A holland nyitás: egy egyszerű szokás, amely életeket menthet meg
Egy egyszerű mozdulat, amellyel akár életet is menthetsz, amikor kiszállsz az autóból. Ez a holland nyitás. Mindössze annyit kell tenned, hogy kiszálláskor az ajtót kicsit másként nyitod, mint megszoktad. Ez a holland nyitás.
Vannak olyan mozdulatok, amiket észre sem veszünk, de már egy-két alkalom után megszokás lesz belőlük. Így valószínűleg te is automatikusan és gondolkodás nélkül teszed a következőt, amikor kiszállsz az autódból: a kormány mögül a bal kezeddel a bal ajtó kilincsét, utasként pedig a jobb kezeddel pedig a jobb ajtó kilincsét fogod meg. De itt az ideje, hogy elkezdjünk változtatni ezen a szokásunkon. Egyre több a kerékpáros az utakon, és ha hirtelen kinyílik előttük egy autó ajtaja, nincs idejük reagálni. A modern asszisztens rendszerek sokat tehetnek (ezekről bővebben a cikk végén olvashatsz), de a megszokásaink megváltoztatásával is sokat tehetünk a biztonságukért.
Éppen ezért világszerte népszerűsítenek egy egyszerű, de hatékony technikát: a holland nyitást. Ez a módszer a kerékpáros kultúrájáról híres Hollandiából származik. Az ötlet egyszerű: használd az ellenkező kezed. Ha a bal oldalon ülsz, ez azt jelenti, hogy a jobb kezedet használod az ajtó nyitására, és fordítva. Ez a művelet természetesen arra kényszeríti, hogy oldalra fordulj és így szinte automatikusan a vállunk fölött nézünk át, ami lehetővé teszi, hogy észrevegyük a hátulról közeledő, egyébként láthatatlan kerékpárost.
A kerékpárosok biztonsága fontos kérdés, különösen a városokban. Az ilyen típusú balesetek, amikor a kerékpáros egy hirtelen kinyitott autó ajtajának ütközik (ez az ún. „dooring”), súlyos sérülésekhez vagy akár halálhoz is vezethetnek. És a tanulmányok szerint a bejelentett kerékpáros balesetek közel húsz százalékát ezek teszik ki. Mivel a holland nyitás arra készteti az autó utasait, hogy az ajtó kinyitása előtt ellenőrizzék a környezetüket, az ajtókkal való ütközés valószínűsége nagymértékben csökken.
Noha a holland nyitás legfőbb előnye, hogy biztonságosabbá teszi az utakat a kerékpárosok számára, a kölcsönös tisztelet kultúráját is előre mozdítja a közlekedők között. Lehet, hogy az a modern autó, amiben éppen utazunk az egyre bővülő asszisztens rendszerekkel sokaságával van felszerelve, amelyek közül az egyik a holtteret figyeli, amikor kiszállunk az autóból, de ha mégsem, akkor a holland nyitás egy nagyon egyszerű és hatékony módszer a balesetek elkerülésére.
WeLoveCycling. Avagy: a Škoda szereti a kerékpározást
A WeLoveCycling online magazinban további tanácsokat és ajánlásokat is találhatsz a biztonságos kerékpárhasználatról, de emellett érdekes történeteket, interjúkat, eredeti videókat és egyedi riportokat is a kerékpározás világából.
Az asszisztens rendszerek a kerékpárosok közlekedését is biztonságosabbá teszik
A Škoda autók számos olyan asszisztencia rendszerrel vannak felszerelve, amelyek aktívan védik a gyalogosokat és a kerékpárosokat az autó körül. A Front Assist segít megelőzni az ütközéseket. Ha ütközés fenyeget, automatikusan fékez, hogy enyhítse annak következményeit. Ha egy gyalogos vagy kerékpáros keresztezi az autó útját, a rendszer magától is vészfékez. Kritikus helyzetben, amikor a Front Assist fékezéssel avatkozik be, és a vezető a kormánykerék mozgatásával jelzi, hogy kikerülő manővert hajt végre, az ütközésgátló asszisztens rendszer célzott kormányzási beavatkozást hajt végre az akadály elkerülése érdekében.
Az autó hátsó részén található két második generációs radarérzékelővel a Side Assist képes menet közben felismerni a hátulról vagy a holtterében közeledő járműveket és kerékpárosokat. A külső tükrökön LED-es visszajelzők figyelmeztetik a vezetőket. Ezt a vezetést támogató rendszert kiegészíti az Exit Warning biztonsági funkció. Kiszálláskor figyelmezteti a vezetőt és a többi utast, ha az ajtó kinyitásakor – például párhuzamos parkoláskor – fennáll az ütközés veszélye egy másik járművel, kerékpárossal, robogóssal vagy akár egy kocogóval. A figyelmeztetés vizuális és akusztikus jelzést is ad. A kiszálláskor figyelmeztető rendszer a holttérfigyelő rendszer radarját használja, és az autó oldala mentén lévő teret 35 méteres távolságig figyeli hátrafelé.
Tíz tény a holland nyitásról
- Az ajtótól távolabb lévő kéz használata arra késztetet, hogy a felsőtested elfordítva a fejed az külső visszapillantótükör felé fordítsd.
- Ez megkönnyíti a ki- és hátranézést a vállad felett az oldalablakon keresztül. (Ezzel szemben a közelebbi kéz használata az ablak mellett tartja a vállad, és akadályozza a hátranézéshez szükséges forduló mozdulatot.)
- Ha először kissé kinyitod az ajtót, könnyedén átlátod, hogy mi van mögötted.
- A holland nyitás könnyebbé teszi, hogy az ajtót először csak egy kicsit nyisd ki, és kevésbé valószínű, hogy hirtelen lendül ki az ajtó.
- Ez az enyhe ajtómozgás figyelmeztetheti a kerékpárosokat, időt és teret adva nekik a reagálásra.
- Ha a közelebbi kezed továbbra is az ajtóbehúzót fogja, bármikor gyorsabban behúzhatod az ajtót.
- A holland nyitás az autó elülső és hátsó részében is működik, és kompenzálja a hátsó utasoknál a külső tükör hiányát.
- Az ellentétes kéz használata azt jelenti, hogy hátrafelé fordulva szállsz ki az autóból, így jobban látod a közeledő forgalmat, mintha előre vagy oldalra néznél.
- A holland nyitás kezdeti tudatos használata hamar és könnyedén természetes mozdulatoddá válik.
- Cserélj le egy másokat könnyedén veszélyeztető szokást egy másik, sokkal biztonságosabb szokásra.