fbpx

Enyaq RS Race

Mi történik, ha a Škoda Motorsport a kezei közé kap Enyaq Coupé RS-t, és nem szólnak bele, hogy mihez kezdenek vele? Röviden? Kőkemény versenyautót faragnak belőle, amely aztán azEnyaq RS Race nevet kapja. És hogy milyen lett?

A versenyautó a sorozatgyártású Enyaq Coupé RS alapjaira épül, de számos módosításon esett át, amelyek célja, hogy még sportosabb vezetési jellemzőkkel ruházzák fel, és mindezt úgy tegyék, hogy fenntarthatóságot is szem előtt tartsák. Ezért számos alkatrész biokompozit anyagokból készült, így az autó 316 kilogrammal könnyebb is lett a szériaváltozatnál.

Az Enyaq RS Race futóművét is 70 mm-rel alacsonyabbra tették a szériaváltozathoz képest. Durván kiszélesített lökhárítót (a hátsó 116 mm-rel szélesebb), és számos aerodinamikai karosszériamódosítást kapott. Belül természetesen megtaláljuk a biztonsági keretet, a hatpontos biztonsági övvel ellátott versenyüléseket és más, a versenyautókban megszokott versenyfunkciókat. Mindezek tervezésekor elsősorban a funkcionalitáson volt a hangsúly.

Módosítások a versenypályához

Az említett új funkciók mellett az Enyaq RS Race számos más versenyzéshez szükséges módosítással is rendelkezik. Vannak például karbon-kerámia tárcsafékek tízdugattyús féknyergekkel. De itt van a hidraulikus kézifék is, amely a pedálokkal együtt a Fabia RS Rally2 versenyautóból származik. A teljes fékhűtőrendszer vadonatúj. Magának az autónak a hűtése is megváltozott, a hűtő légbeömlője az autó alján található, így a motorháztetőn keresztül nem áramlik levegő az autóba. Ez szükségessé tette a hűtő helyének megváltoztatását is.

Enyaq RS Race

Az Enyaq RS Race 20 colos kerekeket kapott. A kormányzás is új: lineáris, gyors áttételű a szériaautó progresszív megoldása helyett, amelyet egy versenykormány koronáz meg. Belül a már említett funkciók mellett automatikus tűzoltórendszer is található.

A hajtáslánc mint olyan, az utcai kivitelé: két villanymotorral, összesen 250 kW teljesítménnyel és egy 82 kWh-s akkumulátorral. A végsebesség továbbra is 180 km/h, de a jelentősen kisebb tömegnek köszönhetően az autó kevesebb mint öt másodperc alatt gyorsul 0-ról 100 km/h-ra. Az Enyaq RS Race egy teljesen új  menethangot is kapott, amely 30 km/h felett is folytatódik. Ez fokozza az autó általános versenyhangulatát és karakterét.

Tapasztalatok a jövőbeli alkalmazáshoz

„A Škoda Enyaq RS Race teljes egészében a Škoda Motorsport saját fejlesztésű autója. Az Enyaq Coupé RS szériamodellre épülő autó jellegzetes dizájnnal, erős versenysport DNS-sel, továbbfejlesztett aerodinamikával és kiváló gyorsulással rendelkezik. A fenntartható megoldások tekintetében az új koncepcióautó egyben kísérleti projektként is szolgál a jövőbeli, sorozatgyártásban megvalósuló innovációkhoz. A biokompozit alkatrészek jelentős súlycsökkenést eredményeztek, és a jövőbeni megvalósítás céljából a motorsportban, többek között a jelenlegi Škoda Fabia RS Rally2-ben is kipróbáljuk őket” – magyarázza Johannes Neft, a Škoda műszaki fejlesztésért felelős igazgatósági tagja.

Enyaq RS Race
Enyaq RS Race

Az Enyaq RS Race a Škoda második elektromos raliautója. A Škoda RE-X1 special után következik, amelyet a Škoda Motorsport 2021-ben fejlesztett ki a Kreisel Electric és a Baumschlager Rallye & Racing csapattal együttműködésben. Az autó a Škoda Motorsport mérnökeinek a jelenlegi ügyfélversenyautóval, a Fabia RS Rally2-vel szerzett tapasztalataiból is profitál.

Az egyik jelentős innováció, amelyet az Enyaq RS Race a gyakorlatba ültet, a biokompozit anyagokat érinti. Az AmpliTex és PowerRibs anyagok lenszálat használnak, és a Bcomp cégtől származnak, amely a szénszálas alkatrészek alternatívájaként fejleszti őket. A szénszálas anyagokhoz képest ezeknek az alkatrészeknek a karbonlábnyoma akár 85%-kal alacsonyabb, miközben az alacsony súly és a nagy szilárdság előnyei is megmaradnak. Az Enyaq RS Race kívül és belül is ezeket az anyagokat használja: ebből készülnek a lökhárítók, sárvédők, a hátsó szárny, a tető (a szériaváltozat üvegtetőjét felváltva), a műszerfal, az ajtópanelek, valamint a vezető és az utas taposóit.

Enyaq RS Race
Enyaq RS Race

Ez az első alkalom, hogy a Škoda ilyen nagyméretű, fontos és összetett alkatrészekhez ezt az anyagot használja. Ez egy fontos lépés – a koncepcióautót ezeknek az alkatrészeknek a tesztelésére használják, amelyek egy nap talán bekerülnek a sorozatgyártásba is. A prototípus elkészítéséhez egyébként 3D nyomtatást is alkalmaztak, méghozzá biobarát és CO2-semleges anyagokból.

Előző

Hozzászólás írása

Pin It on Pinterest

Tetszett?

Oszd meg másokkal is!