fbpx
SKODA FABIA

Az első 2000 kilométer, avagy egy újdonsült FABIA tulajdonos véleménye

A napokban az egyik legrégebbi ŠKODA márkakereskedés, a gödöllői Patócs Autóház értékesítési vezetője levelet kapott. Lénárt Béla egyik ügyfele osztotta meg tapasztalatait legújabb autójáról, amely nem más, mint egy 75 lovas ŠKODA FABIA.

Mivel elég olvasmányosra sikerült ez a levél, ezért most a szerző hozzájárulásával megosztjuk veletek is. Következzenek tehát az első hónap, és az első 2000 kilométer benyomásai.

Milyen a megújult FABIA kívülről?

Szemből brutálisan jól néz ki, talán a ŠKODA jelenlegi palettájából a legjobban (max holtverseny a KAROQ-al). Jól sikerült a ráncfelvarrás, karakteresebb lett a kinézete, képről nem is adja vissza úgy, mint élőben…

A fényezés szép, az autó alján és hegesztési részeken megerősített korróziós-védelemmel van ellátva. A szín (latinvörös) gyönyörű, eddig bárki látta, mindenki megdicsérte. És tényleg.

A 15 colos kerekek illenek az autó arányaihoz. A motorháztető vonalai sok helyen visszaköszönnek, pl. a központi kijelző grafikájában is.

fabia head

Milyen a megújult FABIA kívülről?

Szemből brutálisan jól néz ki, talán a ŠKODA jelenlegi palettájából a legjobban (max holtverseny a KAROQ-al). Jól sikerült a ráncfelvarrás, karakteresebb lett a kinézete, képről nem is adja vissza úgy, mint élőben…

A fényezés szép, az autó alján és hegesztési részeken megerősített korróziós-védelemmel van ellátva. A szín (latinvörös) gyönyörű, eddig bárki látta, mindenki megdicsérte. És tényleg.

A 15 colos kerekek illenek az autó arányaihoz. A motorháztető vonalai sok helyen visszaköszönnek, pl. a központi kijelző grafikájában is.

Milyen a megújult FABIA belülről?

Szépen megtervezett, és jó anyaghasználat jellemzi. A napokban ültem egy BMW 630i full extrás kocsiban (kb. 25 M HUF), és a bőrkormány minősége megegyezett (vagyis nem spórolnak a csehek…). Amúgy nagyon kellemes mind a műanyagok, mind a szövetek tapintása. Az üléspozíció jól beállítható, 5 órás autókázás után sem fárasztó.

És a motor:

Én az 1.0 75 LE változatot választottam. Igaz, hogy az autó kis tömegű (alig 1000 kg), de megy úgy, mint az 1.6-os 101 LE-s Volvo S40 (korábbi autóm), és jobban megy, mint a család 1.5 dCi Clio-ja. Meglepő módon alulról is húz, 2500-tól már dinamikus, persze nyilván nem egy RS, de nem is kerül annyiba. Csodák persze nincsenek, ha 3-4 felnőtt ül benne, akkor lehet ugyan érezni, hogy gyengébb, de ez abszolút nem zavaró. A váltási segédlet sokszor 2000-es fordulatszám alatt is jelzi, hogy váltsunk feljebb, és így tényleg kis fogyasztást lehet elérni.

Isaszeg-Szombathely távon:

Isaszeg-Pécel-M0-M1-M86-Szombathely (90% autóút/autópálya – 10% város/főút): 4.3 L/100 km

Szombathely-M86-8-as főút-M7-Budapest-Nagytarcsa-Isaszeg (50% autópálya – 40% főút – 10% város): 4.7 L/100 km

