Az ABB teljes mértékben elkötelezett az elektromobilitás iránt!
Zajmentes városok és tisztább levegő – ez az egyik eredménye az eMobilitásra való átállásnak az ABB munkatársai szerint. És ők igazán tudják, hogy miről beszélnek. Az ABB tízezer autóból álló flottával rendelkezik több tucat országban, amelynek egyre nagyobb hányadát teszik ki az elektromos modellek.
Az ABB tech vállalat évek óta együttműködik a Volkswagen-csoporttal, az ABB kifinomult robotikai és automatizálási megoldásokat szállít a csoport autógyáraiba. A fenntarthatóság fontos szerepet játszik az ABB üzleti tevékenységében, ezért nem meglepő, hogy egyre több Škoda Enyaqot találunk a céges autók között.
Az egyiket Václav Švub, az autóipari robothegesztés globális vezetője használja, aki öt nemzetközi csapatot vezet a világ különböző pontjain. Az Enyaq-kal 2022 májusa óta már százezer kilométert tett meg. „Az elején természetesen új dolgokat kell megszoknunk – hogyan viselkedik az autó, milyen a hatótávolsága, ha esik az eső vagy hideg van -, és egy kicsit más megközelítést kell alkalmaznunk, mint egy belsőégésű motorral szerelt autó esetében. De egy idő után már nem vettem észre a különbségeket, és most már élvezem a sima és csendes utazás érzését. Még a feleségem is nagyon szereti” – mondja mosolyogva Václav Švub.
Szerinte az eMobilitás legnagyobb haszna a környezete számára van. „Erre akkor jöttem rá, amikor Sanghajba utaztam, ahol már több elektromos autó van, mint belsőégésű motorral hajtott autó. Amikor átmegyünk egy nyolcsávos, forgalmas utcán, ahol az autók megállnak a piros lámpánál, és nem érezzük a kipuffogószagot, és a város hangjait is halljuk, nem csak az autókét, nem marad kétségünk afelől, hogy miért kell folytatnunk az elektromobilitásra való átállást.” – mondta.
Az ABB-nél az Enyaq-okat a szerviztechnikusok és az értékesítők használják, valamint más dolgozók munkavállalói juttatásként. Az Enyaq modellek hagyományosan jól felszereltek, de egyes országokban további funkciókat – például az északi országokban extra első fényszórókat – kell vásárolni. Néhány szervizautónak is speciális felszerelésre van szüksége, mint például egy polc hátul, vagy a szerszámok és alkatrészek biztonságos elhelyezésére szolgáló szerelvények. A vállalati garázsok töltőinfrastruktúrája természetesen szintén elengedhetetlen.
Václav Švub például, bár otthon tölt, gyakran használja a vállalatnál és nem utolsósorban a repülőtereken található töltőberendezéseket is. „A prágai repülőtér dicséretet érdemel, mert nagyon előzékeny az elektromos autók vezetőivel szemben. Messze megelőzi más nagy repülőterekét. Én csak hosszabb külföldi utazások alkalmával használom a gyorstöltőket, és őszintén mondhatom, hogy nem találkoztam semmilyen problémával, és mindig találtam szabad helyet. Az Enyaq-ot a Škoda történetének legsikeresebb modelljének tartom. Remekül néz ki, praktikus, tágas, és elektromos. Nagyon várom az új elektromos modelleket, például a kisebb Elroq-ot, amelyet mindenképpen megfontolunk, mint egy második autót a család számára” – mondta Václav Švub.
Václav Švub például, bár otthon tölt, gyakran használja a vállalatnál és nem utolsósorban a repülőtereken található töltőberendezéseket is. „A prágai repülőtér dicséretet érdemel, mert nagyon előzékeny az elektromos autók vezetőivel szemben. Messze megelőzi más nagy repülőterekét. Én csak hosszabb külföldi utazások alkalmával használom a gyorstöltőket, és őszintén mondhatom, hogy nem találkoztam semmilyen problémával, és mindig találtam szabad helyet. Az Enyaq-ot a Škoda történetének legsikeresebb modelljének tartom. Remekül néz ki, praktikus, tágas, és elektromos. Nagyon várom az új elektromos modelleket, például a kisebb Elroq-ot, amelyet mindenképpen megfontolunk, mint egy második autót a család számára” – mondta Václav Švub.
