Miért lapos minden mai autó sárvédő pereme?
A mai autókban nem ritka, hogy ha nem is látható helyeken, de ugyanolyan alkatrészeket használnak különböző gyártók. Van azonban egy részlete a mai autóknak, amelyik minden modellnél ugyanolyan.
Ez pedig nem más, mint a sárvédő kerékjárati íve. Ha végigsétálsz az utcán, nem találsz olyan mai autót, amelyiknek ne lenne lapos a kerék fölött elhelyezkedő lemeze. Nem volt ez mindig így. A Škodánál például az 1994-ben megjelent Felicia volt az első modell, ahol ilyen kialakítást kapott a sárvédő lemez pereme.
De mi volt a váltás oka?
Akárhány embert kérdezel is meg, mindenki másra tippel. Van aki azt mondja, hogy aerodinamikai oka van, így sokkal áramvonalasabb a karosszéria. Ezt még azzal is kiegészítik, hogy régebben még a kerekeket is burkolták ennek érdekében.
Mások azt hozzák fel érvként, hogy így nem tapad meg a sár a kerékjárat belső oldalán, így nem is fog olyan könnyen elrohadni az autó ezen a részen. Ha jobban belegondolunk ez logikus érv, hiszen a sárvédőív jellegzetesen olyan hely, ahol virágzásnak indul a rozsda. Azonban a mai teljesen burkolt kerékjáratok és a galvanizált karosszériák esetében mégsem olyan erős magyarázat.
De olyan is van, aki szerint ez egy trükk az autógyártóktól, mert így sokkal nagyobbnak tűnik az autó. A konteóhívőknek azonban rossz hírünk van. Ha nagyobbnak látjuk a kerékjáratot, akkor a keréknek is nagyobbnak kell lennie, különben aránytalannak tűnik a dolog és az egész autó is. Ez meg ugye nem igazán érdeke a gyártóknak.
De akkor mi az igazi ok?
Az igazi válasz sokkal prózaibb, mint a fentiek. A Jalopnik járt utána a kérdésnek, és a legkézenfekvőbb forrásból szerezték meg az információt. Jon T. Mayer dizájner kezei közül számos később sikeres formaterv került már gyártásba. Elmondása szerint, ennek a lapos peremnek a sárvédőíven alapvetően szerkezeti oka van. A mai autók tervezése során sokszor olyan formai megoldásokat használnak, amelyek gyakorlati megvalósítása során a préselt lemez nem lenne elég merev. Így szükség van egy ilyen kialakításra, amely nagymértékben hozzájárul az adott karosszériaelem, és így az egész autó merevségéhez. Formai szempontból is könnyebbé teszi a lökhárító és a sárvédő összehangolását, és persze az sem utolsó szempont, hogy így a mai modelleken alkalmazott rengeteg szenzor is sokkal könnyebben elhelyezhető a karosszérián. De ezek csak járulékos előnyei a merevebb kialakításnak.
Octavia és Enyaq. Egy jó és egy kevésbé jó hír!
Az Enyaq számos alkatrészen osztozik a VW konszern számos más elektromos modelljével, így az elektromos meghajtómotorokon is. És ez most gond.Az APP550-es elektromos meghajtómotor a VW konszern legkorszerűbb ilyen egysége, amelyet a konszern számos modelljébe, így az...
Octavia és Enyaq. Egy jó és egy kevésbé jó hír!
Az Enyaq számos alkatrészen osztozik a VW konszern számos más elektromos modelljével, így az elektromos meghajtómotorokon is. És ez most gond.Az APP550-es elektromos meghajtómotor a VW konszern legkorszerűbb ilyen egysége, amelyet a konszern számos modelljébe, így az...
Egy Enyaq flotta utazása a Szahara dűnéihez
Egy Škoda Enyaq-okból álló flotta indult kalandos útra Marokkón keresztül, és egy egyedülálló naperőmű érintésével jutott el a világ leghíresebb sivatagjába.A kétnapos kaland során a sofőrök és utasaik egyszerre tapasztalhatták meg a környező táj lélegzetelállító...
Az első fotók az új Superb szedánról
A kémfotók és a hivatalos előzetesek során már rengeteget képet láttunk az új Superb Combiról, de a Superb szedán eddig nem volt látható. Azt azonban mindannyian tudjuk, hogy a mechanikailag azonos szedánt párhuzamosan fejlesztik, és végre a szemfüles fotósok...
Egy Enyaq flotta utazása a Szahara dűnéihez
Egy Škoda Enyaq-okból álló flotta indult kalandos útra Marokkón keresztül, és egy egyedülálló naperőmű érintésével jutott el a világ leghíresebb sivatagjába.A kétnapos kaland során a sofőrök és utasaik egyszerre tapasztalhatták meg a környező táj lélegzetelállító...
Az első fotók az új Superb szedánról
A kémfotók és a hivatalos előzetesek során már rengeteget képet láttunk az új Superb Combiról, de a Superb szedán eddig nem volt látható. Azt azonban mindannyian tudjuk, hogy a mechanikailag azonos szedánt párhuzamosan fejlesztik, és végre a szemfüles fotósok...
Személyes tapasztalatok a ŠKODA Privát Bérlet Programjáról
Kinek az érvei lehetnének meggyőzőbbek a ŠKODA Relax Bérleti Program kapcsán, mint azon ügyfeleinké, akik már egy ideje élvezik az előnyeit. A ŠKODA tartós bérleti konstrukciója már három éve elérhető itthon, ráadásul az első évhez képest 2018-ra...