fbpx

Sokkal többet

is el tudnánk adni...

A ŠKODA mondhatni állócsillag a Volkswagen csoport egén, hiszen folyamatosan a konszern második legjövedelmezőbb márkája (a Porsche után), töretlen lendülettel. Van viszont egy terület, ami komoly fejtörést, és ami talán ennél is rosszabb, lassan számszerűsíthető veszteséget okoz a márkának. Ez pedig a gyártókapacitás hiánya, amely idén még rosszabbá válhat, hiszen a ŠKODA elindítja legkeresettebb modelljének, az OCTAVIA új generációjának forgalmazását. További gyártási kapacitás nélkül a ŠKODA 2020-ban több, mint 100 000 autó értékesítéséről fog lemaradni – mondta Bernhard Maier vezérigazgató. Erről, valamint arról, hogy a márka hogyan birkózik meg a csökkenő kínai kereslettel, az Automotive News Europe-nak beszélt.

A Škodának nagyobb gyártókapacitásra van szüksége. Mi a legfrissebb fejlemény az új gyárral, amelyet Törökországban építenének?

A beruházás előkészítését felfüggesztettük, tehát most alternatívákat kell keresnünk a probléma áthidalására. Átmeneti megoldásként úgy döntöttünk, hogy 2020-tól kezdve a KAROQ néhány kivitelét Pozsonyban, a VW üzemében is gyártani fogjuk. De amit valóban keresünk, az egy hosszútávon fenntartható üzleti modell. Nincs értelme egy-egy modell gyártásáról olyan döntést hozni, ami csak egy, vagy két évig nyújt megoldást. És ez így nem könnyű. Annak érdekében, hogy a lehető leghatékonyabbak legyünk, és a márka a VW konszern összes szinergiáját kihasználhassa, a Škodának körülbelül százezres kapacitástöbbletre lenne szüksége.

Ez azt jelenti, hogy évente további 100 000 autót tudnának értékesíteni, ha lenne kapacitás?

 Igen, sőt még többet is.

Bernhard Maier

És kimondottan egy modellből, vagy a teljes palettából?

Ez a teljes palettára értendő. Egyes országokban a ŠKODA  valóban nagy piaci részesedést szerzett már. Például Izraelben, ahol ez több mint 8%. Vagy a Cseh Köztársaságban meghaladja a 30% -ot, és néhány kelet-európai országban is közel állunk ehhez. De továbbra is vannak piacok, különösen Dél-Európában, ahol növelhetnénk a részesedésünket, ha lenne kapacitásunk.

A VW konszern vezérigazgatója, Herbert Diess nem is olyan rég azt nyilatkozta, hogy a ŠKODA ezentúl inkább „low-cost” gyártó lesz.  Tehát a piac árérzékeny vásárlóinak a kegyeit keresi majd. Mit gondol erről?

Van egy világos márkastratégiánk, amelyet mindössze két és fél évvel ezelőtt vezettünk be, és működik. Tehát nincs szükség változásra. De egy ekkora szervezetben, mint a VW csoport, elég gyakori annak felülvizsgálata, hogy egy márka és az általa kínált termékek a lehető legmagasabb eredményt érik-e el, és hogy ez kellő eredményt hoz-e az egész csoport számára. Ezt a közelmúltban ismét megcsináltuk, és maga Herbert Diess mondta az új Golf bemutatásakor, hogy nincs szükség a ŠKODA márka átpozícionálására. Tökéletesen a helyünkön vagyunk.

Mi a ŠKODA pozíciója a például a VW-hez képest? Miben más a ŠKODA?

A mi hitvallásunk, hogy nálunk a vásárló „több autót kap a pénzéért”. Ezt pedig azért tudjuk megtenni, mert jelentős előnyünk az, hogy a gyáraink a Cseh Köztársaságban vannak, ahol alacsonyabbak a bérek, mint Németországban. Ezt az előnyt pedig egy modell árának meghatározásakor továbbadjuk ügyfeleinknek. A mi modelljeink több helyet kínálnak. Magas a megbízhatóságuk. A Škodáknak a legjobb a maradványértéke, és a minőségük is tökéletes. Mindezt kombináljuk a kifejező és fantasztikus formanyelvvel. Azt hiszem, tökéletes úton haladunk. Jövedelmezőek vagyunk, és beruházásainkat saját forrásból, a nettó eredményünkből fedezzük. Az egyetlen, ami hiányzik, az a gyártókapacitás.

SUPERB iV

Nem változtatják meg a ŠKODA jelenlegi pozícióját a piacon az elektromos modellek?

De igen, ebben igaza van. Valóban megváltoztatják. El kell fogadnunk, hogy az egyéni mobilitás világszerte drágábbá válik, mert hatalmas mennyiségű új technológiát kell bevezetnünk a modelljeinkkel, hogy megfeleljenek a biztonsági, a kibocsátási és más előírásoknak. Mindenkinek látható lesz, amikor hatályba lépnek ezek az új rendeletek a következő egy-két évben. Óriási kihívás lesz nemcsak a gyártók számára, hanem ügyfeleink számára is.

