fbpx

Az új Elroq hangjai

Az új Škoda Elroq kompakt elektromos SUV új, külön számára alkotott hangzásvilággal érkezik majd hamarosan. Kétféle hangot használnak a gyalogosok figyelmeztetésére, amikor az autó alacsony sebességgel halad. Ezek a hangok kapcsolódnak a Modern Solid formanyelvhez és a márka új identitásához.

Bár az autógyártók arra törekednek, hogy az új modellek egyre csendesebbek legyenek, az elektromos autóknál van egy furcsaság ezzel kapcsolatban. Itt a tervezőknek kötelezően hangossá kell tenni a modelleket a biztonság érdekében. És ennek a hangnak a milyenségét a szabályok elég pontosan meghatározzák. Ez a hang az „E-noise”.

Az „E-noise” egy mesterségesen, hangszórókból sugárzott hang, amely azt a célt szolgálja, hogy az alacsony sebességnél hangtalanul suhanó elektromos autó észrevehető legyen a környezete számára. Mint említettük ez törvényi előírás az elektromos módban használt hibrid és tisztán elektromos modellek számára.

Nos, a Škoda Elroq alacsony sebesség mellett hallatott hangja eltér a Škoda meglévő elektromos vagy hibrid autóitól. A tervezők vadonatúj „E-noise” hangot kreáltak számára.

„Az Elroq-nak egy olyan egyedi hangot találtunk ki, amely a Škoda márkára jellemző” – magyarázza Pavel Orendáš és Libor Přibyl, akik az új hangok fejlesztését vezették. Az Elroq-nak kétféle hangja van: az első a Futuristic nevet viseli, és a Sport kivételével minden vezetési módban ezt használja a modell. A Sport módban azonban egy sokkal dügüsebb, speciális hangot hallhatunk, ha éppen mellettünk halad el.

Futuristic – a Škoda Elroq hangja

Mindkét hangnak van egy közös alapja, amely a márka jellegzetes hangzásvilágát sugározza. „Ez megfelel a ‘holisztikus vállalati hangzás’ stratégiánknak. Röviden: azt szeretnénk, ha minden, ami a Škodához kapcsolódik, tudat alatt hasonlóan szólna a hallgató számára, legyen szó akár a reklámok hangjáról, az infotainment rendszer hangjáról vagy magának az autónak a hangjáról” – mondja Miroslav Jaskmanicki a formatervezési osztályról.

Kellemes, de figyelmeztető

A kötelező figyelmeztető hang megalkotásakor az volt a kihívás, hogy két, egymásnak ellentmondó követelményt kellet egyensúlyba hozni. A hangnak kellően figyelemfelkeltőnek kell lennie a gyalogosok számára (miközben megfelel a szigorú jogszabályi előírásoknak), ugyanakkor nem szabad, hogy zavarja az autóban ülőket. Kétségtelen, hogy a Škoda fejlesztői tökéletes egyensúlyt találtak az új Elroq esetében.

„A Futuristic nevű hang teljes mértékben megfelel a jogszabályoknak. Mindezt úgy teszi, hogy az autó utasai alig fognak észrevenni belőle valamit, így az elektromos autóban való csendes utazás élvezete nem csorbul. Mindeközben a hang karaktere egyértelműen figyelmezteti a közelben tartózkodó gyalogosokat, hogy egy Škoda közeledik” – teszi hozzá Libor Přibyl.

A Škoda Elroq sportos hangja

A Sport hang olyan érzelmesebb, alacsonyabb frekvenciákat tartalmaz, amelyek a sportosabb vezetést idézik. „A hangszintet a jogszabályi előírásoknál magasabbra állítottuk, hogy Sport üzemmódban akusztikai élményt nyújtsunk az autó utasai számára is. Ezt azt is jelenti, hogy ez a hang az utastérben is jobban hallható” – magyarázza a különbséget Pribyl.

Škoda Elroq

A fülükre hallgatva fejlesztették ki

Az elektromos Elroq új hangjának kifejlesztése több hónapig tartott, és a Škoda műszaki fejlesztés három részlegének nyolcfős csapatát érintette. Ez a csapat a formatervezés, a járműelektronika és a „jármű teljes ellenőrzése” részlegek munkatársaiból tevődött össze.

A munkát a Škoda DNS-ét képviselő egyedi hangok első vázlataival kezdtük. Ezután dinamikát adtunk hozzá, hogy a hang még élethűbben utánozza egy körülbelül 30 km/h sebességgel haladó jármű hangját” – magyarázza Orendáš. Ez a kezdeti fejlesztési fázis teljes egészében a laboratóriumban zajlik, ahol a mérnökök és a tervezők a legjobb megoldás megtalálása érdekében különböző hangokat és hangprofilokat értékelnek, méghozzá szó szerint a fülük alapján. „A fejlesztési folyamat során figyelembe kell vennünk a jogszabályi követelményeket, amelyek nemcsak a minimális zajszintet határozzák meg, hanem a hang frekvenciaösszetételét is, amikor a jármű elhalad, és foglalkoznunk kell a frekvenciaeltolódással is. Ráadásul ezeknek a jármű sebességétől függően kell változniuk, ugyanúgy, ahogyan egy hagyományos autó hangja is változik a vezetés függvényében” – teszi hozzá Jaromír Žák a homologizációs osztályról.

Amint a csapat rátalált a megfelelő megoldásra, kipróbálták azt a gyakorlatban is, vagyis a hanggenerátor bekerült egy prototípus autóba, és megkezdték a tesztelést: először a laboratóriumban, majd egy titkos tesztpályán. A teszteken a hangnak aztán újra bizonyítani kell azt, amit a laborban már megtett. Vagyis nem lehet zavaró a környezetre és az emberekre nézve, és meg kell felelnie a jogszabályi előírásoknak is. Csak ezután kerülhet be a végleges változata a sorozatgyártásra előkészített autókba.

Előző

Következő

Hozzászólás írása

Pin It on Pinterest

Tetszett?

Oszd meg másokkal is!