Ha 3500-as fordulattól ha gyorsítok, már kicsit erősebb a hangja, de utazósebességnél ezt a fordulatszámot tartva csendes. A vibráció nem zavaró, kb. mint egy diesel kocsi esetében, ráadásul a hidegindítás utáni emelt fordulatszámot hamar csökkenti, így meg is szűnik az ilyenkor kicsivel erősebb vibráció. Jellemzően 1800-as fordulat körül van egy rezonancia, de ez sem zavaró, minden motornál van ilyen tartomány. A motor hamar eléri az üzemi hőfokot, amit a Maxi-Dot  kijelzőn az olajhőmérséklettel is tudunk ellenőrizni. A váltó pontos, könnyen jár, és a könyöktámaszt használva nagyon kényelmesen lehet váltani vele.A kormányszervó rásegítése nem túl könnyű, (mint a Renault Clio-ban), és nem is túl kemény (Volvo), pont ideális. Ötödikben a motor fodulatszáma 3000 környékén van 90 km/h-nál, és 4000-et forog 122 km/h-nál.

Milyen a megújult FABIA futóműve?

Nem túl kemény, nem túl puha, az úthibákat jól nyeli el, nem pattog olyan kisautós módon, mint várná az ember. Kanyarokban meglepően stabil. A fékek jól adagolhatók, de harapnak is, ha kell, annak ellenére, hogy hátul ennél a motornál dobfék van.

A felszereltség

A mindennapokban teljesen elegendő az ellátmány. Van tempomat és speedlimiter, mindkettő pontos és szépen dolgozik, tetszik, hogy minden a bajuszkapcsolókról elérhető. A start/stop rendszer hasznos és nem zavaró a működése, jó ötlet, hogy egy gombnyomásra kikapcsolható, hiszen ha úgy adódik, hogy nem akarom, hogy leálljon, de a kuplungot sem akarom nyomni, akkor kikapcsolom (pl. zöldre váltott a lámpa, de még állnak előttem.)

A Bluetooth kihangosítás jó, minden kontaktot átexportált, gyorsan kapcsolódik és könnyű kezelni. Az elektromos ablakok szépen, határozottan futnak (a határozottság fontos, mert a korábbi autóimnál kicsit lassan, és nem egyenletesen ment, itt ilyen nincs…). A parkolóradar nagy kedvencem, és bár nem okoz gondot a parkolás, de a pontosság segít a legkisebb helyekre is beállni. A Front Assist rendszer jól kitalált, ha kicsit bátrabban vezetek egy veszélyforrás közelében, csak jelez diszkréten.  Ha még neccesebb a helyzet, nagyban jelez és sípol, és ha úgy értékeli, fékezés nélkül biztos az ütközés, akkor határozottan fékez. Sok pakolóhely, csomagtartóban akasztó nagyon hasznos, illetve a polcos rakodórész.

Mi az ami ezeken kívül tetszik még benne?

Lehet, hogy ezek egy része a VW csoportban megszokott, de és Renault-os családban nőttem fel (11, 19, Megane I, Megane II kupé, Megane II GrandTour, Clio, Megane 4), illetve volt egy Volvo S40-em, és eddig a következő dolgok nem voltak , vagy nem így voltak meg:
Az ablakmosó esetében nem kezd el egyből törölni a lapát, hanem megvárja, míg érkezik a folyadék (nyilván nem a mosófolyadékot érzékeli, csak úgy programozták, hogy a szivattyú indulása után pár másodpercre kezdjen csak törölni. Eredmény: nem töröl szárazon a lapát. És szépen porlaszt, beteríti az ablakot. Az ablakmosó tartály betöltőnyílásánál kivehető szűrő van, így, ha valami eltömítené, könnyen kivehető. A motortérben a színek is jópofák, vagyis, amit ellenőrizni kell, az színes. Maga a motortér jó áttekinthető, rendezett, látszik, hogy itt is gondolkodtak a mérnökök. Minden könnyedén hozzáférhető, ellenőrizhető. Az összeszerelés minősége magas, nincsenek sorják, nincsenek illesztési hibák, nem zörög, nem lötyög.
A megújult FABIA indítókulcsa gyönyörű. És vették a fáradságot, hogy mindkettő teljesértékű legyen. Az ülésfűtés és a szemüvegtartó mindig hiányzott nekem. Most mindkettő van. 
Dizájnban a legjobb a belső kilincs – elektromos tükrök állítógombja, illetve a műszerfal – szálcsiszolt műanyag betétje, ezek nagyon tetszenek. De forma szempontból igazán jól sikerült a két bajuszkapcsoló is. És az ergonómia nem lett a forma áldozata: a bajuszkapcsolókon mindent elérek, és minden ott van, ahova én is tenném. 
A tompított fényszóró szépen és erősen világít, és oldalra is megfelelően vetít, így jól belátható az út széle is. Jó ötlet, hogy indítani csak kinyomott kuplunggal lehet (ha üresben van, akkor is), így egyrészt a sebességben való elindítást zárják ki, illetve szintén nem fogja a gyerek elindítani tudni, ha nem tudja kinyomni a kuplungot. Ehhez kapcsolódik, hogy ha gyújtást követően elindítjuk, utána még egyszer nem lehet indításra fordítani a kulcsot. Azaz le kell venni a gyújtást, és elölről kezdeni az egészet. Így a ráindítás is kizárt. Apró figyelmesség, hogy ha valamiért lefulladnánk, akkor a motor újra indítja önmagát szinte azonnal, csak a kuplungot kell kinyomnunk. Jópofa, hogy a műszerfal világítás, ha sötétedik és nincs bekapcsolva a tompított fényszóró, akkor lekapcsol, és csak a mutatók világítanak. Diszkrét utalás arra, hogy felkapcsoljuk a lámpát.

