fbpx
86 / 100

8+1 tipp az elektromos

autók téli használatához

A felkészítés, vagy inkább felkészülés az elektromos autók téli használatához ugyanolyan fontos, mint a hagyományos társaiknál. De ahogy jelentős különbségek vannak a meghajtásban, úgy az elektromos, vagy részben elektromos autók téli használatában is. Összeszedtünk 8+1 tippet, amelyek megkönnyítik az átállást.

1. Csak azért mert elektromos, még vannak hagyományos teendők

 Ha benézünk egy elektromos autó motorházába, kevés ismerős alkatrészt, vagy részegységet láthatunk. Mégis van néhány olyan, ami közös a hagyományos autókkal, és itt is ugyanolyan fontos ellenőrizni. Ott vannak például az ablaktörlők, vagy az első-hátsó lámpák. De ilyen például az ablakmosó tartály is. 

Ezt különösen fontos téli ablakmosó folyadékkal feltölteni, hiszen amíg egy belsőégésű motorral szerelt autónál, ha megfagy ez a folyadék, akkor bízhatunk abban, hogy a motor melege előbb-utóbb kiolvasztja azt, itt nem. Egy elektromos autó téli használata során – és persze nyáron sem, de ez most mindegy – nem keletkezik annyi hulladékhő, ami ezt megtenné. Arról nem is beszélve, hogy a villanymotor nem a motortérben, hanem a hátsó kerekeknél van a legtöbb esetben.

2. A téli gumik itt is nagyon fontosak

Bár egy elektromos autó sok szempontból előnyösebb tulajdonságokkal rendelkezik, mint egy benzines, vagy dízel társa, hiszen a súlypontja alacsonyan van, és a súlya is nagyobb így hóban kezesebben viselkednek. Ugyanakkor ott van a sokkal nagyobb teljes nyomaték, amely a menetpedál első megmozdításánál magával ragadja a kerekeket. Ez nyáron, száraz időben is hajlamos kipörgetni a kerekeket, télen pedig még a körülmények is segítik mindezt. Persze az elektronika igyekszik ezt meggátolni, de a téli gumi használata nagyban segíthet neki. És akkor a hagyományos modellekkel közös pontokról, mint fékút, menet közbeni tapadás még nem is beszéltünk. Ha még melegebb időben szereled fel őket, akkor a mínuszok beálltával ellenőrizd a nyomást bennük, hiszen hidegben a nyomás is kisebb lesz bennük. Második tanácsunk tehát az elektromos autók téli használatához: szerelj fel téli gumit.

3. Előfűtés

Ilyen funkciót szinte minden elektromos autó kínál a modellhez tartozó applikáción keresztül. A ŠKODA modelleken a Connect alkalmazáson tudjuk előre beprogramozni, vagy akár azonnal bekapcsolni azt. Az elektromos autók téli használata során az egyik legnagyobb fogyasztó a fűtés, ami akár 8-10 kWh-val is megdobhatja a fogyasztásunkat. A hagyományos autókban a fűtést a motor rossz hatásfoka miatt keletkező hőből nyerjük, ami az elektromos autóknál nincs. Így két lehetőség van csak az utastér melegének megteremtésére. Az egyik, hogy hagyományos fűtőszálon keresztül engedjük a levegőt, hasonlóan egy hajszárítóhoz. Ez nem túl gazdaságos, de olcsó megoldás, ezért főleg az olcsóbb elektromos autókban alkalmazzák a gyártók. Ennek sokkal nagyobb az energiaigénye a másik, de sokkal költségesebb megoldáshoz képest, amit hőszívattyúnak hívnak.

Ahhoz, hogy már eleve meleg autóba üljünk, célszerű előző este töltőre rakni autónkat, és az előfűtés funkcióval előkészíteni az utasteret az indulásra. Ilyenkor nem az akkumulátorról fogyaszt áramot ez a funkció, hanem a hálózatról, tehát nem csökkenti a hatótávunkat, nem úgy, mintha elindulás után kezdenénk fűteni. De ugyanígy bekapcsolhatjuk előre az első és hátsó szélvédő fűtését, vagy akár az ülés-, és kormányfűtést is. Ez a funkció azért is előnyös, mert az akkumulátor hűtéssel felszerelt elektromos modelleknél ilyenkor az akkupakkot is előfűti a rendszer, így az jobb teljesítményt tud nyújtani nekünk már rögtön induláskor. Harmadik tanácsunk az elektromos autók téli használatához: gondolkodj előre!

