fbpx

30 éves a Felicia

1994. október 26-án Prágában egy ikonikus helyszínen mutatkozott be egy ma már ikonikus modell a Škoda Felicia világpremierjét. A Károly hídon tartott bemutatkozás után az új modell gyártása már szeptemberben megkezdődött a Vrchlabí üzemben, majd 1994. október 17-én a Mladá Boleslav-i gyárban is legördült az első Felicia.

A Felicia volt az első autó, amelyet azután fejlesztettek ki, hogy a Volkswagen-csoport 1991-ben részesedést szerzett a Škodában, kihasználva a konszern modern technológiáját és felhasználva alkatrészeit is. Ezáltal a Škoda Felicia tervezése során modern motorokat kaphatott, és olyan biztonsági és kényelmi extrák is megjelentek a modell felszereltségei között, amelyre korábban nem számíthattak a márka vásárlói. Mindez együtt jelentősen hozzájárult a Felicia figyelemre méltó sikeréhez.

Egy új korszak kezdete

A Felicia modellcsalád a korábbi Škoda Favorit átfogó modernizálásával jött létre. A Felicia új formatervet kapott, az ötajtós ferdehátú 40 mm-rel hosszabb és 15 mm-rel szélesebb lett, mint a Favorit, és a csomagtartó kapacitása is 21 literrel, összesen 272 literre nőtt.

Az alapmotor egy 1289 köbcentiméteres négyhengeres benzinmotor volt, amely kétféle teljesítménnyel (40 kW és 50 kW) állt rendelkezésre. 1995-ben egy erősebb 1.6 MPI motor (55 kW) és 1.9 D jelzésű szívó dízelmotor (47 kW) került bevezetésre. A Volkswagen-csoporttal való szoros együttműködésnek köszönhetően a Felicia modern biztonsági – többek között ABS-t és akár négy légzsákot – és kényelmi felszereltséget kapott. Így elérhető lett hozzá a szervokormány, a légkondicionáló, a fedélzeti számítógép, a fűthető első ülés és a bőrkárpit is. A Škoda Felicia 1994-ben az Év Autója lett a Cseh Köztársaságban.

Karosszériaváltozatok: praktikus és szórakoztató

1995 júniusában a karosszériaváltozatok kínálata kibővült a praktikus kombi modellel, amely 4.205 mm hosszúra nőtt és 447 literes csomagteret kínált. 1995 augusztusában a Kvasiny üzemben megkezdődött a haszonjárművek – a Pickup és a Vanplus – gyártása. Emellett a Pickup alapjaira több, mint 4000 darabot gyártottak a Škoda Felicia Fun szabadidő-autóból is. Ez a jellegzetes sárga színű, egyedi jármű rendhagyó 2+2 üléses elrendezéssel rendelkezett, a hátsó utasok számára a platón kihajtható paddal. Mára ez a kivitel a gyűjtől féltett darabjává vált.

1998 februárjában jelentős ráncfelvarrást hajtottak végre, az autó külsejét a Škoda akkori formanyelvéhez igazították, amelyet a nagyobb, 1996-ban bemutatott Octavia modell alapozott meg. Ezzel a frissítéssel a Felicia hossza 28 mm-rel, illetve a kombi változat esetében 32 mm-rel nőtt, valamint új karosszériaszínek és további felszereltségi lehetőségek is megjelentek

30 éves a Felicia

Limitált modellek és motorsport-sikerek

Pályafutása során a Škoda Felicia számos különleges változatban és kiadásban került a szalonokba. A Laurin & Klement csúcsfelszereltségi szint 1995-ben mutatkozott be először ezzel a modellel. Egy évvel később a nyári olimpiai játékok tiszteletére megjelent az Atlanta kivitel. További igen kedvelt változatok voltak a Sport Line, a Color Line, az Excellent, a Magic, a Family és a Mystery, ez utóbbi a prágai csillagászati órán alapuló motívummal. Amikor az utolsó Škoda Felicia 2001. júniusában legördült a gyártósorról, a gyártott példányszám elérte a lenyűgöző 1.401.489 darabot.

Skoda Felicia Fun

A Felicia a motorsportban is bizonyította robusztusságát, tartósságát és sokoldalúságát, 1995 és 1997 között részt vett a rali-világbajnokságon, ahol rendszeresen az összesített tabella élén végzett. A Škoda Felicia Kit Car-t 1,3, 1,5, majd később 1,6 literes négyhengeres motorok hajtották, utóbbit a Škoda Motorsport csapata hangolta, így a kezük közül kikerült változat már 174 lóerőt is leadására is képes volt. A Škoda Felicia Kit Car raliautós pályafutása során a megbízhatóság és a kiváló kezelhetőség jelzői hangzottak el a leggyakrabban, amikor említésre került valahol. Sokat közülük a mai napig használnak kisebb helyi versenyeken.

30 éves a Felicia

Előző

Következő

Hozzászólás írása

Pin It on Pinterest

Tetszett?

Oszd meg másokkal is!