fbpx

Miért került a sebességváltókar a kormányra?

Az automata sebességváltók egyre népszerűbbek az autókban, és ez a belső tér elrendezésében is változásokat hoz magával. Az új generációs Superb és Kodiaq modellekben a kormányoszlopon található az automataváltó sebességváltókarja. Ez könnyebb kezelhető a vezetők számára, és felszabadítja a középkonzolon a helyet tárolóhelyek kialakítására.

A középkonzolon elhelyezett sebességváltókar vagy automata sebességváltó-választó az, amihez a legtöbben hozzászoktunk. A negyedik generációs Superb és a második generációs Kodiaq azonban szakít ezzel a hagyománnyal. Az automata sebességváltó-választó, amely ezekben az autókban az egyetlen és alapértelmezett lehetőség, a kormánykerék mögé költözött.

Az ok egyszerű: a belső tér jobb kihasználása. „Azzal, hogy a váltóválasztókar a kormánykerék mögé került, javítjuk a vezető számára az ergonómiát, miközben a középkonzol helyét praktikusabbá tehetjük az autó összes utasa számára. Ez összhangban van a Škoda márka DNS-ével” – mondja Radoslav Horák, aki a cseh autógyártó koncepcionális belsőépítészetéért felelős.

„Márkánk a praktikumra összpontosít, és a sebességváltókar eltávolítása a középkonzolról azt jelenti, hogy az ülések közötti teret tárolásra és egyéb funkciókra kialakítására használhatjuk. Ez egyúttal egy lépés a szimmetrikus belső kialakítás felé, ahol a középső rész nem csak a vezetőt, hanem az autó összes utasát szolgálja” – teszi hozzá kollégája, Dimitrios Darkoudis belsőépítész.

Műszaki fejlődés

„Az ilyesmi technikailag már régen elég bonyolult dolog volt. Csak az elmúlt évek technikai változásai tették lehetővé, hogy a kényelmes, modern sebességváltókar közelebb kerüljön a vezető kezéhez. Az automata sebességváltó tulajdonképpen előfeltétele ennek a változásnak. Az automata sebességváltók egyre népszerűbbek és elterjedtebbek, ráadásul a belsőégésű motorral hajtott autókban a károsanyag-kibocsátás szempontjából is előnyösek, így végül ez a technológia fog győzedelmeskedni. De ehhez idő kell. Ezért kezdjük a sort olyan csúcsmodelljeinkkel, mint a Kodiaq és a Superb, amelyek már most is kizárólag automata váltóval vásárolhatóak meg” – magyarázza Horák.

Magán az automata sebességváltón kívül a váltó új pozíciója a shift-by-wire technológiát, azaz a teljesen elektronikus sebességváltó-választást is megköveteli. A közelmúltig még az automata sebességváltóval ellátott autókban is mechanikus üzemmód és fokozatválasztó volt. Csak az elektronikus vezérlés szüntette meg az összes korlátot, amiért azon kellett gondolkodni, hogy hová helyezzük ezt a választót.

„Az Octavia például egy kisebb automata sebességváltókart, illetve tulajdonképpen kapcsolót kapott a középkonzolra” – mondja Darkoudis. Ez a kisebb választókar tulajdonképpen egyfajta evolúció, amely előrevetíti a funkció újragondolását. Hasonlóképpen, az elektromos Enyaq is egy kisebb választókart kapott a középkonzolra. „Természetesen fontos, hogy az autóhasználókat fokozatosan szoktassuk hozzá a változáshoz” – mondja Horak.

A középkonzol felszabadítása egy sor más új funkció, például a Smart Dials  vagy a mobiltelefonok kettős töltőhelyének az ergonomikusabb elrendezését is lehetővé teszi. A sebességváltókar áttelepítése a kormánykerékre nem csupán praktikus okokból jó ötlet, de a vezető szempontjából is előnyös. Következésképpen ez a megoldás a jövőben más autómodellekben is megjelenhet. Gondolunk itt az elektromos autókra, de más belső égésű autókra is. „Kétféle megoldást is lehet tervezni a középkonzolra a kézi váltós és az automata váltós autók esetében” – folytatja Horák, aki szerint egyes modelleknél szükség lesz a két kialakítás kombinációjára, amennyiben az adott modell kézi váltós változatban is készül majd.

Fizikai kapcsolók vagy érintőképernyő?

A sebességváltókar kormánykerék mögé történő áthelyezése nem jelenti majd a sebességváltókar evolúciójának a végét. „Ugyanúgy, ahogy a legfontosabb funkciók mechanikus kezelőszerveit is megtartjuk, a váltóvezérlést is meg akarjuk tartani. De napjainkban az elektronika széleskörű használatának köszönhetően lehetőség van arra is, hogy a sebességváltókar az autó infotainment rendszerének felhasználói felületére kerüljön” – mutat rá Darkoudis. Ennek ellenére a Škoda egyelőre nem tervez ilyesmit, „mivel úgy gondoljuk, hogy ügyfeleink egyformán értékelik az infotainmentben a vezérlés lehetőségét, és a megszokott kezelőszerveket is az autójukban, de fontos lesz figyelemmel kísérni az ezzel kapcsolatos trendeket és felhasználói igényeket. Végső soron mindig a felhasználói igények a legfontosabbak” – teszi hozzá Darkoudis.

Horák úgy véli, hogy ahogy az automata sebességváltók egyre jobban elterjednek az autókban, úgy nyílnak majd más lehetőségek is a „sebességváltás” automatizálására, és a vezető csak a legritkább esetben fogja maga irányítani a választást. „Logikus, hogy egy olyan autó, amelyik úgy parkol, hogy az eleje a fal felé néz, elinduláskor hátramenetbe kapcsolhatja magát” – mondja Horák.

Hogyan működik a kormányoszlopon lévő választókar?

A kormánykerék mögött, a kormányoszlopon található választó a vezetési módok kiválasztására szolgál, ugyanúgy, mint a meglévő konstrukciók esetében: P a parkoláshoz, N a semleges álláshoz, D (vagy S) az előremenethez és R a hátramenethez. A P a választókar jobb oldalán lévő gomb megnyomásával aktiválható, a többi állás a választókar előre- vagy hátrafelé történő elfordításával választható ki. A semleges állásból (N) előrefelé forgatással a D vagy S (sportváltó) előremeneti üzemmód, hátrafelé forgatással az R hátrameneti üzemmód választható ki. A választókar minden elfordítás után visszatér a semleges helyzetbe. A választót „két álláson keresztül” is elforgathatjuk, így a D üzemmód egy mozdulattal kiválasztható az R üzemmódból, és fordítva.

Váltókarok a karosszérián kívül

A sebességváltókarok nem mindig középen vagy a kormánykerék mögött voltak. A legelső Mladá Boleslavban gyártott autó, a Laurin & Klement Voiturette A-n például a karosszérián kívül volt a váltókar, ahogyan néhány más modellnél is. Fokozatosan elfogadottabbá vált azonban az első ülések között elhelyezett váltókar, illetve később a váltókar egyre gyakoribb elhelyezése a kormánykerék közelében. Ezek azonban a bonyolult rudazat és huzalozás miatt lassúak és nehézkesek voltak.

Előző

Következő

Hozzászólás írása

Pin It on Pinterest

Tetszett?

Oszd meg másokkal is!