fbpx
KALLE ROVANPERÄ

Kalle Rovanperä: a győzelemre hajtok!

Ő az a rallynak, ami a gyerek Mozart volt a világ klasszikus zenéjének. Kalle Rovanperä jóval a felnőtté válás előtt elkezdte lenyűgözni a világot. A ŠKODA Motorsport pilótája még csak tizennyolc éves, de már rengeteg élettapasztalattal rendelkezik, és a legnagyobb kihívások még előtte állnak.

Ahogy közeledik, sötét árnyalatú, összpontosító tekintete sejlik fel a szorosan fejére húzott sisak mögött. Annyira babaarca van, hogy könnyen iskolásnak nézi az ember, de a motorsport ismerői tudják, hogy egy győzelemre éhes, született versenyző. Azt mondják, vele született tehetsége van, ami hihetetlen tapasztalattal párosul. Tizennyolc évesen annyi kilométer van már a háta mögött rallypályán, mint a tíz évvel idősebb ellenfeleinek. Csak tavaly szerezte meg a jogosítványát, miután speciális korkedvezményt kapott a finn hatóságoktól.

KALLE ROVANPERÄ
KALLE ROVANPERÄ

KALLE ROVANPERÄ

ŠKODA FABIA R5 rallypilóta

Az újságírók gyakran kérdezik tőle, hogy ki a személyes hőse – egy legenda, akire hasonlítani akar. Kallénak csak egy hőse van: az apja, Harri, aki csupán 12 éve vonult vissza a világ első számú rallybajnokságától, a WRC-től. Harri „Rovis” Rovanperä-ról van szó, tőle kapta gyermekkorában Kalle az első rallyautóját. „Bizonyos tekintetben ő volt az első tanárom. Megtanította, hogy az autónak van kormánya, gázpedálja és kuplungja, aztán azt mondta, induljak” – meséli nevetve Kalle. Végül is édesanyja, Tina is támogató volt, bár ő az elején megkérdezte, hogy nem akar-e inkább valami normális dologgal foglalkozni a rallyzás helyett. „Ma már elfogadja, bár el tudom képzelni, mennyire aggódhatnak értem a versenyek alatt. Autóversenyző vagyok. Bármi történhet velem” – ismeri be Kalle.

 AMÍG AZ OSZTÁLYTÁRSAI BICIKLIZNI TANULTAK…

Először hatéves korában ült a volán mögött. Két évvel később már versenyzett. Mivel még gyerek volt, úgy kellett beállítani az ülését, hogy kilásson, de a pedálokat is elérje. A róla készült videót, amin a hófödte tájon hajt keresztül, hamar felkapta az internet, és több mint 1,2 millió megtekintést ért el.

Idén Argentínában túl gyorsan ment, és az egyik kanyarban kicsúszott. Többször átfordult és kis híján nekiütközött egy fának. Kallét kórházba vitték, de kiderült, hogy a félelmetesnek tűnő ütközést „csupán” egy kisebb agyrázkódással megúszta. „Hibáztam pilótaként. Amikor ilyen történik, és mind én, mind a másodpilóta saját lábunkon tudunk kiszállni az autóból, akkor igen szerencsésnek érezhetjük magunkat. Jó lecke volt számomra” – magyarázza Kalle, akit győzelmi vágya visz előre. „Az első pillanattól kezdve csak nyerni akarok” – mondta.

Kalle Rovanperä

 IMÁDJA AZ OTTHONÁT

Hároméves korában ragadta magával a gyors vezetés nyújtotta adrenalinfröccs, amikor kismotoron és kvadon kezdett el száguldozni. A garázsában van még motoros szán, crossmotor, trial motor és stuntrider motor is. Ha valaminek van motorja és kormánya, akkor az Kallénak való. A garázsában egy egész külön terem van szentelve azoknak a rallygumiknak, amiket a különböző pályákon használ, a zúzott kőtől a jégig.

„Az emberek hajlamosak azt hinni, hogy minden finn sífutó vagy horgász. Én nem, én pilóta vagyok” – mondja Kalle, aki a szüleivel él a közép-finnországi Puuppola peremének egyik csendes környékén. A város neve ismerősen csenghet a motorsport rajongói számára, mert más híres rallylegendák is innen származnak: Tommi Mäkinen és Mikko Hirvonen. Kalle imádja Finnországot. Amint szó esik szülőföldjéről, hangjából kihallatszik a büszkeség. „Szeretem a havat és az erdőket. Gyönyörű, tiszta ország a miénk, kedves emberekkel” – mondja mindenkit arra buzdítva, hogy menjen el oda és győződjön meg erről a saját szemével.

