fbpx
Felismered?

Értem, hogy gőzmozdony. De mi hajtja? – Avagy mi van a motorházfedél alatt?

Az autók olyanok, mint a foci. Mindenki ért hozzájuk, sőt! Mindenki jobban ért hozzájuk. De tedd most szívedre a kezed, és valld be őszintén: felismernéd, hogy melyik a motorvezérlő egység? Az önindító? És a turbófeltöltő? Semmi gond. Segítünk!

A belsőégésű motorok alapvető kialakításukban nem sokat változtak megjelenésük óta. Persze napjainkra teljesen másfajta anyagokból épülnek fel, mint kezdetben, és a mérnöki fejlesztőmunkának hála a teljesítményük és megbízhatóságuk is hatalmasat fejlődött. Emiatt is van, hogy ma már új értelmet nyert a „szabadidő autó” kifejezés, és hogy bár naponta használjuk autóinkat, a motorházfedél alatt található alkatrészekkel nem sokat foglalkozunk.

Nézzünk most néhány olyan alapvető alkatrészt, amelyek nélkül autónk motorja teljesen működésképtelen lenne. Ebben a nemrégiben egy 100 000 kilométeres tartósteszt után szétszerelt FABIA 1.2-es TSI motorja lesz segítségünkre. (Erről itt írtunk bővebben.)

Motorvezérlő egység

Sokan ma is az autó számítógépének ismerik, pedig a mai autókban nem ritkán tízes darabszámban építenek be számítógépeket. Ez az egység kimondottan a motor működéséért felel. Úgyis mondhatjuk, hogy ez a kis doboz a motor agya. Ez az egység dolgozza fel a motor érzékelőitől, a szívó- és a kipufogórendszertől érkező adatokat annak érdekében, hogy ellenőrizzék és vezéreljék a motor működését. A turbófeltöltésű motorok esetében a vezérlőegység különösen fontos az optimális motor- és turbófeltöltő működés szempontjából. Tény, hogy a vezérlőegység nélkül nem tudna elindulni egy mai motor.

Turbófeltöltő

A TSI elnevezésben a T-betű a motor turbófeltöltőjére utal. Ahhoz, hogy egy motor működjön, az üzemanyag mellett levegőre (oxigénre) is szükség van. Minél könnyebben jut be a motorba a levegő, annál nagyobb lesz az ugyanolyan méretű motor teljesítménye. És itt jutottunk el annak megválaszolásához, hogy miért kell turbó a mai motorokra. Néhány éve még általánosak voltak az 1800 cm3-es vagy nagyobb benzin-, és dízelmotorok. Azonban a könyezetvédelmi normák miatt ezek mára szinte eltűntek, ezzel egyidejűleg a kisebb motorok teljesítményét a turbófeltöltő beépítésével növelték meg. De hogyan is működik? A feltöltő tulajdonképpen egy „ventilátor” (turbina), amelyet a távozó kipufogógázok segítségével mozgatnak.

A turbina egy rövid tengelyen keresztül a kompresszorházban egy másik turbinakereket forgat, amely levegőt vezet be a motorba. Ezen a módon több levegő jut el a motorhoz, ami nagyobb teljesítményt eredményez. A turbófeltöltő rendkívül igénybevett alkatrész, amely kenést és hűtést igényel. A tengely fordulatszáma meghaladhatja a 100 000 fordulat / perc értéket.

Kuplung

A tengelykapcsoló (sebességváltó) nagyon fontos része, mivel összekapcsolja (vagy szétkapcsolja) a motort és a sebességváltót. Ha odafigyelünk a helyes használatára több százezer kilométert képes teljesíteni autónkban. Érdekesség, hogy az 1.2 TSI-motor tengelykapcsolója csak kb. 25 centiméter átmérőjű.

Sebességváltó

A képen nem az egész sebességváltó látható, hiszen az kívülről egy nagy, öntött fémház. Ezek a fogaskerekek az egyes sebességfokozatokhoz tartoznak. És mivel a DSG automata sebességváltó működése a hagyományos sebességváltóra épül, így a belsejében lévő fogaskerekek is hasonlóak. A különböző fogastengelyek és kerekek az autó egyik legfinomabban megmunkált alkatrészei.

Generátor

Beülsz az autóba, megnyomod a start gombot, vagy elfordítod a kulcsot. Ami utána történik az ugyanaz mindkét esetben. Az akkumulátorban tárolt elektromos áram segítségével beindul az autó. Ahhoz azonban, hogy az akku ne merüljön le néhány indítás után, szükség van egy olyan alkatrészre, amely menetközben visszatölti az elhasznált elektronokat. A generátor mechanikusan csatlakozik a motorhoz. Egy ékszíj segítségével alakítja át a motor forgómozgását elektromos árammá.