4. Az utastér fűtése

Mint az előbb is említettük, a legnagyobb hatótávgyilkos télen a fűtés. Az akkumulátor hidegben jelentkező teljesítménycsökkenése mellett 80%-ban ő felelős a téli használat során jelentkező 20-30%-os, vagy akár nagyobb hatótávcsökkenésért. Ezért próbáljuk a fűtést csak temperálásra használni, kb. 22 fok kornyékén. Felejtsük el a szélvédő jégtelenítésének hagyományos módját, amikor meleg levegőt fújunk a szélvédőre. Helyette használjuk a szélvédőfűtést. Ugyan így ha fázunk, kapcsoljuk be a kormány-, és ülésfűtést inkább, minthogy feljebb emeljük a fűtést.

5. Parkolj garázsban, vagy napsütötte helyre

Az eddigiekből is kiderülhetett, hogy télen az elektromos autózás legfőbb megnehezítője a hideg. Az Li-ion akkumulátorok két dolgot viselnek nagyon rosszul: a nagyon meleget, és a nagyon hideget. Ezért amikor csak teheted, parkolj fedett, temperált helyre vagy – és ez például jelentős különbség nyárhoz képest – napsütötte helyre. Ez nyáron pont az első ellenség miatt nem ajánlott, de télen segít melegebben tartanod az akkupakkot. És persze az utasteret is – tudod, fűtés…

6. Többszörösére nő a töltési idő télen

Ismét a hideg az ok. A Li-ion akkumulátoroknak a hőmérséklet csökkenésével együtt a kapacitásuk is csökken, mínuszok esetén akár 20-25%-kal is. Mivel ilyenkor nő a belső ellenállásuk is, nem csupán kapacitásuk, de a teljesítményleadásuk is romlik, és szintén emiatt a töltést is lassabban veszik fel. Sok modellben ezért temperálják az akkumulátort, de az olcsóbb modellekben – például a CITIGOe iV-ban – nincs ilyen. Ezért ha hosszabb útra indulunk számoljunk azzal, hogy tovább fog tartani autónk töltése. Ha tehetjük, éjszakára tegyük töltőre az autónkat, akár hozzá kapott EVSE töltővel.

7. Kisebb teljesítmény, kisebb fékerő

Az előzőkből kiderült, hogy a hideget nemcsak mi viseljük rosszabbul, de az akkumulátorok is. Így elindulás után egy hideg akkumulátor nem tudja azt a teljesítmény nyújtani nekünk, mint nyáron. És bár télen az útviszonyok miatt kisebb ingerenciát érzünk egy jót gyorsulni a lámpától, egy neccesebb forgalmi helyeztben, vagy egy előzés során is hiányozhat a megszokott rugalmasság. Erre mindenképpen figyeljél! De ugyanez a fékezés során is megrémiszthet adott esetben. Minden elektromos autó kínál olyan üzemmódot, amelyben rekuperál, tehát a villanymotor generátorként viselkedve elektromos áramot termel a fékezés során az akkumulátornak. Ez egy „mindenki nyer” helyzet, hiszen az akku plusz áramot kap, te pedig ezáltal nagyobb hatótávhoz jutsz úgy, hogy bár közben az autód lassul, a fékek mégsem kopnak. Mivel azonban télen az akku nehezebben veszi fel a töltést, így a számítógép részben vagy egészben kikapcsolja ezt a funkciót, hasonlóan ahhoz, mint amikor teljesen feltöltött akkuval indulsz útnak nyáron. Ha pedig a féktávolságba te kalkulálsz ezzel a fékerővel, könnyen meglepetés érhet.

8. Az elektromos autód téli használatához magadat is állítsd át

A fentiekből is kiderülhetett, hogy az összes többi teendő mellett nagyon fontos, hogy magunkat is téli üzemmódba kapcsoljuk. Gondoljuk át előző nap, hogy mennyit fogjuk használni az autót, kell-e napközben töltenünk ehhez az elektromos autónkat, és ehhez igazítsuk napirendünket. Használjuk aktívan az autónkhoz tartozó, és az egyéb hasznos applikációkat. Lehetőség szerint tegyük esténként töltőre autónkat, próbáljuk a töltöttség szintjét 50% fölött tartani, hogy útközben ne érjen minket meglepetés.  Egy elektromos autót télen használni semmivel sem nagyobb macera, mint egy hagyományos társát, hiszen a fent elmondottakhoz számos megoldást kínálnak, sok esetben olyat, amivel sokkal kényelmesebb az élet.

+1 Tartsd tisztán a töltőkábelt

Ahhoz, hogy ne piszkolj össze mindent a csomagtérben a töltőkábel téli használata után, célszerű egy törlőrongyot, és egy kesztyűt bekészíteni a csomagtartóba, hogy szükség esetén áttöröld azt. A ŠKODA kereskedések egyébként kínálnak erre a célra egy Simply Clever kiegészítőt, mellyel gyorsan és kényelmesen törölhetjük át a kábelt.

Előző

Következő

Hozzászólás írása

Pin It on Pinterest

Tetszett?

Oszd meg másokkal is!