fbpx

Születésnaposaink: Felicia és Fabia

Az első Škoda Felicia modellek 30 évvel ezelőtt gördültek le a Kvasiny-i szerelőszalagokról, majd öt évvel később követték őket az első Fabiák. Mindkét modell hatalmas siker volt, a fiatalabbik modell pedig már a negyedik generációját éli. Ezen a kerek születésnapon érdemes kicsit felidézni, hogy miként kezdődött a történetük.

A Škoda Felicia és a Škoda Fabia is szeptember hónapban került sorozatgyártásba – az előbbi 1994. szeptember 5-én, az utóbbi 1999. szeptember 14-én. Így logikus, hogy együtt ünnepeljük a születésnapjukat. Ezen kívül közös bennük, hogy mindkét autó számos újítással büszkélkedhetett, amelyek meghatározták, miként gondolnak a vásárlók akár a mai Škoda modellekre, másrészt hatalmas sikert arattak a vásárlók körében.

Például csak a Feliciából hét év alatt 1,4 millió darabot adtak el. Ez volt az első Škoda, amely ABS blokkolásgátlót, akár négy légzsákot, légkondicionálót, szervokormányt, praktikus fedélzeti számítógépet és állítható magasságú első üléseket kínált. A vásárlók választhatták akár a minőségi bőrkárpitozást is.

Felicia: tények és számok

A Felicia név az 1950-es évek végén és az 1960-as évek elején gyártott azonos nevű nyitott karosszériás modellre emlékeztetett, és a latin felicitas kifejezésre is utalt, amely jólétet vagy boldogságot jelent. Bár az új Felicia a jól bevált Favoritra épült, teljesen átdolgozták azt, és 1187 új főalkatrészt használtak fel. Az esztétika és a teljesítmény mellett a hangsúlyt a minőségre és a megbízhatóságra helyezték.

Az ötajtós Favorit ferdehátúhoz képest az új Felicia 40 mm-rel hosszabb és 15 mm-rel szélesebb lett, és több mint 21 literrel több csomagteret és még tágasabb belső teret is kapott. A monocoque karosszéria vázát jelentősen megerősítették; a hátsó kerékagyaknál elhelyezett stabilizátor csökkentette a kanyarodás közbeni dőlést; a rugózási komfort érezhetően javult; és nem utolsósorban javult az megbízhatóság is. A Favorithoz képest erősebb motorokat is kínált az új modell. Az alap erőforrás egy 1289 köbcentiméteres motor volt, 40 kW és 50 kW teljesítményű változatokban. Ehhez 1995-ben egy 1,6 MPI/55 kW-os benzines négyhengeres és egy 1,9 D/47 kW-os dízelváltozat csatlakozott. Ezeket a változatokat már a Favorit kifejlesztésekor betervezték, így a Volkswagen csoport motorjainak beépítése nem jelentett különösebb problémát.

1994 és 2001 között több, mint 900.000 darabot adtak el a Felicia ferdehátú változatából. 1995-ben megjelent a Felicia Combi, egy igazán praktikus változat, amelyből 2001-ig több mint 350.000 darabot adtak el belőle. A Pickup haszonjármű kivitelből 1995 és 2001 között közel 125.000 darabot értékesített a márka; emellett 1996 és 2000 között közel 19.000 ilyen könnyű haszongépjárművet gyártottak Volkswagen Caddy elnevezéssel is. És persze nem feledkezhetünk meg az élénksárga fényezésű Felicia Funról sem. A Felicia története 2001. június 26-án zárult le.

Az ikonikus Fabia fantasztikus negyedszázada

1999 szeptemberében a Fabia elkezdte felváltani a Feliciát a családi ferdehátúak trónján. A Feliciával ellentétben a Fabia teljesen a VW platformjára épült. Napjainkban, 25 évvel később már a negyedik generációját éli, és magabiztosan folytatja tovább elődjei sikerét. A Škoda Fabiát tervezését a belga születésű Dirk van Braeckel fejezte be, ( ő 1993 és 1998 között dolgozott a Škoda Autónál), a brazil Raul Pires tervei alapján.

A Fabia 1999 szeptemberében, a frankfurti IAA Nemzetközi Autókiállításon debütált hivatalosan. A 3960 x 1646 x 1451 mm-es külső méretekkel rendelkező ferdehátú a Felicia utódjaként került piacra, de a következő másfél évben a két modell párhuzamosan készült. A vásárlók nem akarták elengedni a Feliciát, amiben szerepe volt annak is, hogy a Fabia megjelenése után még kedvezőbb áron kínálta a Škoda ezt a modellt.

Az első generációs Fabia formaterve nagyon innovatív volt. Mind technikájában, mind formatervében különbözött elődeitől. A kínálatban megjelentek az egy és két liter közötti benzinmotorok, valamint az 1.9 SDI és 1.4 TDI dízelmotorok.

A Fabia Combi 2000-ben, a Fabia Sedan pedig a következő évben jelent meg. Ezt a változatot, amely különösen egyes keleti piacokon volt népszerű, végül 2008-ig gyártották. Ekkor azonban már a második generáció (2006) is megjelent a piacon. Az első generációs Fabiából 1.788.063 darab készült. A Fabia III tíz évvel ezelőtt, 2014-ben került az utcákra, és ez volt az első Škoda, amely a vásárlóknak lehetőséget kínált például arra, hogy okostelefonjukat az autóhoz csatlakoztassák.

A jelenlegi, negyedik generációs Fabia, amelyet Oliver Stefani csapata tervezett, 2021 óta van velünk. Még mindig egy 4,1 méter hosszú ferdehátú, és továbbra is rengeteg olyan vásárló kedvence, akik értékelik könnyű kezelhetőségét, praktikus méreteit és bőséges belső helykínálatát, és ami pont ezen tulajdonságai miatt ideális autó a városi közlekedéshez.

Előző

Következő

Hozzászólás írása

Pin It on Pinterest

Tetszett?

Oszd meg másokkal is!