Önindító

Ha ez az alkatrész nem létezne, kénytelen lennél minden reggel bekurblizni, vagy betolni az autódat, hogy a motor beinduljon. Nem lenne túl kényelmes, igaz? Arról nem is beszélve, hogy a mai korszerű befecskendezős motorok ezt nem igazán kedvelnék. Az önindító egy kicsi, de eléggé nagy teljesítményű elektromos motor, amely az első gyújtás előtt megforgatja a motort. A start/stop rendszerek megjelenésével az önindítókra különösen nagy feladat hárul, ezért mára sokkal robusztusabbá és megbízhatóbbá váltak, de fontos szerep jut nekik a hibrid autók motorterében is.

Szívócső légszűrővel

A belsőégű motor működéséhez, mint fentebb is írtuk, tiszta levegőre van szükség. Hogy a motor belsejébe tényleg csak a tiszta levegő jusson el, szükség van valamire, a szennyeződéseket kiszűri. Ezt a feladatot látja el a légszűrő, ami a szívócsövön csatlakozik a motorhoz. A szűrő eltávolítja az összes fizikai szennyeződést a bejövő levegőből, miközben biztosítja a megfelelő levegőáramlást. Mivel fizikai úton állítja meg a szennyeződéseket, így egy idő a légszűrő eltömődik, így kevesebb levegő jut a motorba, ami rontja a teljesítményt, és növeli a fogyasztást. Ezért is fontos, hogy rendszeresen átvizsgáltassuk az állapotát, és szükség esetén cseréltessük is ki azt. Természetesen a garanciális átvizsgálások alkalmával ezt kérés nélkül elvégzik számodra a márkaszervizek.

Hűtő

Régebbi modelleknél, ahol a hűtőrács még tényleg a motor hűtését szolgálta, amint kinyitottad a motorteret, rögtön a szemed előtt volt a hűtő. Manapság azonban sokkal gyakrabban kerül egészen mélyre a motortérben, így a hűtőradiátor el van rejtve az autó elülső maszkja mögött. Ennek az alkatrésznek az a feladata, hogy a felesleges hőt elvezesse a motorból, így a felépítése hasonló az otthoni fűtőtestekhez. Azzal a nem kis különbséggel, hogy bár a mérete töredéke annak, a hűtőfelülete nagyobb annál. Ezt rendkívül finom lamellás kialakítással érik el, így a hűtőfolyadék hosszú utat tesz meg a belsejében, mielőtt újra a motorhoz érkezne.

Megújult ŠKODA KODIAQ: premier április 13-án

Megújult ŠKODA KODIAQ: premier április 13-án

Már csak alig 10 nap, és április 13-án bemutatkozik a megújult ŠKODA KODIAQ. A legnagyobb változások a modell elején várhatók, de ahogy az már a márkánál lenni szokott, pont annyira frissül csak a KODIAQ, hogy észrevehetően más legyen elődjénél.Korábbi...

bővebben
Megújult ŠKODA KODIAQ: premier április 13-án

Megújult ŠKODA KODIAQ: premier április 13-án

Már csak alig 10 nap, és április 13-án bemutatkozik a megújult ŠKODA KODIAQ. A legnagyobb változások a modell elején várhatók, de ahogy az már a márkánál lenni szokott, pont annyira frissül csak a KODIAQ, hogy észrevehetően más legyen elődjénél.Korábbi...

bővebben

Tetris a csomagtartóban

Ha ki kellene választanod az egyetlen olyan tulajdonságát a különböző ŠKODA modelleknek, amelyik mindegyikben meghatározó, akkor szinte biztos, hogy a hatalmas csomagtartó lenne az. A Škodák csomagtartója legendás méretű, és ez alól a legújabb, teljesen elektromos...

bővebben

ŠKODA újdonságok 2021-ben

Bár a járványhelyzet nem teszi könnyebbé egyik autógyár életét sem, a fejlesztés nem állhat meg. Ezért most sorra vesszük a ŠKODA újdonságok 2021-ben. Haladjunk az egyszerűség kedvéért időrendben.ŠKODA újdonságok 2021-ben: KODIAQ Facelift A hírek szerint a legnagyobb...

bővebben

Tetris a csomagtartóban

Ha ki kellene választanod az egyetlen olyan tulajdonságát a különböző ŠKODA modelleknek, amelyik mindegyikben meghatározó, akkor szinte biztos, hogy a hatalmas csomagtartó lenne az. A Škodák csomagtartója legendás méretű, és ez alól a legújabb, teljesen elektromos...

bővebben

ŠKODA újdonságok 2021-ben

Bár a járványhelyzet nem teszi könnyebbé egyik autógyár életét sem, a fejlesztés nem állhat meg. Ezért most sorra vesszük a ŠKODA újdonságok 2021-ben. Haladjunk az egyszerűség kedvéért időrendben.ŠKODA újdonságok 2021-ben: KODIAQ Facelift A hírek szerint a legnagyobb...

bővebben

FIGYELEM! Ez a posztunk ekkor frissült utoljára: 2018-11-27 . A benne szereplő Információk már érvényüket veszthették.

Előző

Következő

Hozzászólás írása

Pin It on Pinterest

Tetszett?

Oszd meg másokkal is!