fbpx

Új korszak a Škodánál:

jönnek az elektromos modellek

Pozsonyban a ŠKODA a SUPERB felfrissített változatának bemutatójával egyidőben egy új korszakot is elindított a márkánál. Ez a korszak az elektromos, illetve részben elektromos modellekről fog szólni. Jönnek a ŠKODA iV modellek.

SKODA SUPERB iV

Miért iV (ejtsd „ájví”)? Nos, az „i” betű mögé sok dolgot gondolhatunk. Ahogy a tegnap esti prezentáción láthattuk: intelligent (intelligens), iconic (ikonikus), individual (egyedi) és még sorolhatnánk. Nincs egyértelmű definíciója tehát, de még mindig ez az elnevezés jobbik fele.  A „V” betű jelentésére ugyanis a gyáriak semmilyen magyarázattal nem szolgáltak, ránk bízzák, hogy kitaláljunk hozzá valamit.   

De miért csak most?

 Bernhard Maier a ŠKODA vezérigazgatója a bemutatón a névválasztással ellentétben erre egyértelmű magyarázatot adott. Röviden: azért, mert a piac és a technológia most érett meg erre. A ŠKODA mindig is ügyelt arra, hogy a modelljeiben csak olyan megoldásokat kínáljon a vásárlóknak, amelyek már kiforrottan és megbízhatóan működnek. Az elektromos autók esetében mostanára ért el az akkumulátor technológia és a töltőhálózat fejlettsége olyan szintre, hogy ez élhető alternatívát nyújtson a felhasználóknak. És persze a vásárlói igények is most kezdenek egyértelműen az elektromos autók felé mutatni. Hiszen tavaly mintegy 2 millió ilyen autó került értékesítésre, de 2020-ban már 4.5, 2030-ban pedig már 40 millió darab elektromos autót fognak várhatóan vásárolni. Jó hír viszont, hogy mostantól valóságos modell és szolgátatás áradatra számíthatunk a Škodától. 2025-ig 2 milliárd Eurót fektetnek ebbe a területbe, és ennek eredményeként nem csak számos új szolgáltatás, de 2022-ig tíznél több elektromos illetve részben elektromos modell érkezik. Emellett 30%-al csökken a modellpaletta CO2 kibocsátása, a következő évtized második felére az európai ŠKODA gyárak csak CO2 semleges, tehát zöld energiát használnak majd, és az autók 85%-ban újrahasznosíthatók lesznek. És ez csak a kezdet. 

 

SUPERB iV

Az első plug-in hibrid ŠKODA

De mit jelent a PHEV vagy plug-in, avagy konnektoros hibrid? A hibrid autókban egy belső égésű motort kombinálnak egy elektromos motorral, és egy újratölthető akkumulátorral. Itt azonban a normál hibridektől eltérően ezt az akkumulátort egy hagyományos elektromos aljzatból is lehet tölteni, és így ezek a modellek viszonylag hosszú, pusztán villanyhajtással megtehető hatótávolságot kínálnak. A ŠKODA SUPERB iV esetében egy 1,4 TSI turbós benzinmotor az alap, amely egy tengelykapcsolóval csatlakozik egy szinkron elektromos motorhoz.

És vezetés közben mi a különbség?

A meghajtással kapcsolatban a ŠKODA SUPERB iV két alapvető menetmódot kínál a vezető számára: tisztán elektromos üzemmód, és hibrid üzemmód. Elektromos üzemmódban csak az elektromos motor működik, míg a belső égésű motor kikapcsol. Hibrid üzemmódban a motorvezérlő számos különböző tényezőt értékel, és ez alapján dől el, hogy éppen melyik üzemmódot kapcsolja be, annak érdekében, hogy minimalizálja a fogyasztást. Amikor az akkumulátor lemerül, tisztán benzines meghajtással haladhatunk tovább. Mindezt a műszerfalon jelzi a vezető számára.

SUPERB iV

Mi a különbség a motortérben?

Első pillantásra nem sok. Amit látunk az nagyrészt a nagyfeszültségű elektromos motor vezérlő rendszere. A elektromos motor a sebességváltó és a belső égésű motor között van, közvetlenül a hajtóműbe épülve, és egy tengelykapcsolóval választják el a belső égésű motortól. Így a SUPERB iV működhet csak a benzin motorral vagy a villanymotorral, illetve ezeket kombinálva is.

A SUPERB iV csak egyféle benzinmotorral lesz elérhető? Lesz belőle dízel?

A SUPERB iV-hez csak egyfajta benzinmotor lesz elérhető: az 1,4 TSI, amely maximális teljesítménye 115 kW (155 lóerő), és 250 Nm a legnagyobb nyomatéka.

És az elektromos motor?

Ez egy háromfázisú állandó mágneses szinkron elektromos motor. Ez a típusú motor ideális a hatékonyság szempontjából. A ŠKODA SUPERB iV elektromos motorjának a maximális teljesítménye 85 kW, nyomatéka akár 330 Nm is lehet, legnagyobb fordulatszáma pedig akár 7000 fordulat /percet is elérheti.

SUPERB iV

Mekkora a SUPERB iV összteljesítménye?

A rendszer maximális teljesítménye 160 kW, tehát 215 lóerő hibrid üzemmódban. Ezt kétféle módon használhatjuk ki. Az egyik, ha bekapcsoljuk a „SPORT” módot, a másik, hogy a gázpedált padlóig nyomjuk, például egy előzés során.

És az akkumulátor kapacitása?

A hátsó ülések alatt elhelyezett Li-ion akkumulátor 13 kWh kapacitással rendelkezik, és 135 kg súlyú.

Mekkora a SUPERB iV hatótávja elektromos módban?

Teljesen elektromos üzemmódban a hatótáv 55 kilométer WLTP szabvány szerint.

Mennyi ideig tart az akkumulátort feltölteni?

Erre kétféle lehetőségünk is van. A töltés körülbelül három és fél órát vesz igénybe egy 3,6 kW-os töltő segítségével, míg ez az idő a szokásos 230 V-os hálózatról 1,5 órával hosszabb.

A SUPERB iV is használ fékezéskor visszatöltést?

Igen. Talán kevesen tudják, de erre már a hagyományos ŠKODA modellek is képesek, persze nem ilyen hatékonysággal. Azonban ha egy hagyományos járművel fékezünk, a fékbetétek által a mozgási energiánk hővé alakul és elveszik. Hibrid és elektromos járműveknél viszont a fékezés során ez a mozgási energia villamos energiává alakul (visszafelé az elektromos motor generátorként működik), és így tárolódik az akkumulátorban, ezzel is növelve a hatótávolságot.  

FIGYELEM! Ez a posztunk ekkor frissült utoljára: 2019-08-30 . A benne szereplő Információk már érvényüket veszthették.

Előző

Következő

Hozzászólás írása

Pin It on Pinterest

Tetszett?

Oszd meg másokkal is!