Néhány hete futótűzként terjedt a hír: a ŠKODA lesz ezentúl a VW konszern „olcsó” márkája. Most a márka legfelsőbb szintjéről jött a cáfolat.
Michael Jost – a konszern termékstartégiai vezetője – legutóbb egy lapinterjúban beszélt arról, hogy jobban szétválasztják egymástól a jövőben a Seat és a ŠKODA márkákat, és ebből a mérkőzésből a ŠKODA kerül majd ki gyengébben. Herbert Diess a VW konszern vezetője már odáig ment egy kérdésre válaszolva, hogy a ŠKODA megmarad 10 000 és 20 000 EUR közötti ár-sávban, tehát igazi budget márka lesz a kelet-európai piacoknak.
És akkor jött a ŠKODA vezére…
Most azonban egy Bernhard Maier – ŠKODA CEO – által írt, és a dolgozóknak szóló belsős levél került napvilágra, amelyben a ŠKODA vezére lehűti a felfokozott indulatokat, és világosan kijelenti: a ŠKODA eddig is jól megszokott értékei – a hatalmas helykínálat, a kiváló funkcionalitás, a több autó a pénzünkért és az előremutató dizájn – a jövőben sem fognak változni. Mint írja, nem történt más, mint ami a stratégiáért felelős osztálynak egy ekkora cégnél a napi munkájához tartozik: folyamatosan felülvizsgálják az addigi működést, és javaslatokkal próbálják jobbá tenni azt. A VW csoport elkötelezett a márka iránt, amit jól mutat, hogy egy teljesen új gyár épül hamarosan Törökországban a SUPERB számára, sőt! Az új Passatot is a ŠKODA fejleszti az SUPERB következő generációjával párhuzamosan.
A ŠKODA a VW konszern profit-erőműve
Maier szerint a dolgozók „mély elköteleződése teszi a ŠKODA márkát ilyen erőssé.” És tegyük hozzá, rendkívül nyereségessé is. A márka alacsony költségszinten tud termelni, és a konszern a saját aranytojást tojó tyúkját vágná le, ha az egyébként rendkívül sikeres modellpalettán drasztikusan változtatna. A 2017-ben elért 9.7%-os profitrátát ugyan várhatóan idén nem sikerül megismételni, ennek oka azonban a kínai piac összeomlásában keresendő, amit nemcsak a ŠKODA, de a teljes iparág megérez. Viszont még ennek ellenére is 7.5%-os profitot várnak idén a Škodától az elemzők, ami a második lesz a konszernen belül. Hogy ezt összefüggésben lássuk: az első a Porsche, ami ugye egy luxusmárka. Ezen számok fényében könnyen beláthatjuk, hogy bármilyen drasztikus átalakítás a konszern egészére nézve járhat negatív következményekkel. Ez pedig a mai helyzetben, amikor minden eurócentnek pontos helye van az elektromos autók fejlesztési költségének hatalmas mértéke miatt, senkinek sem érdeke.