fbpx

Elektromos autó és lakókocsi? Váratlanul meggyőző kombináció.

Tegnap egy magyar példát hoztunk az elektromos autós lakókocsis nyaralásra, most pedig egy nemzetközit. Ráadásul egy olyat, amelyben egy Enyaq 60-as szerepel.

A dániai Jütland szívében, a Herningtől délre fekvő Sønder Felding faluban él a 49 éves Poul Houborg Jepsen. Napközben egy elektromos kisbuszt vezet, amely fogyatékkal élő iskolásokat szállít. Felesége, Dorthe a legközelebbi nagyobb városban egy étkezdében dolgozik. Együtt találják meg a békét a falusi élet egyszerűségében, amelyet közös hobbik gazdagítanak – az egyik ilyen a lakókocsival való kalandozás.

„A Škodával megtett utunk hosszú és tartalmas volt” – emlékszik vissza Poul, és bepillantást enged autós múltjukba. A Škoda Enyaq iV 60 Sportline a hetedik Škoda, ami azt hiszem jól bizonyítja a márka iránti hűségüket. A 2023 májusában vásárolt piros csoda nem csupán egy jármű számukra, hanem azt is jól mutatja, miként gondolkoznak a hétköznapokban. „Az Enyaq előtt négy évig egy 2019-es Fabia Combi TSI DSG volt a tulajdonunkban. De az elektromos mobilitás csábítása, valamint a munkahelyi elektromos kisbusz vezetésével kapcsolatos tapasztalataim természetes lépéssé tették számunkra az elektromos autóra való átállást” – magyarázza Poul.

Az elektromos technológia melletti döntést nemcsak a funkcionalitás, hanem egy sokkal földhözragadtabb tényező is befolyásolta – a velvet vörös fényezés. „A szín jelentős és döntő tényező volt számunkra. Amikor találtunk egy piros Sportline-t, tudtuk, hogy nem keresgélünk tovább és hazahozzuk” – mondja Poul mosolyogva.

Most, hogy körülbelül 36 000 kilométert mutat a kilométeróra, az Enyaq részünkké vált. Nem csak Poul és Dorthe kedveli az elektromos Škodát, a családjuk és a barátaik is hasonlóan pozitívan vélekednek róla. „Szerintük az autó, és különösen a színe nagyon szép. Sokan kíváncsiak arra, hogy milyen érzés elektromos autóval élni és járni, mivel a mi körünkben eddig csak néhányan vannak e-autó tulajdonosok” – osztja meg Poul.

A töltés egy lehetőség

Hamarosan a piros Enyaq a mindennapi életük szerves részévé vált. „Dorthe minden nap ezzel jár a munkahelyére, én pedig az elektromos kisbusszal jövök haza a munkából. Hétvégén gyakran vagyunk úton, néha a lakókocsinkat is vontatjuk, hogy messzebb tudjunk kalandozni” – meséli Poul, aki szerint kulcsfontosságú volt számukra, hogy az Enyaq ugyanúgy használható legyen, mint bármelyik korábbi autójuk, mind a mindennapi közlekedéshez, mind a lakókocsival való kirándulásokhoz.

Ami a hatótávolságot illeti, Poul az Enyaq akkumulátorának hatótávjával kapcsolatos tapasztalatairól is beszél. „Télen körülbelül 220-250 kilométert tudunk megtenni egy feltöltéssel, de tavaly nyáron 370-390 kilométert tettünk meg vele.” A kisebb akkumulátorral rendelkező 60-as modell választása tudatos döntés volt, amelyet több Škoda kereskedő is tanácsolt számukra, miután felmérték az igényeiket. „Azzal érveltek, hogy ahhoz, amire szükségünk van, a nagyobb akkumulátor egyszerűen felesleges kiadás lenne. A hosszabb utak során a töltéshez szükséges megállásokat mindig is inkább lehetőségnek, mint gondnak tekintettük. Ez egy lehetőség egy kis szünetre, hogy kinyújtóztassuk a lábunkat, vagy hogy gyorsan bekapjunk valamit- így tényleg mindenki nyer.”

Az Enyaq töltése rutinná vált, harmonikusan beépült az életükbe, hasonlóan egy hagyományos autó feltöltéséhez, de azzal a plusz kényelemmel, hogy otthon is elvégezhetik. „Többnyire a cégem által az elektromos kisbuszhoz telepített falitöltőn töltjük. Vasárnaponként 80-90 százalékra szoktuk tölteni, majd szerdánként és péntekenként egy-egy órára dugjuk még töltőre szükség szerint ” – vázolja fel Poul a stratégiát, amely a hatékonyságot maximalizálja anélkül, hogy megzavarná a napirendjüket.

Az általánosan elterjedt „töltőpara” hiedelem ellenére Poul és Dorthe tapasztalatai pozitívak és aggodalomtól mentesek. „Valójában még soha nem fogytunk ki az áramból. Dorthe kezdetben kissé ideges volt a hatótávolság miatt, de ez az aggodalom hamar elszállt. Néhányszor már 3-4 százalékos töltöttséggel is sikerült hazajutnia, minden gond nélkül” – meséli Poul, aki egyre nagyobb bizalmat érez az elektromos járművük iránt.

Vontatás elektromos autóval? Semmi gond!

