen autót akar magának. Az éves szinten 30%-kal bővülő A0 – kis SUV – szegmensben a ŠKODA idén erős ajánlattal jelentkezett. De mit tud a KAMIQ kézi, illetve automata váltóval a háromhengeres 115 lovas motorral?
És rögtön a legelején, a cikk alatti fanyalgó kommenteket megelőzve: ez a motor jó. Érezni, amikor beindítod, hogy háromhengeres? Igen, de egyáltalán nem zavaró módon. Kellően erős? Igen, és a dinamikája is rendben van. Persze, legszívesebben mindenki hat-, és nyolchengeres motorokkal járna, de egyrészről egy ekkora autóba ez a motor is tökéletes, másrészről ideje átállítani a gondolkodásmódunkat, ha életben akarunk maradni ezen a Földön. Egyébként ha körbe nézünk, a versenytársak is háromhengeres motorokat kínálnak, és ha valaki nagyon ragaszkodik a páros hengerszámhoz, elérhető az 1.5 TSI is a KAMIQ-hoz.
A motor tehát ugyanaz mindkét KAMIQ-ban, ami viszont a jelentős különbség volt a két autó között, az a váltó. Mi általában imádjuk a DSG váltókat, de a KAMIQ-ban nem volt meggyőző, sokkal jobban ajánljuk a hatsebességes kézit, a DSG felárát pedig érdemesebb extrákra költenünk.
A 115 lovas motor remek partner, ha gyorsabban akarunk autózni, a hatsebességes váltó könnyen és jól kapcsolható, hozza a Škodákban megszokott váltási érzetet. Mivel a fehér KAMIQ-ban nem volt vezetői profil-választási lehetőség, amivel kiválaszthatjuk, hogy mennyire legyen erős a rásegítés mértéke, így azt mondanánk, hogy alapban kicsit könnyű a kormány. Persze ez a városi használat során nem feltétlenül hátrány, és egy elsősorban nőknek szánt modellnél ez rendben is van. Ahogy a SCALA-ban, úgy itt is elérhető a kétfokozatban állítható futómű, amivel keményebbre hangolhatjuk azt, és lejjebb is engedhetjük 10 mm-t. A fehérben ez is hiányzott, illetve nem. Mármint nem hiányzott, hogy nem rendelték bele ezt az extrát. Ez egy kis SUV – avagy crossover – így eleve botorság olyan dolgokat keresni benne, amire nem való ez a kategória.
Műszakilag a KAMIQ a SCALA-val azonos egyébként, így az utastér is onnan származik. Ez nem baj, sőt! Az anyagok és a formák kiemelik a mezőnyből a KAMIQ-ot. Kellemes a mindennapi használatban is, a helykínálat bőséges, és a csomagtartó is méltó a márkához.
Tanulságos, amikor az ember ugyanazt az modellt tudja vezetni egymás után, eltérő felszereltséggel. Főleg, amikor a jobban felszerelt modellből ül át a kevésbé kistafírozottba. Így könnyen megtudhatjuk, hogy mi az, ami nélkül nem tudunk élni. A holttérfigyelőt például mindenképpen ajánlanánk, és a KESSY rendszerből is érdemesebb az okosabbat választani, ahogy bizony az első-hátsó parkolóradar sem sorolható az elhagyható extrák közé. És ha már parkolás. A tolatókamerát minden autóban kötelezővé tennénk, de amíg ez nem történik meg, tegyünk magunknak egy szívességet, és rendeljük meg mi. Mivel mindkét autóban volt így nem kellett nélkülözni az ülésfűtést a teszt alatt, de az biztos, hogy ellenkező esetben feltűnő lett volna a hiánya. Mint ahogyan az volt a kormányfűtésé a fehér színűben. Szóval ez az extra pipa.
A fűthető első szélvédő nem a legolcsóbb extra – igaz nem is túl drága – de a kényelmet meg kell fizetni. És azért az piszok kényelmes tud lenni, hogy ha nem kell kapargatni a jeget reggelente. Ez a fehér KAMIQ tesztje során sokszor eszünkbe jutott, mivel abból hiányzott. Amit nem éreztünk úgy, hogy nem tudnánk nélküle élni, az például a vezetői-profil választás volt, illetve a LED világítás az utastérben. A nagyobb modellekben sokkal többet hozzátesz az utastér hangulatához, mint itt. És furcsa mód az AFS full-LED fényszóró hiánya sem volt annyira észrevehető. A KAMIQ alapban is LED technológiás első fényszórókat kap, és igazán remekül világít velük. Így ha nem ragaszkodunk a dinamikus első irányjelzőhöz, ne fájjon a szívünk, ha nem ikszeljük be. A véleményes extrák közé sorolnánk az elektromos csomagtérajtót is. Mi nagyon szerettünk a rally zöld KAMIQ-ban, de megértjük ha valaki kihagyja a listáról.
Egy dolgot viszont semmiképpen ne hagyjunk ki. Ez a vezeték nélküli Smart Link, amely az Apple CarPlay esetén anélkül csatlakozik indulás után telefonunkra, hogy kábelt kellene használnunk. Zseniális, és nagyon kényelmes. Ahogyan egyébként az egész KAMIQ is az.