Nincs még egy ilyen: Laurin & Klement BSC
Már újkorában sem volt tucatautó, vagyis mégis. Hiszen ilyen kivitelben összesen 12 darab készült belőle. Az idő múlásával azonban – idén lett 110 éves a modell – ez a 12 darab is az enyészeté lett. Volna, ha az utolsó darabot a ŠKODA Múzeum aprólékos munkával újkori állapotúvá nem varázsolja.
Andrea Frydlová, ŠKODA Múzeum igazgatója igazán büszke csapata munkájára:”Ez a sportos Laurin & Klement BSC 1908-ból az utolsó megmaradt darab abból a tizenkettőből, amely elhagyta a gyárkaput. Kétéves, teljes körű restaurálás után ez a különleges autó jelenleg a legértékesebb darabja lett a gyűjteményünknek.”
És valóban. Ez a két év nem a pihenésről szólt a restaurátor műhely munkatársainak. Hiszen a modell rendkívül rossz állapotban került a kezeik közé, de ugyanakkor a szerencse is velük volt. Hiszen minden fontos mechanikus alkatrész még az eredeti volt a BSC-ben. A modell ugyanezzel a motorszámú erőforrással hagyta el gyártósort a mladá boleslavi üzemben 1908-ban. A munka így sem volt könnyű, hiszen a megkezdése előtt fel kellett kutatni, és össze kellett gyűjteni a korabeli tervrajzokat és minden olyan anyagot, ami segíthette a helyreállítást. Ezt egyébként nagyban segítette, hogy ez a Laurin & Klement BSC igazán kameraérzékeny volt.
A filmsztár
A ŠKODA Múzeumban látható darab 1908 Július 12-én került első tulajdonosához, a motorszáma 5635. Ez a különleges modell az idők folyamán persze számtalanszor gazdát cserélt, és sok átalakításon is keresztülment. Az egyik ilyen során egy filmszerep kedvéért versenyautót faragtak belőle. A film 1957-ben készült, és az eredeti címe a „Dědeček automobil”, vagyis a Nagypapa autója volt. Egy másik alkalommal a motorháztető és a lökhárítót alakították át egy másik filmes produkció kedvéért. Amihez soha nem nyúltak, a mechanika volt, így az eredeti állapotában maradhatott fent. Miért is tették volna, hiszen a motor és kapcsolt részei zokszó nélkül tették a dolgukat. Talán ennek és a filmes karriernek is köszönhető, hogy egy idő után ez a Laurin & Klement BSC megbecsült tagja lett a Csehszlovák filmes oldtimer közösségnek.
Ez a különleges autó 2016-ban került a ŠKODA Múzeum szakértőinek keze közé, hogy alapos állapotfelmérés és kétéves komoly munka után megközelítve az eredeti állapotot, most a kiállítás egyik legszebb és legértékesebb darabjává váljon.
De miért is olyan fontos ez a modell?
A ŠKODA mindig is büszke volt gyökereire, hiszen az egyik legrégebbi autógyártóként számos fejlesztéssel járult hozzá ahhoz, amit ma az autózásról gondolunk. Amikor 1895-ben elindították a kerékpárgyártást, Vacláv Laurin és Václáv Klement nem sokáig ült a babérokon. 1899-ben már motorkerékpárok is büszkén viselték a Laurin & Klement márkajelzést, 1905-ben pedig már az első autómobiljukon lehetett olvasni ezt a két nevet. A fejlődés nem állt meg, és köszönhetően a gyorsan gyarapodó modellkínálatnak, az éves néhány tucat autóból 1908-ra már közel 500 darab autó éves gyártásánál tartottak. És akkor jött a Laurin & Klement BS sorozat és számos újdonságot hozott. Megjelent 1399 köbcentiméteres 10 lóerős motor (igen, ma már viccesnek hat ez az adat), és mivel az évek során rájöttek, hogy a vásárlóik sokfélék, így a BS sorozat is az lett. Külön fejlesztettek autókat orvosoknak, utazó kereskedőknek, üzletembereknek és még kisteherautó és külön taxi is készült belőle. Hat különböző tengelytáv, és ötféle nyomtáv volt kínálatban. Egy év alatt 66 darab készült a BS sorozatból. Ezek közül 12 darab volt a sportos BSC változat. Teljesítményét 12 lóerőre növelték, és a karosszéria is más kialakítású volt. Persze csak ha kérte a vásárló. Mert ha saját maga szeretett volna kasztnit építeni rá, kérhette az csak alvázas kivitelt is. És hogy miért volt ez korszakalkotó? Mert más gyártóknál a gondolkodás például még ott tartott, hogy a vásárló bármilyen színű autót választhatott. Feltéve, hogy az a szín a fekete volt.
Octavia és Enyaq. Egy jó és egy kevésbé jó hír!
Az Enyaq számos alkatrészen osztozik a VW konszern számos más elektromos modelljével, így az elektromos meghajtómotorokon is. És ez most gond.Az APP550-es elektromos meghajtómotor a VW konszern legkorszerűbb ilyen egysége, amelyet a konszern számos modelljébe, így az...
Octavia és Enyaq. Egy jó és egy kevésbé jó hír!
Az Enyaq számos alkatrészen osztozik a VW konszern számos más elektromos modelljével, így az elektromos meghajtómotorokon is. És ez most gond.Az APP550-es elektromos meghajtómotor a VW konszern legkorszerűbb ilyen egysége, amelyet a konszern számos modelljébe, így az...
Irány a fényezőműhely
Érdekel, hogyan készülnek a Škoda modellek? Ezúttal a fényezőműhelybe invitálunk, ahol egy Škoda Kodiaq karosszériája kap színes fényezést.A fényezőműhelyben az első folyamat a karosszéria zsírtalanítása. Miután ez megtörtént, a karosszéria megkapja az első...
Az első fotók az új Superb szedánról
A kémfotók és a hivatalos előzetesek során már rengeteget képet láttunk az új Superb Combiról, de a Superb szedán eddig nem volt látható. Azt azonban mindannyian tudjuk, hogy a mechanikailag azonos szedánt párhuzamosan fejlesztik, és végre a szemfüles fotósok...
Irány a fényezőműhely
Érdekel, hogyan készülnek a Škoda modellek? Ezúttal a fényezőműhelybe invitálunk, ahol egy Škoda Kodiaq karosszériája kap színes fényezést.A fényezőműhelyben az első folyamat a karosszéria zsírtalanítása. Miután ez megtörtént, a karosszéria megkapja az első...
Az első fotók az új Superb szedánról
A kémfotók és a hivatalos előzetesek során már rengeteget képet láttunk az új Superb Combiról, de a Superb szedán eddig nem volt látható. Azt azonban mindannyian tudjuk, hogy a mechanikailag azonos szedánt párhuzamosan fejlesztik, és végre a szemfüles fotósok...
Személyes tapasztalatok a ŠKODA Privát Bérlet Programjáról
Kinek az érvei lehetnének meggyőzőbbek a ŠKODA Relax Bérleti Program kapcsán, mint azon ügyfeleinké, akik már egy ideje élvezik az előnyeit. A ŠKODA tartós bérleti konstrukciója már három éve elérhető itthon, ráadásul az első évhez képest 2018-ra...