Persze nem minden tökéletes

Ha lenne elektromos kézifék (akár opcióként is), az tetszene. Persze ebben a kategóriában ilyet szinte senki nem kínál. A ködfényszóró és a ködzárófény külön nem kapcsolható, csak egymás után, vagyis a zárófény csak akkor világít, ha a ködfényszóró is. De van olyan szituáció, amikor csak a zárófény kellene (azaz csak hátul világítson). Apróság, de ha a kapaszkodók nem csillapítva csukódnak. Ez persze nem a FABIA hibája, kategória sajátosság szintén. A külső tükrök nagyon nehezen hajthatók be, és nem lehet elektromos mozgatást rendelni hozzájuk.

Megérte a pénzét?

Igen.

Ajánlanám másoknak is a megújult Fábiát?

Hogy a fenébe ne?!

A MyŠkoda applikáció igazi svájci bicska lett

A MyŠkoda applikáció igazi svájci bicska lett

A MyŠkoda gyorsan a Škoda tulajdonosok legfontosabb alkalmazásává vált. Amellett, hogy lehetővé teszi az autó különböző funkcióinak elérését, a Powerpass segít a töltésben, és a legújabb verzióval pedig akár megrendelt autónk gyártását is nyomon követhetjük majd.A...

bővebben
A MyŠkoda applikáció igazi svájci bicska lett

A MyŠkoda applikáció igazi svájci bicska lett

A MyŠkoda gyorsan a Škoda tulajdonosok legfontosabb alkalmazásává vált. Amellett, hogy lehetővé teszi az autó különböző funkcióinak elérését, a Powerpass segít a töltésben, és a legújabb verzióval pedig akár megrendelt autónk gyártását is nyomon követhetjük majd.A...

bővebben

Scala vagy Kamiq? Igazából nincs rossz válasz!

Ugyanaz az alap, de mégis különböző karakterek. A Škoda Scala és a Škoda Kamiq technikailag testvérek ugyan, de első pillantásra is látszik, hogy másokat akarnak megszólítani. A jó hír, hogy bármelyiket is választjuk, nem döntunk rosszul.Méretek Mivel azonos műszaki...

bővebben

Scala vagy Kamiq? Igazából nincs rossz válasz!

Ugyanaz az alap, de mégis különböző karakterek. A Škoda Scala és a Škoda Kamiq technikailag testvérek ugyan, de első pillantásra is látszik, hogy másokat akarnak megszólítani. A jó hír, hogy bármelyiket is választjuk, nem döntunk rosszul.Méretek Mivel azonos műszaki...

bővebben

Előző

Következő

Hozzászólás írása

Pin It on Pinterest

Tetszett?

Oszd meg másokkal is!