fbpx

Miből készülnek a fenntartható autók? Sütőolajból és régi matracokból.

Az IVET Show Car 20 ötletet mutat be a fenntartható anyagok felhasználására. Újrahasznosított lökhárítók, részben újrahasznosított sütőolajból készült burkolati elemek vagy a régi matracokból készült szőnyegek hamarosan bekerülhetnek a sorozatgyártású Škodákba.

A Škoda már most is széles körben használ újrahasznosított és újrahasznosítható anyagokat autóiban. Folyamatosan azon dolgozik azonban, hogy még többet építsen be, nemcsak azért, hogy megfeleljen a jövőbeni európai jogszabályoknak, hanem azért is, hogy a fenntarthatóság terén úttörő szerepet töltsön be az autóiparban, és hogy a lehető legnagyobb mértékben csökkentse karbonlábnyomát és fosszilis üzemanyag-fogyasztását.

IVET a fenntartható autó

Az IVET Show Car második változata bemutatja az e cél felé tett néhány lépést. Ezúttal a Škoda Enyaq szériamodelljén alapul. Míg az előző tanulmány a természetes anyagok használatát mutatta be, a koncepció most az újrahasznosított és újrahasznosítható anyagok maximális felhasználására összpontosít.

„Ez természetesen nem irreális elképzelés. Épp ellenkezőleg, a legtöbb bemutatott ötletnek reális esélye van arra, hogy sorozatgyártásba kerüljön. A bemutatott húsz újításból tizenkettő már most a Škoda jövőbeli autóiba kerül, és még többet fogunk alkalmazni közülük” – hangsúlyozza a koncepció fontosságát Petr Kraus, aki a Škoda Műszaki Fejlesztés részlegéről a karosszériarendszer-fejlesztés vezetője. A koncepcióautó így olyan helyeken is bemutatja az újhasznosított anyagok felhasználását, amelyek általában nem láthatók az ügyfél számára, ezért is kapott nyitott belső kialakítást, amelyben egyes alkatrészek szerkezete is látható.

„Baleset esetén a rendszer az ütközés előtti öt másodperchez, és az ütközés utáni legfeljebb öt másodperchez tartozó adatokat tárolja a rekorderben” – magyarázza Večerník. Ebben az esetben az adatok tartósan tárolódnak, és semmilyen módon nem szerkeszthetők, nem módosíthatók, illetve nem törölhetők. „Az adatokat nem lehet erőszakkal betáplálni a vezérlőegységbe” – mutat rá Jan Večerník.

A Škoda a beszállítókkal együttműködve dolgozta ki a megoldásokat, maga a koncepcióautó pedig több hónapon át készült az anyagfejlesztési részleg, a formatervezési részleg és a prototípus-műhely együttműködésében. Egyébként még maga a koncepcióautó építéséhez használt autó is valójában újrahasznosított. „Ez egy olyan tesztautó, amelyet egyébként leselejteztünk volna” – mondja Petr Kraus.

A hagyományos sorozatgyártású Enyaq-hoz képest a koncepcióautóban több mint kétszer annyi újrahasznosított műanyag van. „A jelenlegi jogszabályok előírják, hogy 2030 után legalább 25%-ban újrahasznosított műanyagot kell használnunk az autókban, de ezt természetesen nem halogatjuk az utolsó pillanatig, és még magasabb arányt kívánunk elérni” – mondja Kraus. Az ilyen anyagok használatának fő oka az autó karbonlábnyomának csökkentése. „A műanyagokat általában olajból, egy nem megújuló erőforrásból állítják elő. Csökkentjük ettől az erőforrástól való függőségünket. És egyúttal a karbonlábnyomunkat is csökkentjük azáltal, hogy olyan anyagot használunk, amelyet egyszer már előállítottak” – magyarázza Kraus.

A kevesebb féle anyag egyenlő az egyszerűbb újrahasznosíthatósággal

Az egyik érdekes megoldás, amelyet az autóban több helyen is alkalmaznak, a többrétegű anyag új koncepciója, amelyet az autógyártó mono-anyagnak nevez. Az ötlet lényege, hogy az autóban számos helyen, például az üléseken, az ajtókon vagy a műszerfal egyes részein a kárpitok gyakran akár három különböző anyagból is álló, egymáshoz ragasztott rétegekből állnak, ami lehetetlenné teszi az újrahasznosítást. A mono-anyag lényege, hogy az összes réteg kémiailag ugyanaz az anyag, csak más technológiával készül, így minden rétegnek olyan más tulajdonságai vannak, amelyekre a Škodának éppen szüksége van.

A rétegeket, amelyek újrahasznosított PET-palackokból készültek, ugyanazzal a ragasztóalappal ragasztják össze, így a kárpit egészben újrahasznosítható. „Fontos elmondani, hogy az összes újrahasznosított anyag megfelel a legmagasabb követelményeinknek, átmegy az összes funkcionális és tartóssági teszten, és megfelel a jogszabályi előírásoknak, amelyek egyébként a nem újrahasznosított anyagokra vonatkoznak, így az újrahasznosított anyagok használata a vásárló számára nem jelent minőségcsökkenést a korábban használt fosszilis erőforrásokból készült anyagokhoz képest” – magyarázza Dalibor Kopáč, aki a fenntartható anyagok fejlesztéséért felelős. Gyakorlati és funkcionális szempontból a felhasználó nem fog tudni különbséget tenni az újrahasznosított és a hagyományos anyagok között.

Az IVET Show Car tanulmányában is alapvető fontosságú az úgynevezett post-consumer műanyagok, azaz a pályafutásukat hulladékként végző, használt műanyagok felhasználása. A koncepcióautóban ezeket a „sárga kukák” tartalmából készült műanyagok, valamint például használt poliuretán matracokból vagy autóakkumulátorokból készült anyagok is képviselik. A tanulmányban a kerékjárati ívek burkolata, a motorháztető zárjának tartója és a szélvédő alatti vízcsatorna fedele műanyag autóakkumulátor-burkolatokból készült. A matracokat padlócsillapításra vagy zajszigetelésre használják. A műanyag gyűjtő kukákból származó hulladékot – például a joghurtos poharakat – belső ajtóbélésekhez használják fel. „Ezeknek az anyagoknak a felhasználásával csökkentjük annak a hulladéknak a mennyiségét, amely a hulladéklerakókban vagy az égetőkben végzi” – mondja Dalibor Kopáč.

Még a sütőolaj és a gumi is újrahasznosítható

A koncepcióautó néhány olyan ötletet is alkalmaz, amelyek nagyon szokatlanok, vagy eddig nem voltak megvalósíthatóak. „A közelmúltig szinte lehetetlen volt a festett alkatrészek újrahasznosítása. Most olyan lökhárítónk van, amely nagy arányban régi lökhárítók anyagából készült” – mondja Lukáš Zuzánek, a fenntartható anyagokért felelős fejlesztőmérnök, aki egy másik újítást is ismertet az újrahasznosított műanyagok felhasználásában. Az autó küszöbborításánál használt anyag újrahasznosított sütőolajból készült. A gumi ajtótömítés pedig újrahasznosított gumiból készült – amit egészen a közelmúltig kivitelezhetetlenül nehéz volt újrahasznosítani. „Most azonban már létezik a technológia a gumi devulkanizálására, majd új granulátum készítésére és új vulkanizált gumi előállítására” – magyarázza Zuzánek.

Előző

Következő

Hozzászólás írása

Pin It on Pinterest

Tetszett?

Oszd meg másokkal is!