fbpx

Fekete dobozok már az autókban is vannak. Milyen adatokat gyűjt az EDR?

Júliustól kezdve az EU-ban értékesített új autók mindegyikét fel kell szerelni baleseti adatrögzítővel (EDR). A cél a balesetek kivizsgálásának megkönnyítése. De hogyan működnek az autók fekete dobozai, és hol találjuk őket?

2024. július 6-tól az Európai Unió előírja, hogy az új autóknak rendelkezniük kell egy hétköznapi nyelven fekete dobozként ismert eszközzel, amely megkönnyíti a közlekedési balesetek kivizsgálását. Ettől a hónaptól kezdve az intelligens sebességasszisztens-rendszerek és az alkoholzár beszerelésének megkönnyítése is kötelező lesz az autókban. „Az eszköz hivatalos neve Event Data Recorder, rövidítve EDR” – mondja Jan Večerník, a Škoda műszaki fejlesztője.

Az EDR működése

Hol találjuk az EDR-t és hogyan működik?

Röviden? Sehol. De nézzük egy kicsit bővebben. Az autókat valójában nem kell új fizikai eszközzel felszerelni – az EDR csupán egy új szoftveres funkció, és a légzsákok vezérlőegységét és annak memóriáját használják a kötelező adatok tárolására. Az adatokat folyamatosan írják a memóriába, de a tárolt adatok újra és újra felülíródnak új adatokkal, hacsak az autó utasbiztonsági rendszerei (leegyszerűsítve a légzsákok) nem aktiválódnak.

„Baleset esetén a rendszer az ütközés előtti öt másodperchez, és az ütközés utáni legfeljebb öt másodperchez tartozó adatokat tárolja a rekorderben” – magyarázza Večerník. Ebben az esetben az adatok tartósan tárolódnak, és semmilyen módon nem szerkeszthetők, nem módosíthatók, illetve nem törölhetők. „Az adatokat nem lehet erőszakkal betáplálni a vezérlőegységbe” – mutat rá Jan Večerník.

Mit tárol az EDR tehát baleset esetén?

„A rendszer elsősorban magával az ütközéssel kapcsolatos adatokat rögzíti, például a biztonsági rendszerek aktiválási idejét, az ülések foglaltsági állapotát, a sebességváltozást stb. Más információkat is tárol, például az autó ütközés előtti sebességét, a hosszanti és oldalirányú lassulását, a gázpedál és a fékpedál állapotát, a kormánykerék állásszögét, az ABS és az ESP állapotára vonatkozó információkat, valamint a motor fordulatszámát” – mondja Jan Večerník. Összesen több mint ezer adat és érték van, amelyet az autó különböző egységei küldenek a légzsákvezérlő egységnek.

A járművezetők, vagy a szervizek számára ezek az adatok nem hozzáférhetőek.

Az összegyűjtött adatok kizárólag a közlekedési balesetek tisztázását hivatottak segíteni. „Sem az autó felhasználója, sem a szerviztechnikusok, sem más illetéktelen személyek nem férhetnek hozzá az adatokhoz” – magyarázza Večerník. „Az adatokat csak a megfelelő engedéllyel rendelkező speciális eszközzel lehet kiolvasni. Rendszerint csak a rendőrök vagy a bírósági szakértők lesznek jogosultak hozzáférni az adatokhoz” – teszi hozzá Jan Večerník.

Az EDR-ben tárolt adatokat természetesen nem a járművezetők viselkedésének megfigyelésére használják fel. Az adatok tárolása nem jár semmilyen kötelezettséggel vagy következménnyel a járművezető számára. Ugyanakkor nem áll fenn annak a veszélye sem, hogy egy baleset után valaki megpróbálná megváltoztatni az adatokat, hogy egy olyan járművezetőre hárítsa a felelősséget, aki nem volt hibás.

Előző

Következő

Hozzászólás írása

Pin It on Pinterest

Tetszett?

Oszd meg másokkal is!