fbpx

Vezettük: teszten az új

ENYAQ iV 80. Nem csak elektromos autóként jó!

Itthon az elsők között ismerkedhettünk meg az új ŠKODA ENYAQ iV-val. Több napot eltölteni most nem volt lehetőség, de ezalatt a néhány óra alatt is bizonyított az ENYAQ.

| | 0 hozzászólás

Az ENYAQ a ŠKODA első teljesen elektromosnak tervezett modellje, amely a konszern MEB, vagyis a kimondottan elektromos modellek számára tervezett építőkészletével készült. Ennek megfelelően érződik, hogy a ŠKODA mérnökei mindent beleadtak. Talán ez az oka annak, hogy az ENYAQ annak ellenére, hogy elektromos nagyon is ŠKODA maradt. És ez jót is tesz neki. Nem akar feleslegesen különc megoldásokat ráerőltetni a tulajdonosára, viszont ha valaki egy másik ŠKODA modellből ül át, azonnal otthonosan érzi magát.

ENYAQ iV 80 teszt

De kezdjük az elején

A formaterv ügyesen viszi tovább a ŠKODA legújabb modelljein látható megoldásokat, összességében semmi forradalmi, de mégis friss és attraktív a külső. Érződik, hogy sok mindent az aerodinamika határozott meg a formaterven, az első lökhárítók formájától egészen a hátsó ajtón lévő masszív légterelőig. De ez nem is baj, egyrészt mert jól néz ki, másrészt mert így SUV szinten kiemelkedő a modell légellenállása. Egyébként az SUV forma nem jár óriási hasmagassággal, tehát nem ezzel az autóval fogunk terepezni, a magas építés inkább az elektromos mivoltának köszönthető. No meg a divatnak. 

A teszten részt vevő ENYAQ iV 80 a legnagyobb (nettó 77 kWh-s) akkumulátor csomagot hordta a padlóban, és egy eléggé jól felszerelt változat volt. Szinte minden megvolt benne, amit az ENYAQ kínál. Így elől LED Matrix fényszórók voltak, melyek különösen jól állnak a modellnek. Ahogyan a hátsó teljesen LED technikát használó lámpák is. A könnyűfém kerekek 21 colosak, és bár kicsit féltem tőle, mégsem tettek rosszat a rugózásnak.

A nyitáshoz elég, ha a zsebünkben van a kulcs, nem kell gombnyomkodással bíbelődni. Az ajtók hatalmasak, és kényelmes bejutást tesznek lehetővé. A tesztre kapott ENYAQ iV 80-ban EcoSuite belső volt, ami újrahasznosított anyagokból – például PET-palackokból – készül. Azt kell mondjam, hogy nagyon otthonos ez a dizájncsomag. Az új ENYAQ ugyanis szakít a hagyományos felszereltségi szintekkel, és a nappalikhoz hasonló hangulatot árasztó dizájncsomagokat kínál. Ezek persze meghatároznak felszereltségi szinteket, de messze nem olyan szigorúan, ahogy például más ŠKODA modellek Style, Ambition vagy éppen Active szintjei. Az ülések kényelmesek, persze ebben az ENYAQ iV 80-ban a feláras Ergo ülések voltak, amelyek elektromosak és memória funkciót is tudnak. Az anyaghasználat ha nem is prémium – miért is lenne az, hiszen a modell sem az – de jó minőségű. A műanyagok a „tapintási hatátig” puhák, és alatta sem fájóan olcsók. A felületük pedig kifejezetten trendi. 

A műszerfal vezető előtti része sokkal kisebb, mint egy hagyományos modellben, és csak a legfontosabb adatokat közli a sofőrrel. A meghatározó kijelző a központi tablet, amely hatalmas és minden mást megtalálunk rajta. Ezeket egészíti ki a Head-up display, amely kétféle kivitelben rendelhető. Itt a kiterjesztett valóságot is használó drágábbik változat volt, amely a vezető elé, az útra “vetíti” a navigációs instrukciókat. Ez az extra főleg annak hasznos, aki nehezebben tájékozódik, mert így tényleg szinte lehetetlen eltéveszteni az útvonalat. Mindenki másnak elég a hagyományos Head-up display is.

Az elindulás igazán egyszerű az ENYAQ-ban. Elég rálépni a fékre, és a menetirány kapcsolót a megfelelő fokozatba állítani. Ugyanis ahogy beülünk életre kel az autó, nem kell az indítógombot megnyomni. Aki már vezetett valamilyen Škodát, főleg új OCTAVIA-t vagy SCALA-t, az könnyen kiismeri magát az ENYAQ-ban is. Hiszen már mondtam, az ENYAQ iV 80 is igazi ŠKODA. Minden másra ott a villanyhajtás.

A telefonunk vezeték nélkül képes CarPlay vagy Android Auto segítségével kapcsolódni az infotainment rendszerhez. De okostelefonnal távolról vezérelhetjük is az ENYAQ számos funkcióját, így a nyitás-zárást, az előfűtést vagy hűtést, illetve a töltést is.