A végtelenbe vezető utak, és a mobilotthon kényelme már régóta rabul ejtette őket. „Amikor tehát az Enyaq mellett döntöttünk, elengedhetetlen volt, hogy képes legyen elhúzni a lakókocsinkat. Még a lakókocsit is megmérettettük, hogy megbizonyosodjunk arról, hogy az Enyaq vontatási kapacitását nem haladja meg az 1000 kilogrammos lakókocsink, így maradt némi mozgástér az 1200 kilogrammig” – meséli Poul.

Az Enyaq még a kisebb akkumulátorral és 179 lóerővel is lenyűgöz hatékonyságával és teljesítményével, megkérdőjelezve azt az elképzelést, hogy a több mindig jobb. „A lakókocsit vontatva az Enyaq átlagosan 29,5 kWh-t használ 100 kilométeren. A várakozásokkal ellentétben nem tapasztaltunk visszaesést a teljesítményben vagy a dinamikában. Ez tulajdonképpen figyelemre méltó, és akár meg is kérdőjelezi a vontatási kapacitás határait” – beszél elragadtatva Poul az Enyaq képességeiről.

Az Enyaq töltése a lakókocsi vontatása közben azonban logisztikai kihívást jelent – mivel a töltőhely általában csak egy szóla autó számára lett kialakítva, nem számoltak a vontatmánnyal közlekedőkre. „A töltőállomásokon le kell csatolnunk a lakókocsit, mivel utazásaink során elsősorban gyorstöltőket használunk. Annak ellenére, hogy ez nem ideális, az utazásnak ez egy kezelhető része, és a hírek már arról szólnak, hogy egyre több töltőállomáson fogadnak pótkocsikat érkezőket is” – jegyzi meg Poul. Majd hozzáteszi, hogy akik lakókocsival utaznak, azoknak egy egyszerű gyorséttermi parkolás során is hasonlóan kell tenniük.

Az előző, belső égésű motoros járművükkel és az Enyaq-kal való vontatás közötti különbségekre reflektálva Poul kiemeli a zökkenőmentes átmenetet és az elektromos vontatás előnyeit. „A Fabiával és most az Enyaq-kal szerzett tapasztalataink azt mutatják, hogy az elektromos vontatás nem csak életképes, de sok szempontból előnyösebb is.”

Azoknak, akik az elektromos autóval történő vontatásra való átállást fontolgatják, Poul néhány tapasztalaton alapuló tanácsot is ad. „Ne habozzanak megtenni a lépést. Még hosszú utakra is több mint alkalmas egy olyan elektromos jármű, mint az Enyaq, még kisebb akkumulátorral is. Míg mi a kisebb akkumulátort választottuk a helyi kalandjainkhoz, azok, akik hosszabb utakat terveznek, például Olaszországba, a nagyobb akkumulátort is megfontolhatják. De a mi igényeinknek és utazási preferenciáinknak az Enyaq 60 is tökéletesen megfelelt.”

Apró dolgok, amelyek igazán számítanak

Bár Poul elbeszélése eddig úgy hangzott, mint egy tündérmese, az emberben akkor is ott bujkál a kisördög: van-e bármilyen hátránya az elektromos autónak? „A legnagyobb hátrány? Azon kapod magad, hogy a szükségesnél gyakrabban vezetsz, csak azért, mert megteheted” – nevet fel Poul. Az előnyök megvitatásakor a beszélgetés gyakorlatiasabbra fordul. „Az elektromos jármű vezetésének kényelme és gazdaságossága páratlan” – magyarázza Poul. „Bár a kezdeti beszerzési ár meredek, a folyamatos költségek jelentősen alacsonyabbak. Az üzemanyaggal összehasonlítva az elektromos áram ára és a dániai alacsony tulajdonosi adó gazdaságilag is ésszerűvé teszi a jármű használatát.”

Az Enyaq karbantartása és szervizelése egyszerű volt Poul és Dorthe számára. „Volt néhány frissítés és garanciális munka, mint például a tükrökben lévő logólámpa, de semmi komolyabb. A helyi Škoda-kereskedőnk Herningben hihetetlenül segítőkész volt.” Az Enyaq formatervezése és okos megoldásai a számukra kiemelkedőek, különösen, ha családi kirándulásokról van szó. „Az okos tárolási és kényelmi funkciók sokat jelentenek, különösen akkor, amikor az unokaöcsénkkel és unokahúgunkkal vagyunk kint. Ezek azok az apró dolgok, amelyek miatt még jobban értékeljük az autónkat” – jegyzi meg Poul, szerint az Enyaq emiatt is tökéletes családi autó.

Felidéz egy találkozást is, amely rávilágít az Enyaq vonzerejére. „A Velvet piros Sportline-unk sok fejet elcsavart az utcákon, különösen a kezdeti időkben. Egyszer egy tekintélyes szálloda közelében, Gammel Skagenben az Enyaqunk több figyelmet kapott, mint egy ott parkoló Ferrari és Range Rover. Úgy tűnik, az elektromos mobilitás vonzereje még a legfényűzőbb belső égésű autókkal is vetekedhet” – meséli nevetve.

Gondolatai végén Poul arra bátorítja azokat, akik elektromos autó vásárlását fontolgatják, hogy ne féjenek változni és változtatni. „Egyszerűbb, mint gondolnátok. Megnéztük más márkák modelljeit  is, de a Škodával szerzett múltunk, valamint az, amit az Enyaq kínált tökéletes választássá tette őt számunkra.”

Előző

Következő

Hozzászólás írása

Pin It on Pinterest

Tetszett?

Oszd meg másokkal is!