fbpx

A holland nyitás: egy egyszerű szokás, amely életeket menthet meg

Egy egyszerű mozdulat, amellyel akár életet is menthetsz, amikor kiszállsz az autóból. Ez a holland nyitás. Mindössze annyit kell tenned, hogy kiszálláskor az ajtót kicsit másként nyitod, mint megszoktad. Ez a holland nyitás.

Vannak olyan mozdulatok, amiket észre sem veszünk, de már egy-két alkalom után megszokás lesz belőlük. Így valószínűleg te is automatikusan és gondolkodás nélkül teszed a következőt, amikor kiszállsz az autódból: a kormány mögül a bal kezeddel a bal ajtó kilincsét, utasként pedig a jobb kezeddel pedig a jobb ajtó kilincsét fogod meg. De itt az ideje, hogy elkezdjünk változtatni ezen a szokásunkon. Egyre több a kerékpáros az utakon, és ha hirtelen kinyílik előttük egy autó ajtaja, nincs idejük reagálni. A modern asszisztens rendszerek sokat tehetnek (ezekről bővebben a cikk végén olvashatsz), de a megszokásaink megváltoztatásával is sokat tehetünk a biztonságukért.

Éppen ezért világszerte népszerűsítenek egy egyszerű, de hatékony technikát: a holland nyitást. Ez a módszer a kerékpáros kultúrájáról híres Hollandiából származik. Az ötlet egyszerű: használd az ellenkező kezed. Ha a bal oldalon ülsz, ez azt jelenti, hogy a jobb kezedet használod az ajtó nyitására, és fordítva. Ez a művelet természetesen arra kényszeríti, hogy oldalra fordulj és így szinte automatikusan a vállunk fölött nézünk át, ami lehetővé teszi, hogy észrevegyük a hátulról közeledő, egyébként láthatatlan kerékpárost.

A kerékpárosok biztonsága fontos kérdés, különösen a városokban. Az ilyen típusú balesetek, amikor a kerékpáros egy hirtelen kinyitott autó ajtajának ütközik (ez az ún. „dooring”), súlyos sérülésekhez vagy akár halálhoz is vezethetnek. És a tanulmányok szerint a bejelentett kerékpáros balesetek közel húsz százalékát ezek teszik ki. Mivel a holland nyitás arra készteti az autó utasait, hogy az ajtó kinyitása előtt ellenőrizzék a környezetüket, az ajtókkal való ütközés valószínűsége nagymértékben csökken.

Noha a holland nyitás legfőbb előnye, hogy biztonságosabbá teszi az utakat a kerékpárosok számára, a kölcsönös tisztelet kultúráját is előre mozdítja a közlekedők között. Lehet, hogy az a modern autó, amiben éppen utazunk az egyre bővülő asszisztens rendszerekkel sokaságával van felszerelve, amelyek közül az egyik a holtteret figyeli, amikor kiszállunk az autóból, de ha mégsem, akkor a holland nyitás egy nagyon egyszerű és hatékony módszer a balesetek elkerülésére.

WeLoveCycling. Avagy: a Škoda szereti a kerékpározást

A WeLoveCycling online magazinban további tanácsokat és ajánlásokat is találhatsz a biztonságos kerékpárhasználatról, de emellett érdekes történeteket, interjúkat, eredeti videókat és egyedi riportokat is a kerékpározás világából.

Az asszisztens rendszerek a kerékpárosok közlekedését is biztonságosabbá teszik

A Škoda autók számos olyan asszisztencia rendszerrel vannak felszerelve, amelyek aktívan védik a gyalogosokat és a kerékpárosokat az autó körül. A Front Assist segít megelőzni az ütközéseket. Ha ütközés fenyeget, automatikusan fékez, hogy enyhítse annak következményeit. Ha egy gyalogos vagy kerékpáros keresztezi az autó útját, a rendszer magától is vészfékez. Kritikus helyzetben, amikor a Front Assist fékezéssel avatkozik be, és a vezető a kormánykerék mozgatásával jelzi, hogy kikerülő manővert hajt végre, az ütközésgátló asszisztens rendszer célzott kormányzási beavatkozást hajt végre az akadály elkerülése érdekében.

Az autó hátsó részén található két második generációs radarérzékelővel a Side Assist képes menet közben felismerni a hátulról vagy a holtterében közeledő járműveket és kerékpárosokat. A külső tükrökön LED-es visszajelzők figyelmeztetik a vezetőket. Ezt a vezetést támogató rendszert kiegészíti az Exit Warning biztonsági funkció. Kiszálláskor figyelmezteti a vezetőt és a többi utast, ha az ajtó kinyitásakor – például párhuzamos parkoláskor – fennáll az ütközés veszélye egy másik járművel, kerékpárossal, robogóssal vagy akár egy kocogóval. A figyelmeztetés vizuális és akusztikus jelzést is ad. A kiszálláskor figyelmeztető rendszer a holttérfigyelő rendszer radarját használja, és az autó oldala mentén lévő teret 35 méteres távolságig figyeli hátrafelé.

Tíz tény a holland nyitásról

  1. Az ajtótól távolabb lévő kéz használata arra késztetet, hogy a felsőtested elfordítva a fejed az külső visszapillantótükör felé fordítsd.

  1. Ez megkönnyíti a ki- és hátranézést a vállad felett az oldalablakon keresztül. (Ezzel szemben a közelebbi kéz használata az ablak mellett tartja a vállad, és akadályozza a hátranézéshez szükséges forduló mozdulatot.)

  1. Ha először kissé kinyitod az ajtót, könnyedén átlátod, hogy mi van mögötted.

  1. A holland nyitás könnyebbé teszi, hogy az ajtót először csak egy kicsit nyisd ki, és kevésbé valószínű, hogy hirtelen lendül ki az ajtó.

  1. Ez az enyhe ajtómozgás figyelmeztetheti a kerékpárosokat, időt és teret adva nekik a reagálásra.

  1. Ha a közelebbi kezed továbbra is az ajtóbehúzót fogja, bármikor gyorsabban behúzhatod az ajtót.

  1. A holland nyitás az autó elülső és hátsó részében is működik, és kompenzálja a hátsó utasoknál a külső tükör hiányát.

  1. Az ellentétes kéz használata azt jelenti, hogy hátrafelé fordulva szállsz ki az autóból, így jobban látod a közeledő forgalmat, mintha előre vagy oldalra néznél.

  1. A holland nyitás kezdeti tudatos használata hamar és könnyedén természetes mozdulatoddá válik.

  1. Cserélj le egy másokat könnyedén veszélyeztető szokást egy másik, sokkal biztonságosabb szokásra.

Előző

Következő

Hozzászólás írása

Pin It on Pinterest

Tetszett?

Oszd meg másokkal is!