A tempomat prediktív is lehet, tehát nem csak az előttünk haladó sebességére figyel, de figyelembe veszi a navigációs adatokat és a felismert táblák jelzéseit is a sebesség megválasztásakor, és ennek megfelelően aktívan fékez például egy körforgalom előtt.  Biztonsági és vezetést támogató rendszerekből pedig a teljes mai repertoár elérhető hozzá. 

Az újra hátsó-kerekes ŠKODA

Az ENYAQ iV 80-ban a villanymotor a hátsótengelyhez van beépítve, 200 lóerőt és 310 Nm-es nyomatékot biztosít. Ez utóbbi a menetpedál lenyomásától teljes egészében ott van a talpunk alatt, ezért igazán élvezetes az indulás. A 8,6 másodperces gyorsulásnál persze van jobb is, de őszintén: mire nem elég ez? A végsebesség 160 km/h-ban van limitálva, de a villanyautózás amúgy sem a féktelen száguldozásról szól.

Az, hogy újra hátul hajt az ENYAQ olyan előnyöket hordoz, mint a jobb fordulékonyság, és a hajtási befolyásoktól mentes kormányzás. Amely egyébként pont elég közvetlen, bár sportosnak nem mondanám. Arra majd ott lesz az RS változat. A rugózás komfortra hangolt, és a 21 colos kerekek könnyedén kisimítják az úthibákat. De ami igazán megdöbbentő, az a menet közbeni csend. Sokkal jobb a zajszigetelés, mint amit eddig megszokhattunk a ŠKODA modellekben. Persze ebben segítenek a dupla oldal üvegek is, de az is biztos, hogy sokkal komolyabban foglalkoztak a zajcsillapítással.

ENYAQ iV 80 teszt

Kell ekkora akkumulátor?

Az átlagos felhasználóknak nem. A teszt elején az ENYAQ iV 80 messze a WLTP-s 537 kilométeres feletti, 635 kilométeres hatótávot jósolt, ami figyelembe véve, hogy 10 fok volt odakint eléggé meggyőző. Ez azt jelenti, hogy nagy hidegben sem csökken nagyon 430 kilométer alá. Persze ebben szerepet játszik a hőszivattyú is, amellyel bár feláras extra, sokkal hatékonyabban tudunk fűteni, mint egyébként. Ha hosszabb útra indulunk, akkor a villámtöltővel és a 125 kW-os töltési lehetőséggel 40 perc alatt tudjuk útközben ötről 80%-ra feltölteni az ENYAQ iV 80-at. 

Otthon már nem ennyire gyors a dolog, hiszen az autóhoz kapott töltő a normál hálózatról maximum 2.3 kW-al képes tölteni, de ez más elektromos autónál is így van. Itt viszont Simply Clever megoldásként a töltő kétféle csatlakozóval érkezik, így egyéb opciót is kínál. A 400 Voltos csatlakozójával már 7.2 kW-al tudunk tölteni. A másik lehetőség az otthoni fali box, amellyel szintén 7.2 kW-al tölthejük. Váltakozó árammal egyébként maximum 11 kW-al lehet tölteni az ENYAQ iV 80-at, de ehhez már töltőoszlop kell. A fogyasztása egyébként a teszt alatt sebességtől függően 14 és 27 kWh között alakult. Az előbbi érték a városi/elővárosi forgalomban, utóbbi autópályán 120 km/h-nál igaz.

A családi villanyos

Az ENYAQ azon túl, hogy egy remek elektromos autó, teljes értékű családi modell is. Hatalmas a helykínálata az utastérben és a csomagtartóban is. Ez utóbbi 585 literes, amivel már simán letudható egy családi nyaralás. Az első ajtókban egyenként 4,7 literes pakolóhely van, a középkonzol alatt is van egy majd kétliteres rekesz, de találunk itt két okostelefonnak is vezeték nélküli töltési és tárolóhelyet. Az USB csatlakozók C típusúak, és jutott belőlük előre három – ezekből egy a visszapillantó mellé – hátra pedig kettő. A hőszivattyús fűtés háromzónás, így hátul is kedvünkre állíthatjuk a hőmérsékletet.

De mi az ára?

Ez a konkrét modell súrolja a 21,5 millió forintot, ami nem kevés pénz. De! A tesztben szereplő ENYAQ iV 80 minden földi jóval meg volt tömve, ennél sokkal kevésbé felszerelve is tökéletesen élhető marad az ENYAQ. A többség autóhasználati szokásaihoz eleve elegendő a 60-as (nettó 58 kWh-s) változat, ami a 600.000 forintos kedvezményt is figyelembe véve 15.298.000 forintról indul. Ez a mai piacon az ENYAQ tudását és méreteit figyelembe véve egyáltalán nem rossz ajánlat.

FIGYELEM! Ez a posztunk ekkor frissült utoljára: 2021-07-13 . A benne szereplő Információk már érvényüket veszthették.

Előző

Következő

Hozzászólás írása

Pin It on Pinterest

Tetszett?

Oszd meg másokkal is!