A kezdeti bizalmatlanságot öröm követte
Sok vállalat elismeri, hogy alkalmazottaik néha bizalmatlanok és kétkednek, amikor az elektromobilitásról van szó, és ez alól az ABB sem kivétel. „Aggályokkal találkozunk, különösen a költségekkel és a hatótávolsággal kapcsolatban. Ha csak a vételárat nézzük, egy elektromos jármű drágábbnak tűnhet, mint egy belsőégésű motoros jármű, de ha a karbantartási költségeket is figyelembe vesszük, egyértelműen az elektromos jármű nyer. Megvizsgáltuk az összes költségösszetevőt, például a kezdeti beruházást, a maradványértéket, a karbantartást, a gumiabroncsokat, a biztosítást, az energiaköltségeket és az egyes országokban igénybe vehető adókedvezményeket is. Sok vezetőt aggaszt a hatótávolság kérdése is. De ha egyszer elkezdenek vezetni egy a legnagyobb akkumulátorral szerelt Enyaq-ot, akkor megfelelőnek találják a télen 300, nyáron pedig 400 kilométer körüli átlagos hatótávolságot, még az olyan hidegebb országokban is, mint Svédország” – mondja Vítězslav Lukáš, az ABB csehországi ügyvezető igazgatója.
Szerinte nagyon fontos, hogy a jármű használóját megismertessék az elektromos modellek sajátosságaival, valamint hogy előre tervezzenek az elektromos autóval megtett hosszabb utakkal. Gondos tervezésre elsősorban azokban az országokban van szükség, ahol a töltőinfrastruktúra korlátozott vagy még kialakulóban van. „Az egyik kollégánk nevetve mesélte, hogy az Enyaq segít a sebességhatárokon belül maradni, mert különben túl nagy lesz az energiafogyasztás. Ez persze biztonságosabb közlekedést is jelent egyben. Egy másik találó hasonlattal állt elő: a hagyományos belsőégésű motorral hajtott járműről elektromos autóra váltani olyan, mintha az 1990-es évek végi hagyományos mobiltelefonról okostelefonra váltanánk. Nyomaték, fékezés és csendes működés – ez az, amiben az elektromos autók páratlanok” – tette hozzá Ricardo Koevoet, a globális flotta beszerzési vezetője.
Az Enyaqnak nincs szüksége reklámra
És munkavállalói juttatásként is beválik az Enyaq? „A múltban egyes országokban, például Svédországban nehéz volt rávenni a munkavállalókat, hogy cseh autókat válaszzanak. Az Enyaq esetében azonban ez nem jelent problémát. A legtöbb Enyaq-unkat ebben a skandináv országban használják. Portugáliában pedig a flottánk tavaly óta szinte 100 százalékban Enyaqokból áll” – mutat rá Koevoet.
Az ABB globális csoportként kötelezettséget vállalt arra, hogy 2030-ig a teljes, több mint 10.000 járműből álló flottáját elektromos járművekre állítja át. „Arra számítok, hogy Csehország hamarabb eléri ezt a célt. Tisztában vagyunk azzal, hogy nemcsak a saját mutatóinkért, hanem az egész autópiac átalakulásáért is felelősséggel tartozunk. Az ABB az elektromobilitás infrastruktúrájának, különösen a töltőállomásoknak egyik fő szolgáltatója. Csehországban piacvezetők vagyunk ezen a területen” – mondja Vítězslav Lukáš, majd Ricardo Koevoet hozzáteszi, hogy a Škoda az ABB globális flottájában is a leginkább előforduló márka, a vállalat autóinak közel 18%-át teszi ki. Ezeknek a járműveknek nagyjából a fele Škoda Octavia. Az elektromos Enyaq autók száma is fokozatosan növekszik, már több mint háromszázan közlekednek az ABB zászlaja alatt.
Az ABB
Technológiai úttörő az elektrotechnika és az automatizálás területén, amely lehetővé teszi a fenntarthatóbb jövőt. A műszaki know-how és a szoftverek ötvözésével a vállalat megoldásokat kínál az energiatermelés, a szállítás, az elosztás és az épületek üzemeltetésének optimalizálására. Az ABB több mint 140 éve vezető szerepet tölt be az iparágban, és több mint 105.000 alkalmazottal olyan innovációkat hoz a piacra, amelyek felgyorsítják az iparág átalakulását.