fbpx

Tetőbox a tetőn? Csakis hátra és középre

Tudjuk, hogy hihetetlen, de nyáron valami történik sok Škoda modell csomagterével, ami indokolja a tetőbox használatát.

Bár a Škoda modellek a hatalmas csomagterükről híresek, vannak az évnek olyan időszakai, amikor valahogy összemennek az év többi hónapjaiban fekete lyukként viselkedő óriási csomagtartók. Ha nem akarunk családi veszekedéssel kezdeni a megérkezés után, és kerülnénk, hogy a „hol a hintalovam? És a konyhai robotgépem?” jellegű kérdésekre keressünk elfogadható válaszokat, szükség lesz arra, hogy valamilyen plusz csomagtartót szereljünk a tetőre, mondjuk tetőbox formájában. De hogyan szereljük fel, hogy a zaja ne legyen elviselhetetlen menet közben, és a fogyasztás se emelkedjen az egekbe. Íme néhány tanács a megfelelő tartozék kiválasztásához és annak elhelyezéséhez.

Ha túl sok a csomag, akkor jön jól egy külső tárolóhely, jellemzően a tetőbox. És persze a kerékpárok szállításához is elengedhetetlenek a speciális csomagtartók. De vannak szabályok is, amelyeket érdemes vagy be is kell tartani, ha ilyen plusz rakománnyal közlekedünk. A biztonság mellett az üzemanyag-fogyasztás vagy a hatótávolság is fontos kérdés, mivel az autón kívül szállított további rakomány befolyásolja az autó aerodinamikáját.

Tetőbox utazáshoz

„Lényeges, hogy jóváhagyott és megfelelően homologizált tartozékokat használjunk, és ügyeljünk a rakomány biztonságos rögzítésére” – mondja Dušan Matěásko, aki a Škoda Autonál a tartozékokkal foglalkozik. A csomagszállítók helyes felszerelésében a kezelési útmutató segít. Az viszont már járművezető felelőssége, hogy a rakomány egyetlen része se lazuljon meg. „Minden levehető felszerelést az autóban kell szállítani” – mutat rá Matěásko. Más szóval, ha a kerékpárra italos palackot, kerékpáros komputert vagy gyermekülést erősítettek, ezeket le kell szerelni, és vagy otthon hagyni, vagy az autóban kell szállítani őket.

Vannak más szabályok is. „A tulajdonosoknak be kell tartaniuk az autó tetejére vagy a szállítóeszközre vonatkozó terhelési korlátokat, és be kell tartaniuk a megengedett legnagyobb sebességet, valamint minden megálláskor ellenőrizniük kell, hogy a rakomány megfelelően rögzítve van-e” – mondja Matěásko. Egy másik dolog, amit nem szabad elfelejteni, hogy a vonóhorgon lévő teherhordó eltakarja a rendszámtáblát, ezért azt a teherhordó hátsó részén kell elhelyezni. Egyes országokban szükség van egy harmadik rendszámtáblára, amelyet a hatóságok kérésre kiadnak, míg más országokban (például a Škoda hazájában, a Cseh Köztársaságban) elegendő a hátsó rendszámtáblát olyan helyre tenni, ahol az látható. Idehaza mindkét megoldás elfogadott, így a rendes rendszámtáblát is áthelyezhetjük, illetve igényelhetünk úgynevezett szürke rendszámot is autónkhoz. A kellemetlenségek elkerülése érdekében érdemes utána néznünk, hogy cél vagy tranzit országokban milyen szabályok érvényesek.

Tetőbox utazáshoz

Az engedélyezett tartozékok a legjobbak

A legjobb módja annak, hogy megbizonyosodjunk arról, hogy a tartozékok megfelelőek az autóhoz, ha közvetlenül a gyártótól vagy a hivatalos kereskedőktől vásároljuk meg őket. A Škoda márkakereskedésekben például tetőcsomagtartók, kerékpár- és síléctartók és -dobozok, valamint vohóhorgok is megvásárolhatóak.

Tetőbox utazáshoz

A Škoda természetesen olyan tartozékokat kínál, amelyek minden jogszabályi előírásnak megfelelnek, és rendelkeznek a megfelelő tanúsítványokkal” – magyarázza Matěásko, majd hozzáteszi: „A termékeket a Volkswagen-csoport szigorú biztonsági, tartóssági és funkcionalitási követelményei szerint is tesztelték.”

Az ellenőrzött tartozékok használatának szükségességét néhány biztonsági követelmény is bizonyítja. A tetőboxoknak például meg kell felelniük a CityCrash szabványnak, amely előírja, hogy valamilyen ütközés esetén a megengedett legnagyobb súlyhoz képest +20%-kal túlterhelt tetőboxból sem szabad 10 grammnál nehezebb tárgynak vagy alkatrésznek kiszabadulnia.

De hová szereljük a tetőboxot? Röviden: hátrafelé és középre

„A Škoda Original tartozékokat a fejlesztés során aerodinamikai optimalizálásnak is alávetjük, először számítógépes szimulációkkal, majd a végső fázisban a termékek járműveken történő szélcsatornában történő mérésével” – magyarázza Jan Jagrik, a jármű aerodinamikai fejlesztésének vezetője.

A karosszériára szerelt felszerelések mindig hatással vannak az üzemanyag-fogyasztásra. „Ami a fogyasztást illeti, bár a tetőboxok a népszerűbbek, de mégis jobb, ha az autó mögött szállítunk extra terhet, például egy kerékpártartót vagy egy tárolódobozt a vonóhorogra szerelve” – mondja Jagrik. Ez azért van így, mert az autó mögött elhelyezett rakomány nem zavarja az autó homlokfelületét, így kevésbé befolyásolja az autó aerodinamikáját és általános menetellenállását, mint a tetőn elhelyezett rakomány.

Tetőbox utazáshoz

„Ha mégis tetőboxot kell használni a szállításhoz, akkor azt a lehető leghátrébb kell elhelyezni, de ugyanakkor úgy, hogy a csomagtartó kinyitható legyen” – tanácsolja Jagrik. „Aerodinamikai szempontból egy hosszú, keskeny doboz jobb, mint egy rövid, széles doboz” – teszi hozzá. Az is szerepet játszik, hogy hol helyezkedik el a doboz a tetőn. Az ideális hely inkább az autó közepén van, mint a bal vagy a jobb oldalon, még akkor is, ha pakolás szempontjából ezt kényelmetlennek találhatjuk. Ez azért van így, mert a holtponti pozíció kiegyensúlyozott érzékenységet biztosít az oldalszéllel szemben.

Előző

Következő

Hozzászólás írása

Pin It on Pinterest

Tetszett?

Oszd meg másokkal is!