Mivel érik majd el, hogy a vásárlók elfogadják az elektromos modellek magasabb árazását?

Van egy mondás: akkor akarj átmenni a hídon, ha már odaértél. Minden üzleti döntés előtt tanulmányozzuk a lehetőségeket. Csak azért, hogy elmondhasd, hogy elértél valamit nem áldozhatsz fel mindent, ez nevetséges lenne. De ebben a pillanatban, figyelembe véve a legfrissebb adatokat, biztos vagyok benne, hogy olyan ajánlattal fogunk előállni, amely meggyőzi ügyfeleinket is.

Ha korlátozott a gyártáskapacitás Európában, hogyan növelik majd az új OCTAVIA eladásait?

Mladá Boleslavban valóban korlátozottak a lehetőségek, mert ott a maximális kapacitással működünk, de ezt a modellt Oroszországban is gyártjuk, ahol az elmúlt néhány hónapban hatalmasat léptünk előre. Kétszámjegyű a növekedésünk, ami nagyszerű, és az új OCTAVIA-t is nagyon jól fogadták. De  gyártani fogjuk Kínában is, 2020 végétől.

KAMIQ GT

A ŠKODA kínai értékesítése csökken. Hogyan akarják megfordítani ezt?

A kínai piac sok kihívással néz szembe, de biztos vagyok benne, hogy túljutunk majd rajtuk. Megszoktuk már, hogy az iparág ciklikusan fejlődik, változik. Mégis úgy gondolom, hogy itt az ideje egy átfogó terv megvalósításának, amely a teljes kínai jelenlétünket új alapokra helyezi. 2019 egy kicsit nehéz volt, mert túl magas raktárkészlettel kezdtük az évet. Aztán jöttek a kibocsátási normák szigorításai, ez kicsit lelassított minket. Összességében azt hiszem, hogy 2020-ban már növekedést tudunk elérni.

A ŠKODA öt SUV modellt forgalmaz Kínában, a KAMIQ GT-t nemrégiben mutatták be. Ez azt jelzi, hogy a hagyományos személygépkocsik kikerülnek a kínálatból?

Nem. Sok ötletünk van még.

Hol tarta a ŠKODA az autonóm autók technológiával?

Az 1. és a 2. szint között vagyunk jelenleg, de ez gyorsan meg fog változni. A ŠKODA nem az a márka, amely állandóan a legújabb technológiát erőlteti bele a modelljeibe. Ehelyett arra figyelünk, amit ügyfeleink valóban akarnak. Minden technológiát megvizsgálunk. Elég érett? Megszerezhetjük-e méretgazdaságosságosan? Olyan áron tudjuk kínálni, amely elérhető az ügyfelek számára? Ez az oka annak, hogy csak tavaly léptünk be az e-mobilitás területére. Megvan az infrastruktúra, az elektromos autók piaca növekszik, és ezért az ár csökken.

Milyen technológiákat szállítanak a csoport többi tagjának, és miket fognak?

Mi felelünk az MQB platform infotainment eszközkészletéért, amelyet a csoport az alsókategóriás autóiban használ. De egyes motorokért és sebességváltókért is mi felelünk. (A ŠKODA gyártja a DQ200 DSG tengelykapcsolót a VW-csoport kisautóinak és az 1,0–1,6 literes MPI benzinmotornak – a szerk.)  Az általunk gyártott motorokat a teljes csoport kb. 20% -a használja.

VISION IN

A ŠKODA felelős a csoport MQB AO platformjának fejlesztéséért, és hogy kisméretű autókat állítson elő India számára. Hogyan haladnak ezzel?

A februári Delhi autókiállításon bemutatjuk az első SUV koncepció változatát. Ez az autó az év végére kerül piacra, és 2021 elejére a teljes sorozat készen lesz.

Mit tartalmaz a teljes választék?

Két ŠKODA és két VW modellt. A ŠKODA modellek közül az egyik egy SUV lesz, a másik egy érdekesség az európai szemnek, hiszen ez egy notchback lesz. (Valahol a fastback és a szedán karosszéria között. Teljes értékű csomagtér és hátsó utastér, de nincs hátsó ajtó és a csomagtérajtó is hagyományos – a szerk.)  A teljes fejlesztést mi végezzük, ezért létrehoztunk egy fejlesztési központot Delhiben. Az ottani kollégák teljes sebességgel dolgoznak. Nagyon sok mérnökünk dolgozik ott, és hatalmas a feladat, amit el kell végezniük. Tudtuk, hogy ha versenyképesek akarunk lenni, meg kell felelnünk indiai ügyfeleink igényeinek. Ezek az igények kissé különböznek attól, mint amit a világ többi részén látunk. Ez az oka annak, hogy Indiában fejlesztettük ki az autót az indiai vásárlók számára. A termelés lokalizációs aránya már közel 90 százalék.

Előző

Következő

Hozzászólás írása

Pin It on Pinterest

Tetszett?

Oszd meg másokkal is!