fbpx

Konnektoros és mild hibrid:

ez a különbség

Az OCTAVIA új generációjával nem csak tovább bővült a konnektoros ŠKODA modellek száma, de megjelent a kínálatban a mild (enyhe) hibrid kivitel is. De mi a különbség a kettő között?

Elektromos vagy részben elektromos. Míg az előbbi elég egyértelműen utal a hajtás módjára, utóbbira ez közel sem mondható el. Hiszen ebbe a csoportba sorolják a hibrid, a konnektoros (plug-in) hibrid, és az enyhe avagy mild hibrid modelleket. A ŠKODA kínálatában ez utóbbi két hibrid található meg. Az „iV” jelölés gyűjti a teljesen elektromos és konnektoros hibrid modelleket, míg az „e-TEC” jelölés az enyhe hibrideket. A ŠKODA modelleken ezek a jelölések a környezetvédelem szinonimáját jelentik. De a mögöttük lévő technológiák nagyon különbözőek.

Konnektoron lógva

A konnektoros hibridek olyan autók, amelyekben a hajtáshoz használt akkumulátorokat nemcsak a beépített belsőégésű motorral tudjuk tölteni, hanem adott esetben egy külső elektromos aljzatról is. Ez lehet akár egy egyszerű konnektor is. Ezt a meghajtási módot jelenleg a SUPERB iV, az OCTAVIA iV, illetve az OCTAVIA RS iV kínálja a vásárlóknak. Ezekben a modellekben ugyanolyan nagyfeszültségű akkumulátor és villanymotor található, mint egy teljesen elektromos modellben, csupán kisebb kapacitással illetve teljesítménnyel. Az új OCTAVIA iV például egy 85 kW-os villanymotort és egy 110 kW-os 1,4 TSI-es égésű motort kombinál.

Ebben az esetben az elektromotor a belsőégésű motor és a sebességváltó között helyezkedik el, így közvetlenül hozzájárul a főtengely teljesítményének növeléséhez. Ennek a rendszernek a teljes kombinált teljesítménye 150 kW. A 13 kW-os akkumulátor 55 kilométer tisztán elektromos üzemmódra képes a WLTP szerint.

Az iV modellek akkumulátorai konnektorból vagy elektromos töltőállomásról tölthetők fel, vagy az enyhe hibridekhez hasonlóan rekuperációval, ami a fékezés során keletkező energia visszatáplálását jelenti. A rekuperáció során az elektromos motor generátorként működik, és a mechanikai energiát elektromos energiává alakítja, amelyet az akkumulátor tárol. Ezt az energiát aztán fel lehet használni gyorsuláskor.

Kisfeszültség a forgalomban

Az iV modellektől eltérően az e-TEC modellek enyhe hibridek, azaz 48 Voltos technológiát tartalmaznak. A hajtáslánc belsőégésű része szabványos autómotorokra épül; a mild (enyhe) hibridekben a hagyományo generátort egy generátor üzemmódban is működő elektromos motor és egy 48 Voltos Li-ion akkumulátor váltja fel.

Az elektromos motort egy hajtószíj köti össze a belsőégésű motorral, amelyen keresztül növelheti a belsőégésű motor teljesítményét, vagy visszanyerheti az energiát, melyet az akkumulátorban tárolnak.

Az elektromos motor itt több kilowattal növeli az általános teljesítményt, főként alacsonyabb fordulatszámon, például amikor álló helyzetből indulunk útnak. Az e-TEC (enyhe / mild hibrid) modellek nem tudnak teljesen elektromos meghajtással haladni, de az iV modellekhez hasonlóan nagyobb sebességgel is tudnak „vitorlázni”, tehát kikapcsolt belsőégésű motorral.

Ezalatt a fedélzeti elektromos hálózatot a 48 V-os akkumulátor látja el árammal, gondoskodik az összes szükséges elektromos kiegészítő funkcióról, például a szervokormányról. Az elektromos motornak köszönhetően a belsőégésű motor későbbi gyors újraindítása szinte észrevehetetlen a felhasználók számára.

Ennek eredményeként csökken az üzemanyag-fogyasztás és ezáltal a CO2 -kibocsátás is, a maximális teljesítmény csökkenése nélkül, ellentétben a hagyományos motorrendszerekkel, amelyek nem rendelkeznek mild hibrid rendszerrel. Az OCTAVIA esetében van egy 81 kW-os változat ez az 1.0 TSI e-TEC, és a 110 kW-os változat amely az 1.5 TSI e-TEC.

Előző

Következő

Trackback/Pingback

  1. Feltöltődés a SUPERB iV-val | Csak a ŠKODA! - […] DSG váltó, egy 1.4-es TSI motor 115 kW-os, és egy elektromotor 85 kW-os teljesítménnyel. A hegyre felfelé hibrid módban…
  2. ŠKODA OCTAVIA PRO - csak Kínának | Csak a ŠKODA! - […] nem mondható el a motorizáltságról. Míg az átalunk ismert OCTAVIA minden idők legszínesebb motorpalettájával érhető el, Kínában az OCTAVIA…

Hozzászólás írása

Pin It on Pinterest

Tetszett?

Oszd meg másokkal is!