fbpx

Oliver Solberg és a megújult Octavia RS

A megújult Octavia RS számos újdonsággal érkezik. És mivel ezek nem merülnek ki a módosított frontrészben és a belső tér változtatásaiban, megkértük Oliver Solberg raliversenyzőt, hogy tesztelje le az erősebb motort és az átdolgozott futómű-beállítást. Mik voltak a benyomásai az Octavia RS vezetése közben?

Az Octavia RS négy generációja több mint 20 év alatt hatalmas fejlődésen ment keresztül. Az első generációt hajtó 1,8 literes turbómotor még 180 lóerős volt, míg a legújabb változat mesés, feltöltött kétliteres TSI motorja 265 lóerőt képes leadni. Ez egyébként az EA888 motorcsaládon alapul, amely a Skoda Fabia RS Rally2 versenyautó erőforrása is, amelyet Oliver Solberg vezet a rali-világbajnokságban.

Erősebb motor villámgyors reakciókkal

Ha megkérdezünk a raliversenyzőt, hogy számukra mi a legfontosabb egy versenyautóban, akkor szinte biztos, hogy kiemelik a motorerőt az alacsony és a közepes fordulatszám-tartományban. És pontosan ez az, ami a Fabiában és az Octavia RS-ben is közös. A 2.0 TSI motor mesésen rugalmasan gyorsul és villámgyorsan reagál a gázpedálra. Varázsa abban rejlik, hogy szinte késedelem nélkül képes a turbófeltöltő nyomását a hengerekbe juttatni, és így nagyon dinamikusan gyorsulni. Oliver is nagyon dicsérte a motor agilitását az országúti vezetés közben.

„Az azonnal rendelkezésre álló teljesítmény nagyszerű. Nem kell gondolkodni, hogy milyen fokozatban vagyunk éppen, elég bármilyen sebességnél megérinteni a gázpedált, és az Octavia RS máris kilő. Ez lehetővé teszi, hogy egy potenciálisan veszélyes helyzetet villámgyorsan megoldjon az ember. Tetszik a teljesen új kipufogó hangja is, amelyet gondosan hangoltak, és mesésen szól, különösen Sport üzemmódban. Ez egy igazi sportos hangzás, amely most már nélkülözi a belső hangszórók segítségét. A Sport üzemmód ráadásul kihegyezettebb motorkarakterisztikát kínál, ami még gyorsabbá teszi a gázreakciót.” – mondja Oliver széles mosollyal az arcán.

Precíz és szórakoztató

A kanyargós utakon egy másik újdonság is feltűnik, mégpedig a 15 milliméterrel alacsonyabb futómű. Az autó alacsonyabb súlypontja döntő fontosságú a jobb kezelhetőség és a kormánymozdulatokra való érzékenység szempontjából. Az új Octavia RS így még egy lépést tett a sportosabb vezetési élmény felé, hiszen a dinamikusabb vezetés során olyan autóra van szükség, amely pontosan oda megy, ahová szeretnénk, stabilan, felesleges billegések nélkül. Fontos azonban, hogy az új modellben is megmaradt az, ami az Octavia RS-t az első generáció kiemeli a sportos modellek sorából, és amit úgy hívunk komfortérzet. Az autó határozott és precíz, de a lengéscsillapítók beállításai nem túl kemények. 

Ez két fontos dolgot jelent. Először is, nem fárasztja az utasokat a úthibákon, hiszen a kemény futómű által keltett rövid és gyors mozgások nagyon kellemetlenek és fárasztóak. A második dolog talán még fontosabb. A lengéscsillapítás pontosságának és rugalmasságának félelmetes kombinációjával az Octavia RS képes követni az útfelszín egyetlenségeit és megtartani a tapadást még rossz útfelületen is, ami a fejlesztők maximális odafigyeléséről tanúskodik.

Az új RS futóműve egyszerűen kiváló kompromisszum, mint mindig. Kicsit megfűszerezve a motorsport DNS-ével, de semmiképpen sem úgy, hogy az zavarja az embert. Tökéletesen illeszkedik ehhez a valamivel gyorsabb és erősebb autóhoz, amilyen az új Octavia RS.

De mindez sima elsőkerék-hajtással?

Jogos a kérdés, hogy nem túl sok a 265 lóerő az elsőkerék-hajtáshoz? Néhány gyors kör után a pályán Oliver azt mondja, hogy nem: „Az Octavia RS elöl elektronikusan vezérelt differenciálművel rendelkezik, ami sokat segít az erő átvitelében a kerekekre. Még élesebb kanyarokból való kilépéskor is, amikor alacsonyabb sebességfokozatot kapcsolunk be, a belső kerék nem pörög ki, és nem veszítjük el a tapadást. Az orr-rész gázadáskor is nagyon természetesen gurul be a kanyarba, a mechanikusan vezérelt differenciálműtől megszokott módon veszi a kanyarokat. A rendszer nagyon jól van beállítva. Az autó stabil és könnyen kiszámítható.”

„Tetszik az egyensúly is. A nagy csomagtartónak köszönhetően az Octavia viszonylag masszív túlnyúlással rendelkezik a hátsó tengely mögött. Egy ferdehátúhoz képest több súly van hátul, és ez mindig az élvezetes vezetés kulcsa. Ez különösen a kanyarokba való belépéskor érezhető, amikor az Octavia szépen kanyarodik a kanyarban, és nagyon semleges tud lenni. Az ESC Sport üzemmódjában az autó kissé túlkormányzott is lehet, és ez tetszik. Természetesen most a nagyon dinamikus vezetésről beszélek egy versenypályán”.

Persze az Octavia RS nem egy kőkemény pályaautó, de néhány éles kör után határozottan jó benyomást tett Oliverre. Nem szabad azonban megfeledkeznünk az autó külső változtatásairól sem.

Új, határozottabb frontrész

Az Octavia RS új, élesebb vonalakkal rajzolt orr-része sportosabb megjelenésű, új fényszóróképpel és lefelé jobban megnyújtott nappali menetfényvonallal rendelkezik. Ezek a LED-mátrix fényszórók a szériafelszereltség részei. A motorháztető első éle is jobban lejt a hűtőrács felé, így az egész front alacsonyabbnak és dinamikusabbnak tűnik. Belül a jól bevált sportülések kiváló oldaltartással és integrált fejtámlákkal, a fekete és piros elemek kombinációjából álló, kellemes dekoráció, valamint az RS modellek hagyományaihoz híven a felszereltség széles skálája várja az utasokat.

A volán mögött töltött teljes nap után Oliver a következőképpen foglalta össze benyomásait: „Nagyszerű vezetés volt; az Octavia RS a sebesség, a szórakozás és a kényelem nagyszerű kombinációja. Ez lehetne a céges autóm!”

Előző

Következő

Hozzászólás írása

Pin It on Pinterest

Tetszett?

Oszd meg másokkal is!