Kalle Rovanperä

 KIVÉTELES TEHETSÉG, MÉG FINN MÉRCÉVEL IS

Nehéz domborzati körülmények között tökéletesen kiművelt vezetői képességeik révén a finnek keresett motorsport-pilóták. Déli riválisaik igazán irigyek arra a tapasztalatra, amit a zúzott kövön és a hosszú finn telek adta havon történő vezetés közben szereznek. De Kalle még finn mércével mérve is különlegesnek számít. Karrierje kezdetén csupán egyetlen nagyobb akadállyal kellett megküzdenie: hogy kora miatt hivatalosan nem vezethetett autót. Mások gokarttal gyakoroltak volna, de nem Kalle: bátorsága vitte előre.

Tizenöt évesen alsó osztályú R2-bajnok lett Lettországban, az egyetlen olyan országban, ahol a rallypilótáknak nem szükséges jogosítvánnyal rendelkezniük. A szakaszok közötti transzferek során azonban át kellett engednie a volánt Risto Pietiläinennek, aki korábban Kalle édesapjának, Harrinak is navigált. Egy évvel később Kalle könnyedén megnyerte a lett rallybajnokságot, és tizenhat éves korában ő lett a világ valaha volt legfiatalabb országos rallybajnoka.

Kalle Rovanperä

 A GYŐZELMI DOBOGÓN

Ezek után tökéletes folytatás következett egy ŠKODA FABIA R5 rallyautó és a ŠKODA Motorsport csapat melletti elköteleződés formájában. Walesben és Katalóniában kategóriájának, a WRC2-nek leggyorsabb pilótája lett. „Egészen jó szezon volt” – mondja szerényen, kihangsúlyozva az „egészen” szót. Az egészen jó számára azt jelenti, hogy nem sokkal 18. életévének betöltése után harmadikként végzett a bajnokság összesítésében. Közvetlenül a tavalyi világbajnok, Pontus Tidemand, és az idei bajnok, Jan Kopecký mögött végzett. Egészen tisztes társaság egy tizennyolc éves srácnak, nemde?

Beszélgetés közben tekintete megtorpan a bal mutatóujján lévő rézgyűrűn. „A walesi bajnokság előtt vettem, ahol nyertem, ahogy Spanyolországban is. Úgy gondoltam, talán szerencsét hoz, ezért megtartottam” – mondja mosolyogva. Milyen érzés a dobogón állni? Kalle kb. 3 másodpercig gondolkozik a válasz előtt: „Nagyszerű, természetesen. A létező legjobb érzés.”

Tizennyolc évesen teljesen belemerült a motorsportba. Minden percét erre áldozza, és még a tanulásnál is fontosabb számára. „Bármikor visszamehetek az iskolába, de egy ilyen lehetőség csak egyszer adódik az ember életében” – mondja hangosan gondolkodva. Hogyan látja a jövőjét? Öt év múlva a WRC első osztályú bajnokságban szeretne versenyezni és elhozni néhány kupát. Szavaiban semmi arrogancia nem érezhető. Inkább megingathatatlan elhatározás, összpontosítás és tiszta hit abban, hogy amit tesz, azt a legjobban teszi és nem csupán egy arc a tömegből. Nem várja el senkitől, hogy simogassa az egóját és lapogassa a vállát. Amikor az autójában ül, minden más gondolat eltűnik. Megáll az idő. Csak ő van, a másodpilótája, Jonne Halttunen, az autó, a pálya és az alapösztönök. Kalléból vadállat lesz, és a távolba vesző célvonal a zsákmány. Kalle nem számol. Nem taktikázik. Vezet és támad. Ez az egészséges bátorsággal rendelkező srác meg fogja mutatni a világnak, milyen fából faragták, ebben biztosak vagyunk.

Kalle Rovanperä
A MyŠkoda applikáció igazi svájci bicska lett

A MyŠkoda applikáció igazi svájci bicska lett

A MyŠkoda gyorsan a Škoda tulajdonosok legfontosabb alkalmazásává vált. Amellett, hogy lehetővé teszi az autó különböző funkcióinak elérését, a Powerpass segít a töltésben, és a legújabb verzióval pedig akár megrendelt autónk gyártását is nyomon követhetjük majd.A...

bővebben
A MyŠkoda applikáció igazi svájci bicska lett

A MyŠkoda applikáció igazi svájci bicska lett

A MyŠkoda gyorsan a Škoda tulajdonosok legfontosabb alkalmazásává vált. Amellett, hogy lehetővé teszi az autó különböző funkcióinak elérését, a Powerpass segít a töltésben, és a legújabb verzióval pedig akár megrendelt autónk gyártását is nyomon követhetjük majd.A...

bővebben

Előző

Következő

Hozzászólás írása

Pin It on Pinterest

Tetszett?

Oszd meg másokkal is!