Miből készülnek a fenntartható autók? Sütőolajból és régi matracokból.
Az IVET Show Car 20 ötletet mutat be a fenntartható anyagok felhasználására. Újrahasznosított lökhárítók, részben újrahasznosított sütőolajból készült burkolati elemek vagy a régi matracokból készült szőnyegek hamarosan bekerülhetnek a sorozatgyártású Škodákba.
A Škoda már most is széles körben használ újrahasznosított és újrahasznosítható anyagokat autóiban. Folyamatosan azon dolgozik azonban, hogy még többet építsen be, nemcsak azért, hogy megfeleljen a jövőbeni európai jogszabályoknak, hanem azért is, hogy a fenntarthatóság terén úttörő szerepet töltsön be az autóiparban, és hogy a lehető legnagyobb mértékben csökkentse karbonlábnyomát és fosszilis üzemanyag-fogyasztását.
Az IVET Show Car második változata bemutatja az e cél felé tett néhány lépést. Ezúttal a Škoda Enyaq szériamodelljén alapul. Míg az előző tanulmány a természetes anyagok használatát mutatta be, a koncepció most az újrahasznosított és újrahasznosítható anyagok maximális felhasználására összpontosít.
„Baleset esetén a rendszer az ütközés előtti öt másodperchez, és az ütközés utáni legfeljebb öt másodperchez tartozó adatokat tárolja a rekorderben” – magyarázza Večerník. Ebben az esetben az adatok tartósan tárolódnak, és semmilyen módon nem szerkeszthetők, nem módosíthatók, illetve nem törölhetők. „Az adatokat nem lehet erőszakkal betáplálni a vezérlőegységbe” – mutat rá Jan Večerník.
A Škoda a beszállítókkal együttműködve dolgozta ki a megoldásokat, maga a koncepcióautó pedig több hónapon át készült az anyagfejlesztési részleg, a formatervezési részleg és a prototípus-műhely együttműködésében. Egyébként még maga a koncepcióautó építéséhez használt autó is valójában újrahasznosított. „Ez egy olyan tesztautó, amelyet egyébként leselejteztünk volna” – mondja Petr Kraus.
A hagyományos sorozatgyártású Enyaq-hoz képest a koncepcióautóban több mint kétszer annyi újrahasznosított műanyag van. „A jelenlegi jogszabályok előírják, hogy 2030 után legalább 25%-ban újrahasznosított műanyagot kell használnunk az autókban, de ezt természetesen nem halogatjuk az utolsó pillanatig, és még magasabb arányt kívánunk elérni” – mondja Kraus. Az ilyen anyagok használatának fő oka az autó karbonlábnyomának csökkentése. „A műanyagokat általában olajból, egy nem megújuló erőforrásból állítják elő. Csökkentjük ettől az erőforrástól való függőségünket. És egyúttal a karbonlábnyomunkat is csökkentjük azáltal, hogy olyan anyagot használunk, amelyet egyszer már előállítottak” – magyarázza Kraus.
A kevesebb féle anyag egyenlő az egyszerűbb újrahasznosíthatósággal
Az egyik érdekes megoldás, amelyet az autóban több helyen is alkalmaznak, a többrétegű anyag új koncepciója, amelyet az autógyártó mono-anyagnak nevez. Az ötlet lényege, hogy az autóban számos helyen, például az üléseken, az ajtókon vagy a műszerfal egyes részein a kárpitok gyakran akár három különböző anyagból is álló, egymáshoz ragasztott rétegekből állnak, ami lehetetlenné teszi az újrahasznosítást. A mono-anyag lényege, hogy az összes réteg kémiailag ugyanaz az anyag, csak más technológiával készül, így minden rétegnek olyan más tulajdonságai vannak, amelyekre a Škodának éppen szüksége van.
A rétegeket, amelyek újrahasznosított PET-palackokból készültek, ugyanazzal a ragasztóalappal ragasztják össze, így a kárpit egészben újrahasznosítható. „Fontos elmondani, hogy az összes újrahasznosított anyag megfelel a legmagasabb követelményeinknek, átmegy az összes funkcionális és tartóssági teszten, és megfelel a jogszabályi előírásoknak, amelyek egyébként a nem újrahasznosított anyagokra vonatkoznak, így az újrahasznosított anyagok használata a vásárló számára nem jelent minőségcsökkenést a korábban használt fosszilis erőforrásokból készült anyagokhoz képest” – magyarázza Dalibor Kopáč, aki a fenntartható anyagok fejlesztéséért felelős. Gyakorlati és funkcionális szempontból a felhasználó nem fog tudni különbséget tenni az újrahasznosított és a hagyományos anyagok között.
Az IVET Show Car tanulmányában is alapvető fontosságú az úgynevezett post-consumer műanyagok, azaz a pályafutásukat hulladékként végző, használt műanyagok felhasználása. A koncepcióautóban ezeket a „sárga kukák” tartalmából készült műanyagok, valamint például használt poliuretán matracokból vagy autóakkumulátorokból készült anyagok is képviselik. A tanulmányban a kerékjárati ívek burkolata, a motorháztető zárjának tartója és a szélvédő alatti vízcsatorna fedele műanyag autóakkumulátor-burkolatokból készült. A matracokat padlócsillapításra vagy zajszigetelésre használják. A műanyag gyűjtő kukákból származó hulladékot – például a joghurtos poharakat – belső ajtóbélésekhez használják fel. „Ezeknek az anyagoknak a felhasználásával csökkentjük annak a hulladéknak a mennyiségét, amely a hulladéklerakókban vagy az égetőkben végzi” – mondja Dalibor Kopáč.
Még a sütőolaj és a gumi is újrahasznosítható
A koncepcióautó néhány olyan ötletet is alkalmaz, amelyek nagyon szokatlanok, vagy eddig nem voltak megvalósíthatóak. „A közelmúltig szinte lehetetlen volt a festett alkatrészek újrahasznosítása. Most olyan lökhárítónk van, amely nagy arányban régi lökhárítók anyagából készült” – mondja Lukáš Zuzánek, a fenntartható anyagokért felelős fejlesztőmérnök, aki egy másik újítást is ismertet az újrahasznosított műanyagok felhasználásában. Az autó küszöbborításánál használt anyag újrahasznosított sütőolajból készült. A gumi ajtótömítés pedig újrahasznosított gumiból készült – amit egészen a közelmúltig kivitelezhetetlenül nehéz volt újrahasznosítani. „Most azonban már létezik a technológia a gumi devulkanizálására, majd új granulátum készítésére és új vulkanizált gumi előállítására” – magyarázza Zuzánek.